Ajoneuvot | Koeajo | 27.3.2016

Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid

Toyota Prius esittelee vain kolmen litran kulutuksen, tavallisen perheauton tavaratilat ja parantuneen ajettavuuden. Hyvää: tilat, ajettavuus, pieni kulutus. Huonoa: merkin sisäinen kilpailu.

Jaa artikkeli

Toyota Prius lunastaa edelleen paikkansa hybridiautojen tienraivaajana. Kun Prius tuli Suomessa ensimmäisen kerran virallisesti myyntiin mallin toisen sukupolven myötä reilut 10 vuotta sitten, olivat epäilykset suuria. Auton elinkaaresta povattiin ennätyksellisen lyhyttä. Toisin on käynyt.

Suomen liikenteessä on tällä hetkellä yli 2 300 Priusta. Yhteensä Toyotan hybridejä liikkuu teillämme jo yli 11 000 kappaletta, ja suosikkimalli Auriksen myynnistä yli puolet on hybridejä.

Prius_EXT_15

Hybridin arvo säilyy

Ennakkoluulot ovat kääntyneet voitoksi, sillä hybridi on käytettynäkin haluttu.

Toyotan omasta verkostosta kerättyjen tietojen mukaan hybridit vaihtavat käytettynä omistajaa jopa helpommin kuin perinteiset bensiini- tai dieselmallit. Vaihtoautovaraston kiertonopeuksista laskettuna esimerkiksi Toyota Auris löytää hybridinä uuden omistajan 12 prosenttia nopeammin kuin bensiini- ja dieselmoottorilla.

Käyttövarmuudessakaan ei ole ollut moittimista, ja Toyota antaa kaikille säännöllisesti huolletuille hybrideilleen hybridiakuston käyttöturvan 10 vuodeksi tai 350 000 kilometriin saakka.

Prius_INT_05

Ajettavuutta lisää

Neljäs sukupolvi esittelee Priuksen Suomi-historian isoimmat muutokset.

Uudistuksen keskiössä on uusi hybridijärjestelmä ja hyvän hyötysuhteen bensiinimoottori yhdistettynä ensimmäistä kertaa uudessa Priuksessa käyttöön otettuun uuteen TNGA-pohjaratkaisuun. Tuloksena on ennätyksellisen pienellä polttoaineen kulutuksella (3 l/100 km) kulkeva, entistä ajettavampi, tilavampi ja näyttävämpi auto.

Uusi alustarakenne mahdollistaa painopisteen pudottamisen 2,5 senttiä alemmas, suuremmat sisätilat ja kuljettajalle matalamman sekä ergonomisemman istuma-asennon.

Korirakenne on aikaisempaa jäykempi. Päällekkäisiin kolmiotukivarsiin perustuva uudentyyppinen takajousitus parantaa käsiteltävyyttä, ajovakautta ja matkustusmukavuutta.

Prius_EXT_03

Enemmän tavaratilaa

Nikkelimetallihydridiakku on entistä kompaktimpi, ja kun se on nyt sijoitettu takaistuimen alle, tavaratila on kasvanut edellismalliin verrattuna 57 litralla.

Voimakkaat keulan ja perän muotoilut ja mustien pilarien luoma vaikutelma irrallaan leijuvasta katosta tekevät Priuksesta hyvin modernin ja kiinnostavan myös ulkonäöltään.

Ensimmäistä kertaa Priuksella voi nyt vetää myös peräkärryä.

Varusteet ovat Priuksessa hyvällä tasolla. Vakiovarusteina kaikissa malleissa ovat muun muassa jalankulkijat tunnistava törmäyksenestojärjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kaukovaloautomatiikka, kaksois-led-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, peruutuskamera, 7 tuuman kosketusnäyttö ja säädettävä tavaraverkko tavaratilassa. Uutuutena tässä mallissa ovat lisäksi pysäköintitilanteiden törmäyksenesto, älypuhelimen langaton lataus, matkustajan tunnistava ilmastoinnin ohjaus sekä värillinen tuulilasinäyttö. Vaihteistona on aina automaatti.

Prius_INT_01

Huhtikuussa Suomessa

Uuden Priuksen hinnat alkavat 35 000 eurosta. Ennakkomyynti on jo käynnissä, mutta varsinainen esittely suomalaisille asiakkaille tapahtuu huhtikuun puolivälissä, jolloin he pääsevät ensimmäisen kerran koeajolle.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Toyota