Ajoneuvot | Esittely | Geneve 2018 | Uutinen | 17.2.2018

Trendimaasturin toinen tuleminen – uusi BMW X4

Vaikka ensimmäinen BMW X4 esiteltiin vasta 2014, on linjakkaan katumaasturin aika ottaa kiinni hiljattain uudistunut X3.

Jaa artikkeli

Vuonna 2014 esitelty BMW X4 kokee ripeän uudistumisen toiseen mallisukupolveen, sillä auton sisarmalli, BMW X3, uudistui vast’ikään, eikä linjakkaampikattoinen isoveli halua jäädä pikkuveljeään huonommaksi. Ensimmäinen X4 ennätti kuitenkin kerätä noin 200 000 kappaleen myynnin elinkaarensa aikana, joten tilausta X3:n ja X5:n väliin sijoittuvalle katumaasturille on ollut.

Toisen sukupolven BMW X4 tuokin mukanaan enemmän samaa. Luvassa on kasvaneiden ulkomittojen myötä myös lisää tilaa, ja samalla mallin varustelu on päivitetty uudelle tasolle. Uusi X4 on kasvanut 4 752 millimetriä (+81 mm) pitkäksi ja 1 918 mm leveäksi (+37 mm) ja mallin akseliväli on venähtänyt 54 millimetrillä 2 864 mm:iin.

BMW X4 M40d

Karsintaa on sen sijaan tehty korkeudessa (–3 mm), joka on 1 621 mm, ja painossa, sillä BMW on onnistunut karsimaan auton painosta malliversiosta riippuen jopa 50 kilogrammaa. Myös aerodynaamisuus on kohentunut noin 10 prosentilla (Cd 0,30) ja painopistettä on onnistuttu laskemaan alemmas paremman ajettavuuden saavuttamiseksi.

Maavaraa tällä uudella Sports Activity Coupella on 204 mm ja sen strategiset kulmat ovat 25,7° lähestyminen, 19,4° ramppi ja 22,6° jättö.

Kolme eri tyylisuuntaa

Ulkoisesti auto noudattaa BMW:n nykyistä muhkumpaa tyyliä. Takaluukun muotoilussa näyttäisi vastaus olevan kopioitu Mercedeksen GLC Coupésta, sen verran läheiset ovat kilpakumppanien muodot. BMW itse haluaa kiinnittää huomiota erityisesti kylkilinjaan ja C-pilarissa olevaan ikkunalinjan mutkaan, eli venytettyyn tulkintaan merkin tutusta Hofmeisterin mutkasta. Takahelmassa odottaa kaksi pakoputkenpäätä malliversiosta riippumatta.

BMW X4 M40d

Erityisesti ulkoisen varustelun osalta BMW X4 nähdään kolmena malliversiona. Perinteisin tarjokas on auton jämäkkää maasto-olemusta korostava xLine ja tuttuun tapaan asteikon toisesta päästä löytyy urheilullisuutta korostava M Sport. Jos valinta on kuitenkin kova pala, on tarjolla ikään kuin välimuotona M Sport X -varustetaso. Etu- ja takahelman lisäksi muun muassa puskureiden ilme ja sivuhelmat vaihtuvat varusteversion mukaan.

Sisällä asiat ovat verrattain tutussa järjestyksessä. Varusteversioista xLine uskoo tavallisiin urheiluistuimiin ja M Sportit korottavat panoksia vielä hiukan. Keskikonsoliin on upotettu pehmikkeet polvia varten. Uusi parannettu sisävalaistus tarjoaa valittavaksi kuusi eri värivaihtoehtoa. Matkustamoon saa valoa myös suuresta lasikatosta (92*89 cm). Takaistuimille on löydetty 24 millimetriä lisää jalkatilaa. Tavaratilan koko kirjataan lukemaan 525 litraa ja kaikkiaan kuljetuskapasiteetti on kasvatettavissa 1 430 litraan, kiitos 40/20/40-suhteessa kaatuvien istuinten.

BMW X4 M40d

Keskikonsolia hallinnoi tuttuun tapaan iDrive, jonka näyttö on vakiovarusteisesti 6,5-tuumainen ja päivitettävissä 10,25-tuumaiseksi. Muun muassa BMW 5-sarjasta tutut ohjauseleet ovat saapuneet myös X4:ään. Isoveljistä on peritty myös lisävarustelistalta löytyvä 2,2-tuumaisella näytöllä varustettu Display Key -älyavain, jolla auton lukitusta ja lisävarusteista polttoainelämmitintä on helpompi hallita etänä.

Järki ja teho

Luonnollisesti BMW X4 ei rajoita isoveljiltä oppimista vain muutamaan varusteeseen, vaan tarjolla on jopa 5-sarjasta tuttu autonomiatoimintojen paketti Driving Assistance Plus. Tuolloin X4:n kaista-avustin toimii nopeusvälillä 0–210 km/h ja tarjolla on joukko toimintoja, jotka suojaavat autoa risteävän liikenteen vaaratilanteilta.

Tarjolla on myös uuden sukupolven heijastusnäyttö, joka tuo 400×800 pikselin näytön suoraan kuljettajan näkökenttään. Lisävarustelistaa täydentää Parking Assistance Plus -pysäköintiavustin, jonka yhteydessä auto saa myös 360°-ympäristökamerajärjestlemän. BMW Connected ja Connected+ -toimintopaketit tuovat lisäksi yhteispeliä esimerkiksi älypuhelinten ja älykellojen kanssa, jotta viimeisetkin navigaatio-ohjeet autolta määränpäähän kulkisivat mukana.

BMW X4 M40d

Alkuvaiheessa BMW X4 on tarjolla kahdella bensiinimoottorilla ja kahdella dieselmoottorilla, kaikkien voimanlähteiden ollessa 2,0-litraisia ja nelisylinterisiä. Kaikissa voimalinjoissa on vakiona 8-vaihteinen Steptronic-automaatti ja taka-akselia suosivampi xDrive-neliveto. Bensiinimallit ovat xDrive20i (184 hv) ja xDrive30i (252 hv). Dieseleissä tarjolla ovat xDrive20d (190 hv) ja xDrive25d (231 hv).

Elokuussa 2018 mallisto täydentyy vielä kuusisylinterisellä 3,0-litraisella perusdieselillä xDrive30d (265 hv) ja ärhäkällä kutoskoneisella bensiinimallilla M40i (360 hv).

Lisäksi BMW X4 tuo heti alussa mallistoon M40d-sporttidieselin, jossa 3,0-litraisesta kuusisylinterisestä dieselmoottorista saadaan 326 hevosvoimaa. Samalla BMW ilmoitti, että M40d saapuu samalla myös X3:n mallistoon. M40i ja M40d saavat luonnollisesti joukon urheiluhenkisiä vakiovarusteita aina säädettävästä urheiluohjauksesta alkaen. Lisävarusteena on saatavilla säädettävä M-alustapaketti.

BMW X4 M40d

Ensisilmäys Genevessä

Uusi, toisen sukupolven BMW X4 esitellään maailmalle Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun alkupuolella.

Lähde ja kuvat: BMW

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW