19.11.2017

Triumph uudisti isot Tiikerit – Tiger 1200 XR ja Tiger 1200 XC

Triumph Tiger

Lisänimi Explorer on hävinnyt Triumphin isojen seikkailupyörien mallimerkinnästä. Samoin on kadonnut muutama kilo painosta, vaikka varusteita ja voimaa on tullut lisää.

Triumph Tiger on uudistunut. Valmistaja päivitti 1200-kuutioisen seikkailupyöränsä perusteellisesti, joskin hienovaraisesti. Muutoksia on niin moottorissa, rungossa kuin varustetasossakin.

Versiosta riippuen painoa on pudonnut 2-11 kiloa. Sekä edessä että takana joustomatkaa on noin 190 milliä, joka on sopiva kompromissi maasto- ja katuajoon. Takahaarukka on edeltävän sukupolven tapaan yksipuoleista mallia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi erilaista mallia, kolme varustetasoa

Kaikkiaan 1200-kuutioisia Tiikereitä on viisi eri versiota, joista kolme kuuluu enemmän kadulle suunnattuun XR-sarjaan (XR, XRx ja XRT) ja kaksi offroad-painotteisempaan XC-sarjaan (XCx ja XCA). XR:n tunnistaa helpoimmin alumiinivaluvanteista, kun taas XC-malleissa on pinnavanteet ja karkeakuvioisempi rengastus.

Brittivalmistajan mukaan uudistus pitää sisällään yli 100 parannusta edeltävään malliin verrattuna.

Jo XR-perusmallissa on varusteina muun muassa sähkösäätöinen tuulilasi, vakionopeussäädin, ajotietokone, keskiseisontatuki ja kolme ajotilaa; Road, Rain ja Off-Road. Sekä lukkiutumaton jarrujärjestelmä että luistonesto ovat poiskytkettävissä.

Yhteistä kaikille malleille on moottori ja se, että siinä on entistä enemmän sekä huipputehoa että käyttökelpoista keskialueen voimaa. Huipputehoksi ilmoitetaan nyt 141 hevosvoimaa.

Triumph Tiger – e juuri tilaa lisävarusteille

Pykälää paremmin varustelluissa XRx- ja XCx-malleissa on lisää ajomoodeja, viiden tuuman TFT-näyttö, joystick-ohjaus ajotilojen ja ajotietokoneen hallintaan, semiaktiivinen jousitus, kallistuksen huomioivat ABS-jarrut sekä luistonesto ja led-tekniikkaan perustuvat ajovalot erillisillä DRL-päiväajovaloilla.

Huippumalleissa XRT ja XCA on titaanista ja hiilikuidusta valmistettu Arrow-vaimennin, jonka avulla painonsäästö on jo 10 kiloa edeltävään malliin nähden.

Lisänä on myös kaarreajovalot, quickshifter eli vaihdeavustin, mäkilähtöavustin ja kahvanlämmittimien ohella myös lämmitettävä satula.

Lisäksi kuljettaja voi valita TFT-mittaristoon haluamansa näkymän kolmesta eri tyylistä. Tarjolla on myös kuljettajan räätälöitävissä olevan Rider-ajotila, jossa on mahdollista yhdistellä ja säätää haluttu yhdistelmä moottoritehoa sekä luistoneston ja lukkiutumattomien jarrujen asetuksia.

Triumph Tiger 1200

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys

Iskutilavuus: 1215 cc

Teho: 141 hv (104 kW) / 9350 r/min

Vääntö: 122 Nm / 7600 r/min

Vaihteisto: 6 vaihdetta, kardaaniveto

Akseliväli: 1520 mm

Istuinkorkeus 835-855 mm (matala satulavaihtoehto -20 mm)

Tankin tilavuus: 20 litraa

Kuivapaino: 242-248 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Luetuimmat