13.9.2017

Tuhannen sähköhevosen lupaus Japanista: Aspark Owl

Aspark Owl

Lupauksista huolimatta Asparkin mahdollisuudet seuraavaksi Rimaciksi ovat vähäiset.

Frankfurtin kansainvälisen autonäyttelyn messuhallin kulmassa olevalla osastolla esitellään autoa, jollaisia jokainen lapsi piirtää unelmissaan. Matalan superauton muodoissa ei periaatteessa ole mitään vikaa, mutta mittasuhteista puuttuu eleganssi. Lopputulos muistuttaakin eräällä tavalla menneiden vuosien Saleen S7 -superautoa.

Aspark Owl

Japanilainen Aspark on ilmeisesti kehitellyt Owl-superautoaan vuodesta 2014, mutta auton varsinainen esiinmarssi on vasta nyt. Tekniset tiedot ovat hiukan ristiriitaisia ja puutteellisia, mutta nelivetoinen sähköauto lupaa hirvittäviä suoritusarvoja. Noin 1 000 hevosvoiman tehoja vastaan tarjolla olisi 280 km/h huippunopeus ja järisyttävä 2,0 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h.

Aspark Owl

Suorituskyvyn takaa löytyy väitetty 850 kilogramman omamassa, kiitos täyshiilikuituisen 50 kilogrammaa painavan korin. Maavaraa on 90 mm ja koko auto on vain 990 mm korkea. Sähkövarastona puolestaan toimii vaatimattomasti "superkondensaattorin ja akun yhdistelmä", jonka toimintamatka on muihin lukuihin nähden uskottava 150 kilometriä.

Aspark Owl

Aspark Owl lupaa olevansa todellinen aikakirjojen sähköauto, mutta toistaiseksi hanke voidaan mapittaa esimerkiksi GLM-G4:n kanssa samaan kansioon. Ääni kellossa muuttuu kuitenkin, jos japanilaisvalmistaja saa luomuksensa joskus tuotantokuntoon kilpakumppani Rimacin ja Nion tavoin.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat