3.6.2016

Koeajo: Triumph Thruxton R säväyttää ulkonäöllään

Triumph Thruxton R

Alkuperäiseen Cafe Racer -tyyliin yhdistetty tehokas moottori ja hyvät ajo-ominaisuudet varistavat, että Triumph Truxton R on yksi hauskimmista moottoripyöristä. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö. Huonoa: isokokoinen takavalo ei sovi tyyliin.

Aidot 1960-luvun Café Racerit syntyivät karsimalla sen ajan tehokkaimmista moottoripyöristä turhat osat pois. Huomio keskitettiin ajo-ominaisuuksiin ja nopeuteen – mukavuuden kustannuksella. Uusien moottoripyörien tehot ovat kasvaneet niin nopeasti, että muutaman kymmenen vuoden takaisesta aihiosta rakennettu Café Racer ei säväytä kuin ulkonäöllään.

Triumph Thruxton R

Uusi Triumph Thruxton R yhdistää alkuperäisen Café Racer -tyylin, tehokkaan moottorin ja hyvät ajo-ominaisuudet. Lopputulos on yksi markkinoiden hauskimmista moottoripyöristä.

Triumph Thruxton R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Urheilullinen ajotyyli

Matalalle sijoitettu Clip-on -ohjaustanko tekee ajoasennosta nojaavan, mikä houkuttelee kovempiin vauhteihin ja vähentää ajoviiman vaikutusta. Ranteille tuleva paino puuduttaa käsiä alhaisissa nopeuksissa.

Triumph Thruxton R

Kapea tankki on muotoiltu niin, että 180-senttisen kuljettajan polvet mahtuvat sivujen syvennyksiin. Klassiset pyöreät kromikehyksiset mittarit jäävät hyvin näkökenttään. Tangonpääpeilit sopivat tyyliin ja niistä näkee hyvin taakse, vaikka outo sijainti vaatii pientä totuttelua.

Triumph Thruxton R

Moottori on sopiva yhdistelmä alakierrosvääntöä ja riittävää huipputehoa. Alhainen paino ja tiheäksi välitetty vaihteisto vielä parantavat suorituskyvyn tuntua. Tehoasetuksia on kolme: Sport, Road ja Rain. Ne kaikki tarjoavat saman huipputehon. Erot kaasunvasteissa eri asetusten välillä ovat pienet. Brembon nelimäntäiset radiaalijarrut pysäyttävät tehokkaasti. Luistonesto on vakiovaruste.

Triumph Thruxton R

Huippujousitus kaikilla säädöillä

Sekä Showan Big Piston -keula että Öhlinsin takajousitus ovat täysin säädettävissä. Mukulakivikadulla edetään pehmeästi mutta vauhdikkaasti ajettaessa jousitus vetää vertoja parhaiden sporttipyörien jousituksille.

Triumph Thruxton R

Nämä kaksi ominaisuutta yhdistyvät harvoin tuotantopyörän vakiojousituksissa. Jyrkkä keulakulma saa pyörän kääntymään terävästi mutkiin, tottumaton saattaa haukata vahingossa sisäkurvin pientareelle.

Triumph Thruxton R

Thruxton R ei ole markkinoiden monikäyttöisin malli, vaan se on täysin fiilispyörä. Moni erehtyy luulemaan sitä aidoksi 1960-luvun rakennelluksi pyöräksi. Juuri sitä brittivalmistaja on muotoilullaan tavoitellutkin.

Triumph Thruxton R

Jos ulkonäkö on tärkeämpi kuin äärimmäisen sporttiset ominaisuudet, niin tarjolla on myös 2 000 euroa edullisempi Kayaban jousituksella ja Nissinin jarruilla varustettu perusmalli Thruxton ilman R-kirjainta.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alessio Barbanti, Matteo Cavadini, Paul Barshon ja Friedemann Kirn

Triumph Thruxton R

Hinta alkaen

17 900 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 200 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

72 kW (97 hv), 6750 r/min

Vääntö

112 Nm (4950 r/min)

Vääntö

112 Nm (4950 r/min)

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

106 g/km

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 810 mm, kuivapaino 203 kg, akseliväli 1 415 mm, tankin tilavuus 14,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 160/60ZR17. Huoltoväli 16 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat