Ajoneuvot | Uutinen | 23.5.2019

Toyota uskoo polttokennojen halpenevan hybridien tasolle 10 vuodessa

Toyota uskoo vetyä käyttävien polttokennoautojen halpenevan seuraavien mallipolvien aikana voimakkaasti.

Jaa artikkeli

Toyotan Euroopan myynti- ja markkinointijohtaja Matt Harrison kommentoi Automotive News Europelle, että japanilaisvalmistaja uskoo kolmannen sukupolven vetypolttokennoautojen vastaavan hybridiautoja.
– Uskomme, että polttokennoautoilla on valtava potentiaali, Harrison kertoi.

Harrisonin mukaan Toyotan seuraava polttokennoautosukupolvi on jo lähellä ja kolmas sukupolvi saapunee vuosikymmenen sisään. Tällä hetkellä Toyota myy ensimmäisen sukupolven vetypolttokennoauto Miraita Japanissa noin 59 000 euron hintaan.

– Ei ole täydellistä teknologiaa tämän tehtävän toteuttamiseksi, Harrison kommentoi Euroopan kiristyviin hiilidioksidipäästörajoihin.
– Valmistelemme useita vaihtoehtoja ja annamme asiakkaiden päättää mikä sähköistyksen muoto sopii heille.

Toyota uskoo polttokennojen

Tällä hetkellä Toyotalla on JATO Dynamicsin selvityksen mukaan kaikista suurista valmistajista matalimmat hiilidioksidipäästöt kiitos hybridimallien voimakkaan kysynnän. Euroopassa ja Venäjällä yhtiö myi 480 000 hybridiautoa viime vuonna, merkiten 46 prosentin osuutta kaikista myynneistä. Länsi-Euroopassa osuus on jo 60 %.
– Toista vuotta putkeen rajoittavana tekijänä on tarjonta, ei kysyntä, Harrison kertoi ANE:lle.

Vertailun vuoksi Toyota kertoi, että 1997 tapahtuneen ensimmäisen Priuksen esittelyn jälkeen hybriditeknologian hinta on laskenut 75 prosentilla. Kehitystä on myös tapahtumassa sillä rintamalla.
– Seuraavan sukupolven hybriditekniikkamme on vieläkin edullisempaa.

Autoalan alihankkijajätti Robert Bosch arvioi, että vetypolttokennot halpenevat osittain platinan osuuden vähentyessä. Boschin seuraavan sukupolven polttokenno tarvitsee enää dieselimoottorin katalysaattorin verran platinaa toimiakseen. Vastaavasti sveitsiläinen E4tech-konsulttiyhtiö arvioi, että Toyota Mirain seuraava sukupolvi käyttää vain kolmasosan nykyisestä platinamäärästä. Harrison ei kuitenkaan kommentoinut, millä keinoilla japanilaisvalmistaja aikoo saada seuraavat polttokennoautot edullisemmiksi.

Lähde: Automotive News Kuvat: Toyota

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu