Ajoneuvot | Uutinen | 12.10.2015

Toyotan konseptit Tokiossa: valmiista urheiluautosta huimaan vetytutkielmaan

Kolme konseptiautoa edustavat Toyotan autokehityksen eri vaiheita.

Jaa artikkeli

Kevyt takavetoinen urheiluauto, sympaattisen paljas muotoilututkielma ja futuristinen vetyauto. Toyotalla riittää konseptiautoja näytettäväksi, kun Tokion autonäyttelyn ovet aukeavat lokakuun 28. päivä.

Seuraava GT-86?

Toyota_Tokio_2015-4

Toyota S-FR on hyvin tuotantovalmiin oloinen klassinen urheiluauto. Alle nelimetrinen takavetoinen auto keskittyy nautinnolliseen ajokokemukseen ja hyvään teho-painosuhteeseen. Auto on aavistuksen nykyistä GT86-mallia pienempi, mutta yhä nelipaikkainen.

Tekniikka näytille

Toyota_Tokio_2015-8

KIKAI on muotoilututkielma, jonka teknisiä ratkaisuja ei piilotella korin sisään. Matkustamo on muotoiltu pyöreäksi kennoksi auton keskelle. Kantavat korirakenteet ja tekniikka ovat moottoripyörien tapaan esillä. Jalkatilan ikkunat tarjoavat näköyhteyden pyöräntuennan liikkeisiin.

Auton kolmipaikkainen istuinjärjestely muistuttaa taannoista McLaren F1-superautoa: kuljettaja istuu keskellä ja matkustajat hänen kummallakin puolellaan.

Liikkuva vetyasema

Toyota_Tokio_2015-3

Toyotan usko vetyteknologiaan näkyy konseptiautoissa. Sarjatuotantoon päässeen Mirai-polttokennoauton jatkajaksi esitelty FCV Plus on silkkaa autosuunnittelijoiden ja -muotoilijoiden unelmointia: vetyauton voi kytkeä ulkopuoliseen vetylähteeseen, jolloin auton polttokennoja voi hyödyntää paikallisena sähkönlähteenä, siis eräänlaisena voimalaitoksena.

Konseptit kolmella tasolla

Kolme Toyotan esittelemää konseptiautoa edustavat selkeästi suunnittelun eri vaiheita. Hyvin tuotantovalmiilla S-FR:llä selvitellään yleisön kiinnostusta, kun FCV Plus muistuttaa konsernin vetyosaamisesta.

Näiden väliin sijoittuva KIKAI on kenties kolmikon mielenkiintoisin: tuotantoautoksi KIKAI näyttää villiltä, muttei mahdottomalta. Juuri tällaisella autolla haluaisi tutustua öisen Tokioon. Toivoa sopii, ettei auto jää yksittäiseksi muotoilututkielmaksi.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Toyota

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Toyota