1.11.2017 Ajoneuvot Traktoripelaajat huomio: iltapuhteeksi riivaava peruutuspeli Valtralta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lapsikin osaa huristella Valtran traktorilla – myös taaksepäin. Ainakin netissä. Jos viime vuonna julkaistu Farming Simulator 17 tuntuu liian totiselta, kannattaa kokeilla Valtra Reverse Challengea, joka on peltomaailman peruutushaaste palikkagrafiikan ja pimpelipompeli-musiikin tahdittamana. Tämän vuodelta 2013 peräisin olevan lystin tarjoaa Valtra, jonka TwinTrac -takahallintalaitteen ilosanomaa peli osaltaan edistää. Pelin vahvat C64-vaikutteet ovat digitaaliseen markkinointiin erikoistuneen Kuubin käsialaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaasua tai jarrua ei ole Rohkeasti rattiin. Pelissä pitää ajaa traktoria taaksepäin maaseutumaisemaan raivattua rataa pitkin. Ohjaaminen tapahtuu tietokoneen nuolinäppäimillä; kaasua tai jarrua ei ole, vaan nykyaikaisen tehomaatalouden kiivas työtahti sanelee nopeuden. Vauhti on siis kovaa, eikä renkiä päästetä helpolla: eteen tulee kaikenlaisia esteitä, kuten pyöröpaaleja ja maakiviä, joita pitää mahdollisuuksien mukaan väistellä. Lisäksi väylä on täynnään menoa hidastavia töyssyjä, jotka voi melkein tuntea takalistossa – kotitoimiston tuoli alkaakin hetkessä pomppia Valtran jousitetun istuimen malliin Molempiin suuntiin Se, miksi pelissä ajetaan nimenomaan taaksepäin, juontaa juurensa Valtran TwinTrac-takahallintalaitteesta, jota suomalainen traktorivalmistaja samoilla nettisivuillaan esittelee. TwinTrac muodostuu traktorin ohjaamon takaseinään kiinnitetyistä ylimääräisistä kaasu-, kytkin- ja jarrupolkimista, suunnanvaihtimesta sekä pienestä sähköisestä ohjauspyörästä. Näiden ääreen kuljettajan istuin hallintalaitteineen voidaan kääntää täydet 180 astetta istuimelta nousematta. TwinTracin avulla traktoria voi ajaa ”väärinpäin” esimerkiksi takanostolaitteeseen kytketyn niittokoneen, lumiauran tai lumilingon kanssa. Paitsi, että työkone näkyy ohjaamoon paremmin, taakseajon terveysvaikutukset ovat merkittävät, koska se vähentää asentoja, joissa kuljettajan selkä ja niska vääntyvät. Valmistajan mukaan myös aikaa ja polttoainetta säästyy erityisesti niittotöissä. TwinTrac on saatavilla tehdasasennettuna Valtran kolmeen suurimpaan mallisarjaan eli N-, T- and S-sarjan traktoreihin. Näistä keskimmäistä pääsimme kokeilemaan valmistajan kotikonnuilla Suolahdessa tänä syksynä – lisää aiheesta luvassa huomenna torstaina ilmestyvässä Moottorin numerossa 11/2017, jonka voit lukea julkaisupäivästä alkaen myös sähköisenä näköisversiona, jonka voi ostaa Lehtiluukusta. Nitrolla toisin päin Palataan vielä peliin. Akanoiden – siis niiden esteiden – joukosta kannattaa bongata myös jyväsiä. Radalla tulee vastaan V-merkkejä (niin kuin Valtra), joiden päälle ajamalla ansaitsee lisää peliaikaa. Yleisönä toimivat radan reunoilla märehtivät lehmät, ja luonnon tuoksun voi melkein haistaa. Varsinainen urakkatahti alkaa kuitenkin osumalla Nitro boost -kanisteriin. Silloin alla oleva Valtra kääntyy ”oikein päin”, takarenkaat saavat kylkiäisekseen paripyörät ja sitten mennään – niin kovaa kuin Linnavuoren tehtaalla valmistetusta dieselmoottorista lähtee. Mutta vaikka kyytiä on ainakin ne 80 kilometriä tunnissa mitkä nykyaikaiselle traktorille maksimissaan sallitaan, ohjaaminen sujuu maallikoltakin, sillä nyt kaikkiin esteisiin osumalla kerää ekstrapisteitä. Touhu on tosin kaukana viljelyssä vallitsevasta huolellisuudesta. Kaikki hauska loppuu silti aikanaan – niin myös maatilan työpäivä. Tässä tapauksessa peliajan päättymiseen. Onneksi virtuaalimaailmassa työkonetta ei tarvitse viedä huoltoon eikä viljaa kuivuriin – ei muuta kuin uutta sarkaa kyntämään! Ja koska nykyaikainen traktori liikkuu pellolla miltei itsestään, kiusaus on tietysti suuri avata läppäri pellolla työn lomassa ja ryhtyä pelaamaan. Sitä emme kuitenkaan suosittele – lienee hankala selitellä isännälle, miksi Valtra meni päisteessä pitkäksi. Loppuun lienee paikallaan myös varoitus. Pelin kärkisijoille ei ole helppo päästä, eli ennätysjahdissa saattaa mennä koko ilta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvituskuvat: Valtra ja Jari Saarentaus/Moottori Lue myös: Päivän kuva: Suomen suurin sänkipellolla Farming Simulator 17 – nyt mukana myös Valtra ja junat! Valtraa virtuaalisesti ja vähän oikeastikin – Farming Simulator 17 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta