17.1.2019

Triumph Speed Twin – Suorituskykyinen custom roadster

Triumph Speed Twin

Alkuperäinen Triumph Speed Twin julkaistiin 1938. Nyt Speed Twin kokeen uuden tulemisen yhdistäen luokkansa parhaan suorituskyvyn perinteiseen ulkonäköön.

Triumphin mukaan uusi ”moderni roadster” Speed Twin tarjoaa saman suorituskyvyn kuin sen toinen klassikkomalli Thruxton R, mutta hieman modernimmissa kuorissa. Myös ajoasento on selvästi pystympi, helppo ja mukava. Ulkonäöllisesti Speed Twinissä on pienemmän 900-kuutioisen Street Twinin piirteitä, joihin on kuitenkin yhdistetty runsaasti korkealuokkaisia yksityiskohtia.

Triumph Speed Twin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kymmenen kiloa vähemmän painoa

Runko on uusi, samoin jousitus. Jarruina on Brembon nelimäntäiset aksiaalikiinnitteiset satulat ja edessä on kaksi jarrulevyä. Moottori on Bonneville-malleista tuttu 1200-kuutioinen rivikakkonen ”High Performance” -viritteisenä. Huipputehoksi luvataan 97 hevosvoimaa ja vääntöäkin on tarjolla 112 newtonmetriä. Kuivapaino on saatu puristettua 196 kiloon, joka on kymmenen kiloa vähemmän kuin Thruxtonin paino. Pelkästään moottorin kohdalla on saavutettu 2,5 kilon painonsäästö verrattuna iskutilavuudeltaan yhtä suureen Thruxtoniin.Triumph Speed Twin

Kuljettajan valittavissa on kolme ajoasetusta: Sport, Road ja Rain. Lisäksi luistonesto on kytkettävissä pois käytöstä. Led-ajovalojen lisäksi käytössä on DRL-päiväajovalot. Klassista ilmettä antaa kaksi perinteisen pyöreää mittaria, Monza-tyyppinen tankin korkki ja tangonpääpeilit.

Triumph Speed Twin

Seitsenpuolaisten vanteiden päällä pyörii ensiasennusrenkaina Pirelli Rosso III:t. Takarengas on perinteiseen ulkonäköön sopivasti vain 160 millin levyinen. Tarjolla on yli 80 tehdaslisävarustetta Speed Twinin yksilöimiseen. Öljynvaihtohuoltoväli on muiden Triumph-mallien tapaan 16 000 kilometriä. Kilpailijoiksi voidaan nimetä muun muassa BMW R nineT ja Kawasaki Z 900 RS.

Triumph Speed Twin

Triumph Speed Twin

  • Hinta avoin
  • Moottori 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, sytytysväli 270 astetta
  • Iskutilavuus 1200 cm³
  • Teho 97 hv (71,5 kW) /6750 r/min
  • Vääntö 112 Nm / 4950 r/min
  • Voimansiirto 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Akseliväli 1430 mm
  • Istuinkorkeus 807 mm
  • Kuivapaino 196 kg
  • Tankin tilavuus 14,5 l
  • Kulutus 4,8 l / 100 km

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Luetuimmat