7.10.2017 Ajoneuvot Triumphilta uusi Speedmaster Bonneville Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumphin uusi Speedmaster Bonneville asettuu mallistossa Bobberin ja T120 Bonnevillen väliin. Käytännöllisempi kuin yksipaikkainen Bobber, mutta enemmän asennetta kuin T120 Bonnevillessä. Näin tiivistää valmistaja uuden Speedmaster Bonnevillen aseman brittivalmistajan mallistossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhteinen tekniikka Bobberin kanssa Vaikka kyseessä on Triumphin mukaan kokonaan uusi malli, niin käytännössä Speedmaster jakaa saman rungon ja moottorin vuosi sitten esitellyn Bobberin kanssa. Ajoasentoa, käytännöllisyyttä ja yksityiskohtia muokkaamalla vaikutelma poikkeaa melkoisesti Bobberista. Ja yksi iso ero on Speedmasterin kaksipaikkaisuus. Voimanlähteenä on kaksisylinterinen 1200-kuutioinen T120-rivimoottori, jota Triumph kutsuu High Torque -moottoriksi. Kuten Speedmasterin tyylisuuntaan kuuluu, on moottorissa painotettu huipputehon sijaan tasaisen vahvaa vääntöä koko kierrosalueella. Viritysaste on sama kuin Bobberissa, eli huipputehoa on 77 hevosvoimaa ja vääntöä 106 newtonmetriä. Sekä teho- että vääntölukema on 10 prosenttia korkeampi kuin perus-Bonnevillessä. Suorituskyvyn täydentää uudet kromatut äänenvaimentajat, joiden tarjoaman äänen luvataan olevan täyteläinen ja raaka. Ulkonäkö perinteinen, tekniikka nykyaikainen Pinnavanteet, retrohenkinen akkukotelo, aito Bonneville-tyylinen tankki ja muotoilun yksinkertaisuus ovat olennainen osa Speedmasteria. Klassiseen ulkonäköön on yhdistetty mahdollisimman huomaamattomasti nykyaikainen tekniikka. Värivaihtoehtoja on kolme: musta, punainen ja musta-valkoinen käsinmaalatuin tehostein. Triumph on ottanut tosissaan palautteet Bobberin etujarruista, jotka käyttökokemusten mukaan ovat vain keskitasoiset. Nissinin jarrusatula on saanut väistyä ja tilalle on tuotu kaksi 310-millistä jarrulevyä ja Brembon kaksimäntäiset jarrusatulat. Brittivalmistajalle tyypilliseen tapaan se sekoittelee edelleen eri jarruvalmistajien tuotteita, nytkin takana on Nissinin valmistamat jarrut. Jousituksen valmistaja on KYB. Edessä 41-millisten teleskooppien liukuputkien suojana on retrotyyliin sopivasti haitarikumit. Takapään monojousitus on Bobberin tapaan piilotettu satulan alle, jolloin syntyy uskottava vaikutelma Hard Tail -tyylistä. Takajousituksessa on portaallinen esijännityksen säätö. Varustepaketeilla lisää yksilöllisyyttä Kaksipaikkaisuuden lisäksi käytännöllisyyttä parantaa isompi tankki, nyt kooltaan 12 litraa. Kun keskikulutukseksi luvataan 4,3 litraa, pystyy tankkausvälin venyttämään jopa yli 250 kilometrin. Vakionopeuden säädin on uusittu yhdellä katkaisimella toimivaksi malliksi. Ajotietokoneen näyttöä hallitaan kätevästi ohjaustangolla sijaitsevalla kytkimellä. Sähköinen ride-by-wire -kaasu mahdollistaa tehoasetukset ja luistoneston käyttöönoton. Tehoasetuksia on kaksi (Road ja Rain) ja luistonesto on mahdollista kytkeä pois toiminnasta. Tarjolla on yli 130 mallikohtaista tehdaslisävarustetta. Valmistaja on koonnut niistä myös kaksi erityylistä varustepakettia. Highway -kit on nimensä mukaisesti matkailupainotteinen pitäen sisällään mm. pehmeät sivulaukut kiinnikkeineen, säädettävän tuulilasin ja mukavammat satulat sekä kuljettajalle että matkustajalle. Maverick-kitissä tavoitteena on ollut tuimempi asenne. Se tekee Speedmasterista yksipaikkaisen, ohjaustanko on matalamapi ja äänestä vastaa Vance&Hines -viritysputkisto. Pakettiin kuuluvilla lisäosilla korostetaan Maverickin mustaa väriä. Triumph Speedmaster Bonneville Moottori: tyyppi: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, SOHC iskutilavuus: 1200cc teho: 77 hv (56,6 kW) / 6100 rpm vääntö: 106 Nm / 4000 rpm Akseliväli: 1510 mm Istuinkorkeus: 705 mm Kuivapaino: 245 kg Tankin tilavuus: 12 litraa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Moottoripyörät Triumph Rocket 3 Storm – 182 hevosvoimaa ja 225 newtonmetriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta