23.1.2019

Triumph julkaisi ensimmäiset viralliset kuvat ja tiedot uudesta Rocketista

Triumph Thruxton TFC ja Rocket

Pitkään markkinoille odotetusta uudesta Triumph Rocketista julkistetaan ensimmäisenä TFC-huippumalli.

Triumph Rocket III tuli markkinoille vuonna 2004. Se oli iskutilavuudeltaan markkinoiden suurin moottoripyörä. Muillakaan lukemillaan sen ei tarvinnut hävetä, sillä tehoksi ilmoitettiin ensin 140 ja myöhemmin 148 hevosvoimaa, vääntöä oli 221 newtonmetriä ja paino tankattuna 367 kiloa.

Tehdas ei enää päivittänyt Rocketin moottoria Euro 4-vaatimusten mukaiseksi, joten mallin valmistus lopetettiin. Jo sitä ennen huhuttiin pitkään uuden Rocketin markkinoille tulemisesta, ja vihdoin vuonna 2019 se toteutuu. Vuodettuja luonnoskuvia on eri medioissa näkynyt jo parin kuukauden ajan, mutta vihdoin nyt Triumphin tehdas on julkaissut ensimmäiset viralliset kuvat uudesta Rocketista. Kyseessä on Rocket-malliston huipulle tuleva Triumph Factory Custom -versio (TFC).

Triumph Rocket

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Customista Power Cruiseriksi

Ulkomuoto on selvästi modernimpi ja vanhan Rocketin Custom-henkinen tyyli on muuttunut enemmän Power Cruiser -tyyppiseksi. Pääkilpailijaksi voidaan nimetä Ducati Diavel, joka niin ikään uudistui tälle vuodelle saaden lisää iskutilavuutta ja muuttuvan venttiiliajoituksen moottoriinsa. Myös ulkoisesti uudessa Rocketissa voi havaita läheisiä piirteitä Diavelin ulkonäköön.

Moottori on edelleen runkoon pitkittäin sijoitettu kolmisylinterinen rivimoottori. Pakoputkisto on linjakkaampi ja vaimentimet erittäin lyhyet päättyen jo takarenkaan etureunan tasalle. Suurin yksittäinen ulkonäköön vaikuttava muutos on takahaarukan vaihtuminen yksipuoleiseksi. Kuvien perusteella takarengas näyttäisi säilyneen 16-tuumaisena. Kaksi rinnakkaista pyöreää ajovaloa säilyy edelleen Rocketin tunnusmerkkinä. Muutenkin mallin tunnistettavuus on pyritty säilyttämään huolimatta ulkonäön modernisoinnista.

Triumph Rocket

Kolme versiota?

Rocketista on tulossa yksi- ja kaksipaikkaiset vaihtoehdot, sekä malliston huipulle jo mainittu TFC-versio. TFC:ssä on kuvien perusteella Brembon nelimäntäiset radiaalijarrusatulat ja vaimentimena Arrowin putkisto hiilikuidusta valmistetuilla päädyillä sekä lämpösuojilla. Triumph on luvannut julkaista uuden Rocket TFC:n täydelliset tekniset tiedot toukokuun 1. päivänä tänä vuonna.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja

Luetuimmat