6.2.2016

Triumph Thruxton R, eli cafe racer -legendan paluu

Triumph Thruxton R

Triumph Thruxton R on nykyajan versio Cafe Racer -kilpurista.

Avokypärä päähän, ajolasit silmille ja Triumph Thruxton R:n moottori tulille. Aikamatka 1960-luvulle voi alkaa. 1960-luvusta tosin muistuttavat vain Thruxtonin ulkonäkö ja ajofiilis, tekniikka on päivitetty nykyajan vaatimusten mukaiseksi.

Triumph Thruxton

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koko mallisto uusiksi

Triumph on uusinut täydellisesti retromallistonsa kaudelle 2016. Brittivalmistaja nimittää retromallistoaan Bonneville-mallistoksi, vaikka oikeammin mallisto koostuu kolmesta mallista: Street Twin, Bonneville ja Thruxton.

Edullisin malli on 900-kuutioinen Street Twin, joka tavallaan ottaa vanhan 865-kuutioisen Bonnevillen paikan mallistossa. Bonneville ja Thruxton saavat uudet 1 200-kuutioiset nestejäähdytteiset moottorit, eli ne siirtyvät pari koko- ja teholuokkaa korkeammalle tasolle.

Vaikka uudet mallit on pakattu täyteen nykyajan elektroniikkaa ja hienouksia, on tärkein – ulkonäkö – pystytty pitämään kiitettävän lähellä 1960-luvun esikuvia. Tekniset hienoudet eivät juuri ulospäin näy.

Triumph Thruxton R

Miehekäs vääntö

Retromalliston huipulla ovat Cafe Racer -henkiset Thruxton ja Thruxton R. Niiden moottorista ilmoitetaan suoritusarvona vain vääntölukema, joka onkin miehekäs 112 Nm / 4 950 r/min. Markkinointiosasto muistuttaa väännön kasvaneen peräti 62 prosenttia edelliseen malliin verrattuna, ”unohtaen” samalla mainita, että moottorin iskutilavuuskin on kasvanut 40 prosenttia.

Parhaista komponenteista rakennettu

Kuljettaja voi säätää moottorin luonnetta valitsemalla haluamansa ajotilan: Road, Rain tai Sport. Myös luistonesto kuuluu varustukseen. R-kirjain mallinimen perässä tarkoittaa Brembon Racing -sarjan radiaalijarruja, Showan täysin säädettävää Big Piston -keulaa ja Öhlinsin takajousitusta. Alla pyörivät Pirellin parhaat katurenkaat, Diablo Rosso Corsat.

Triumph Thruxton R

Jos Thruxtonistaan haluaa vieläkin persoonallisemman, voi ostaja tilata siihen Track Racer- tai Cafe Racer -varustesarjan. Moottoripuolellekin on tarjolla viritysosia, jos vakiomoottorin tarjoama kyyti ei riitä.

Triumph Thruxton R

  • Moottori kaksisylinterinen Parallel Twin
  • Iskutilavuus 1 200 cm3
  • Vääntö 112 Nm / 4 950 r/min
  • Hinta 17 900 €

Thruxton R ja muut Triumphin uutuudet ovat nähtävillä MP16-näyttelyssä.

MP16 -näyttely Helsingin Messukeskuksessa 5.–7.2.2016.

www.mpmessut.fi

Teksti: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat