Ajoneuvot | Tekniikka | Uutinen | 22.8.2017

Toyota tavoittelee hiilikuidulla parempaa käytettävyyttä

Trendimateriaaleihin kuuluva hiilikuitu on löytämässä tietään myös yhä useampaan arkiseen automalliin.

Jaa artikkeli

Hiilikuitua pidetään eräänä tämän hetken ihmevastauksista lähes jokaiseen materiaalitarpeeseen. Useimmiten materiaalista puhutaan suorituskykyisten autojen yhteydessä, sillä lujuutensa lisäksi hiilikuitua käytetään usein painonsäästössä. BMW:n lisäksi nyt myös Toyota on panostanut sarjatuotannon hiilikuitumahdollisuuksiin. Toyotalle hiilikuituosaamisen kasvattamisessa kyse on kuitenkin painonsäästön lisäksi myös muista hyödyistä.

– Etsimme tapoja, jotka hyödyttäisivät asiakkaita muutenkin kuin painoa säästämällä. Kyse on rakenteista ja siitä, miten toteutamme auton: parempi näkyvyys, parempi käytettävyys, parempi tilankäyttö, kommentoi Toyotan Pohjois-Amerikan tuotekehityksen teknisestä strategiasta vastaava JP Flaharty Plastics Newsille.

Uuden ladattavan Prius Plug-In Hybridin takaluukun lisäksi japanilaisvalmistaja käyttää hiilikuitua muun muassa Lexus LC:n ovissa ja takaluukussa. Jatkossa tavoitteena on tuoda materiaali myös takaikkunan C-pilareiden käyttöön, jolloin pilareita voidaan ohentaa paremman näkyvyyden vuoksi. Näissä käyttökohteissa kyse onkin tilan säästämisestä. Prius Plug-inissä esimerkiksi tilaa on haluttu säilyttää tavaratilassa kasvaneesta akkukoosta huolimatta. Samalla hiilikuitu pudottaa komponentin painoa 40–50 prosentilla.

Aikaisemmin Toyota on käyttänyt hiilikuitua muun muassa Lexus LFA -superautossa ja muissa Lexuksen tehomalleissa. Uutta on kuitenkin siirtyminen sarjatuotannossa paremmin palvelvaan SMC-prosessiin (sheet moulding compound) erityismallien vaatimista menetelmistä. Silputtuun hiilikuituun perustuva SMC on osoittautunut Toyotalle myös helpommaksi toteuttaa omin voimin. Lisäksi materiaali muistuttaa menetelmältään autovalmistuksessa tuttua metallin prässäämistä. Japanilaisyhtiön kumppanina hiilikuituvalmistuksessa toimii Mitsubishi Chemical.

– Pystymme kohdistamaan kykymme niin, että teemme tämän sisäisesti, Flaherty kommentoi Toyotan hiilikuituvalmistusta.

Lähde: Automotive News Kuva: Aake Kinnunen

 

Jaa artikkeli

Keskustelu