17.2.2018 Ajoneuvot Trendimaasturin toinen tuleminen – uusi BMW X4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka ensimmäinen BMW X4 esiteltiin vasta 2014, on linjakkaan katumaasturin aika ottaa kiinni hiljattain uudistunut X3. Vuonna 2014 esitelty BMW X4 kokee ripeän uudistumisen toiseen mallisukupolveen, sillä auton sisarmalli, BMW X3, uudistui vast'ikään, eikä linjakkaampikattoinen isoveli halua jäädä pikkuveljeään huonommaksi. Ensimmäinen X4 ennätti kuitenkin kerätä noin 200 000 kappaleen myynnin elinkaarensa aikana, joten tilausta X3:n ja X5:n väliin sijoittuvalle katumaasturille on ollut. Toisen sukupolven BMW X4 tuokin mukanaan enemmän samaa. Luvassa on kasvaneiden ulkomittojen myötä myös lisää tilaa, ja samalla mallin varustelu on päivitetty uudelle tasolle. Uusi X4 on kasvanut 4 752 millimetriä (+81 mm) pitkäksi ja 1 918 mm leveäksi (+37 mm) ja mallin akseliväli on venähtänyt 54 millimetrillä 2 864 mm:iin. Karsintaa on sen sijaan tehty korkeudessa (–3 mm), joka on 1 621 mm, ja painossa, sillä BMW on onnistunut karsimaan auton painosta malliversiosta riippuen jopa 50 kilogrammaa. Myös aerodynaamisuus on kohentunut noin 10 prosentilla (Cd 0,30) ja painopistettä on onnistuttu laskemaan alemmas paremman ajettavuuden saavuttamiseksi. Maavaraa tällä uudella Sports Activity Coupella on 204 mm ja sen strategiset kulmat ovat 25,7° lähestyminen, 19,4° ramppi ja 22,6° jättö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme eri tyylisuuntaa Ulkoisesti auto noudattaa BMW:n nykyistä muhkumpaa tyyliä. Takaluukun muotoilussa näyttäisi vastaus olevan kopioitu Mercedeksen GLC Coupésta, sen verran läheiset ovat kilpakumppanien muodot. BMW itse haluaa kiinnittää huomiota erityisesti kylkilinjaan ja C-pilarissa olevaan ikkunalinjan mutkaan, eli venytettyyn tulkintaan merkin tutusta Hofmeisterin mutkasta. Takahelmassa odottaa kaksi pakoputkenpäätä malliversiosta riippumatta. Erityisesti ulkoisen varustelun osalta BMW X4 nähdään kolmena malliversiona. Perinteisin tarjokas on auton jämäkkää maasto-olemusta korostava xLine ja tuttuun tapaan asteikon toisesta päästä löytyy urheilullisuutta korostava M Sport. Jos valinta on kuitenkin kova pala, on tarjolla ikään kuin välimuotona M Sport X -varustetaso. Etu- ja takahelman lisäksi muun muassa puskureiden ilme ja sivuhelmat vaihtuvat varusteversion mukaan. Sisällä asiat ovat verrattain tutussa järjestyksessä. Varusteversioista xLine uskoo tavallisiin urheiluistuimiin ja M Sportit korottavat panoksia vielä hiukan. Keskikonsoliin on upotettu pehmikkeet polvia varten. Uusi parannettu sisävalaistus tarjoaa valittavaksi kuusi eri värivaihtoehtoa. Matkustamoon saa valoa myös suuresta lasikatosta (92*89 cm). Takaistuimille on löydetty 24 millimetriä lisää jalkatilaa. Tavaratilan koko kirjataan lukemaan 525 litraa ja kaikkiaan kuljetuskapasiteetti on kasvatettavissa 1 430 litraan, kiitos 40/20/40-suhteessa kaatuvien istuinten. Keskikonsolia hallinnoi tuttuun tapaan iDrive, jonka näyttö on vakiovarusteisesti 6,5-tuumainen ja päivitettävissä 10,25-tuumaiseksi. Muun muassa BMW 5-sarjasta tutut ohjauseleet ovat saapuneet myös X4:ään. Isoveljistä on peritty myös lisävarustelistalta löytyvä 2,2-tuumaisella näytöllä varustettu Display Key -älyavain, jolla auton lukitusta ja lisävarusteista polttoainelämmitintä on helpompi hallita etänä. Järki ja teho Luonnollisesti BMW X4 ei rajoita isoveljiltä oppimista vain muutamaan varusteeseen, vaan tarjolla on jopa 5-sarjasta tuttu autonomiatoimintojen paketti Driving Assistance Plus. Tuolloin X4:n kaista-avustin toimii nopeusvälillä 0–210 km/h ja tarjolla on joukko toimintoja, jotka suojaavat autoa risteävän liikenteen vaaratilanteilta. Tarjolla on myös uuden sukupolven heijastusnäyttö, joka tuo 400x800 pikselin näytön suoraan kuljettajan näkökenttään. Lisävarustelistaa täydentää Parking Assistance Plus -pysäköintiavustin, jonka yhteydessä auto saa myös 360°-ympäristökamerajärjestlemän. BMW Connected ja Connected+ -toimintopaketit tuovat lisäksi yhteispeliä esimerkiksi älypuhelinten ja älykellojen kanssa, jotta viimeisetkin navigaatio-ohjeet autolta määränpäähän kulkisivat mukana. Alkuvaiheessa BMW X4 on tarjolla kahdella bensiinimoottorilla ja kahdella dieselmoottorilla, kaikkien voimanlähteiden ollessa 2,0-litraisia ja nelisylinterisiä. Kaikissa voimalinjoissa on vakiona 8-vaihteinen Steptronic-automaatti ja taka-akselia suosivampi xDrive-neliveto. Bensiinimallit ovat xDrive20i (184 hv) ja xDrive30i (252 hv). Dieseleissä tarjolla ovat xDrive20d (190 hv) ja xDrive25d (231 hv). Elokuussa 2018 mallisto täydentyy vielä kuusisylinterisellä 3,0-litraisella perusdieselillä xDrive30d (265 hv) ja ärhäkällä kutoskoneisella bensiinimallilla M40i (360 hv). Lisäksi BMW X4 tuo heti alussa mallistoon M40d-sporttidieselin, jossa 3,0-litraisesta kuusisylinterisestä dieselmoottorista saadaan 326 hevosvoimaa. Samalla BMW ilmoitti, että M40d saapuu samalla myös X3:n mallistoon. M40i ja M40d saavat luonnollisesti joukon urheiluhenkisiä vakiovarusteita aina säädettävästä urheiluohjauksesta alkaen. Lisävarusteena on saatavilla säädettävä M-alustapaketti. Ensisilmäys Genevessä Uusi, toisen sukupolven BMW X4 esitellään maailmalle Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun alkupuolella. Lähde ja kuvat: BMW Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Mallistotäydennys Münchenistä: BMW X2 on jonkin sortin auto Koeajo: BMW X3 xDrive20d – täysin uutta peruspremiumia Koeajo: BMW X3 M40i – ristiriitaista urheilullisuutta BMW X5 xDrive40e – Ympäristön vai omatunnon tähden? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku