22.10.2016

Triumphilta uusi Bonneville Bobber

Triumph Bonneville Bobber

Triumph on esitellyt 1200-kuutioisen kaksisylinterisen rivimoottorin ympärille rakentuvan Bobberin.

Triumphin uuden tehdascustomin moottori on perusrakenteeltaan sama kuin Bonnevillessä käytetty voimanlähde. Bonnevillessä se tuottaa 80 hevosvoiman huipputehon ja tarjoaa 105 newtonmetrin väännön. Bobberiin siitä on muokattu vieläkin paremmin alakierroksilla vääntävä, ja samalla huipputehoa on leikattu hieman. Tehoasetuksia on kaksi (Road ja Rain), samoin luistonestossa on kaksi eri asetusta.

Triumph Bonneville Bobber

Ulkonäöltään pyörästä on tehty minimalistinen ja puhdaslinjainen. Aitoa Bobber-tyyliä korostavat pinnavanteet. Tankkia on Bonnevilleen verrattuna pienennetty. Tarkkaa tilavuutta ei valmistaja vielä ole ilmoittanut, mutta sen arvellaan olevan 11,5-litrainen. Yksi pyöreä mittari ja pyöreä yksinkertainen ajovalo sopivat tyyliin. Lokasuojat ovat aitoa terästä ja hienona yksityiskohtana satulan alapuolella oleva akkukotelo edustaa erittäin klassista muotoilua.

Triumph Bonneville Bobber

Takahaarukka näyttää aitoon Bobber-tyyliin jäykältä hard tail -haarukalta, mutta satulan alle kätkeytyy ajomukavuutta parantava monojousitus. Takalokasuojan linja seuraa tarkasti takarenkaan pintaa. Bobber on rakennettu alunperin yksipaikkaiseksi. Satula säätyy pituussuunnassa noin 80 milliä siten, että taaemmas siirrettäessä se samalla laskeutuu alemmas. Alimmillaan istumakorkeus on 690 milliä. Paitsi satula, myös mittariston kallistuskulma on säädettävissä.

Pyöreä mittari pitää sisällään analogisen nopeusnäytön sekä LCD-paneelin, joka tarjoaa kuljettajalle monipuolisen ajotietokoneen näytöt. Niihin kuuluvat mm. kierrosluku- ja vaihdenäyttö, matka- ja osamatkanäytöt, polttoaineen määrä, kulutus ja jäljellä oleva toimintamatka, huoltoilmaisin sekä teho- ja luistonestoasetukset. Jos tehdaslisävarusteiden listalta on rastitettu kahvanlämmittimet ja vakionopeussäädin, myös niiden asetukset näkyvät LCD-näytöllä.

Takavanne on Bobberille tunnusomaisesti leveä, sille on asennettu 150/80R16 -kokoinen rengas. Eturengas on kooltaan 100/90R19. Sekä edessä että takana on luonnollisesti pinnavanteet. Vaikka Bobber näyttää jo vakiovarusteisena enemmän rakennetulta kuin tuotantopyörältä, niin brittivalmistajalla on tarjota siihen lisäksi yli 150 osaa käsittävä lisävarustevalikoima. Niitä ovat mm. Vance & Hines -äänenvaimentimet, Ape Hanger -ohjaustanko, tangonpääpeilit, led-vilkut ja lyhyemmät lokasuojat. Bobberista voi siis jokainen rakentaa yksilöllisen ja juuri oman mieltymyksensä mukaisen.

Triumph Bonneville Bobber
Laajasta lisävarustevalikoimasta löytyy muun muassa Ape Hanger -ohjaustanko.

Hintaa ei ole vielä ilmoitettu, eikä aikataulua milloin pyörä tulee markkinoille. Oletettavasti pyörä on ensimmäisetä kertaa näytillä yleisölle Milanon kansainvälisessä EICMA-moottoripyöränäyttelyssä marraskuun toisella viikolla. Markkinoille tulo ajoittunee helmi-huhtikuulle ensi vuonna.

Lähde ja kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat