7.10.2017

Triumphilta uusi Speedmaster Bonneville

Triumph Speedmaster Bonneville

Triumphin uusi Speedmaster Bonneville asettuu mallistossa Bobberin ja T120 Bonnevillen väliin.

Käytännöllisempi kuin yksipaikkainen Bobber, mutta enemmän asennetta kuin T120 Bonnevillessä. Näin tiivistää valmistaja uuden Speedmaster Bonnevillen aseman brittivalmistajan mallistossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteinen tekniikka Bobberin kanssa

Vaikka kyseessä on Triumphin mukaan kokonaan uusi malli, niin käytännössä Speedmaster jakaa saman rungon ja moottorin vuosi sitten esitellyn Bobberin kanssa. Ajoasentoa, käytännöllisyyttä ja yksityiskohtia muokkaamalla vaikutelma poikkeaa melkoisesti Bobberista. Ja yksi iso ero on Speedmasterin kaksipaikkaisuus.

Triumph Speedmaster Bonneville

Voimanlähteenä on kaksisylinterinen 1200-kuutioinen T120-rivimoottori, jota Triumph kutsuu High Torque -moottoriksi. Kuten Speedmasterin tyylisuuntaan kuuluu, on moottorissa painotettu huipputehon sijaan tasaisen vahvaa vääntöä koko kierrosalueella. Viritysaste on sama kuin Bobberissa, eli huipputehoa on 77 hevosvoimaa ja vääntöä 106 newtonmetriä. Sekä teho- että vääntölukema on 10 prosenttia korkeampi kuin perus-Bonnevillessä. Suorituskyvyn täydentää uudet kromatut äänenvaimentajat, joiden tarjoaman äänen luvataan olevan täyteläinen ja raaka.

Ulkonäkö perinteinen, tekniikka nykyaikainen

Pinnavanteet, retrohenkinen akkukotelo, aito Bonneville-tyylinen tankki ja muotoilun yksinkertaisuus ovat olennainen osa Speedmasteria. Klassiseen ulkonäköön on yhdistetty mahdollisimman huomaamattomasti nykyaikainen tekniikka. Värivaihtoehtoja on kolme: musta, punainen ja musta-valkoinen käsinmaalatuin tehostein.

Triumph on ottanut tosissaan palautteet Bobberin etujarruista, jotka käyttökokemusten mukaan ovat vain keskitasoiset. Nissinin jarrusatula on saanut väistyä ja tilalle on tuotu kaksi 310-millistä jarrulevyä ja Brembon kaksimäntäiset jarrusatulat. Brittivalmistajalle tyypilliseen tapaan se sekoittelee edelleen eri jarruvalmistajien tuotteita, nytkin takana on Nissinin valmistamat jarrut.

Jousituksen valmistaja on KYB. Edessä 41-millisten teleskooppien liukuputkien suojana on retrotyyliin sopivasti haitarikumit. Takapään monojousitus on Bobberin tapaan piilotettu satulan alle, jolloin syntyy uskottava vaikutelma Hard Tail -tyylistä. Takajousituksessa on portaallinen esijännityksen säätö.

Varustepaketeilla lisää yksilöllisyyttä

Kaksipaikkaisuuden lisäksi käytännöllisyyttä parantaa isompi tankki, nyt kooltaan 12 litraa. Kun keskikulutukseksi luvataan 4,3 litraa, pystyy tankkausvälin venyttämään jopa yli 250 kilometrin. Vakionopeuden säädin on uusittu yhdellä katkaisimella toimivaksi malliksi. Ajotietokoneen näyttöä hallitaan kätevästi ohjaustangolla sijaitsevalla kytkimellä. Sähköinen ride-by-wire -kaasu mahdollistaa tehoasetukset ja luistoneston käyttöönoton. Tehoasetuksia on kaksi (Road ja Rain) ja luistonesto on mahdollista kytkeä pois toiminnasta.

Tarjolla on yli 130 mallikohtaista tehdaslisävarustetta. Valmistaja on koonnut niistä myös kaksi erityylistä varustepakettia. Highway -kit on nimensä mukaisesti matkailupainotteinen pitäen sisällään mm. pehmeät sivulaukut kiinnikkeineen, säädettävän tuulilasin ja mukavammat satulat sekä kuljettajalle että matkustajalle. Maverick-kitissä tavoitteena on ollut tuimempi asenne. Se tekee Speedmasterista yksipaikkaisen, ohjaustanko on matalamapi ja äänestä vastaa Vance&Hines -viritysputkisto. Pakettiin kuuluvilla lisäosilla korostetaan Maverickin mustaa väriä.

Triumph Speedmaster Bonneville

Moottori:
tyyppi: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, SOHC
iskutilavuus: 1200cc
teho: 77 hv (56,6 kW) / 6100 rpm
vääntö: 106 Nm / 4000 rpm

Akseliväli: 1510 mm
Istuinkorkeus: 705 mm
Kuivapaino: 245 kg
Tankin tilavuus: 12 litraa

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat