27.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Prius esittelee vain kolmen litran kulutuksen, tavallisen perheauton tavaratilat ja parantuneen ajettavuuden. Hyvää: tilat, ajettavuus, pieni kulutus. Huonoa: merkin sisäinen kilpailu. Toyota Prius lunastaa edelleen paikkansa hybridiautojen tienraivaajana. Kun Prius tuli Suomessa ensimmäisen kerran virallisesti myyntiin mallin toisen sukupolven myötä reilut 10 vuotta sitten, olivat epäilykset suuria. Auton elinkaaresta povattiin ennätyksellisen lyhyttä. Toisin on käynyt. Suomen liikenteessä on tällä hetkellä yli 2 300 Priusta. Yhteensä Toyotan hybridejä liikkuu teillämme jo yli 11 000 kappaletta, ja suosikkimalli Auriksen myynnistä yli puolet on hybridejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridin arvo säilyy Ennakkoluulot ovat kääntyneet voitoksi, sillä hybridi on käytettynäkin haluttu. Toyotan omasta verkostosta kerättyjen tietojen mukaan hybridit vaihtavat käytettynä omistajaa jopa helpommin kuin perinteiset bensiini- tai dieselmallit. Vaihtoautovaraston kiertonopeuksista laskettuna esimerkiksi Toyota Auris löytää hybridinä uuden omistajan 12 prosenttia nopeammin kuin bensiini- ja dieselmoottorilla. Käyttövarmuudessakaan ei ole ollut moittimista, ja Toyota antaa kaikille säännöllisesti huolletuille hybrideilleen hybridiakuston käyttöturvan 10 vuodeksi tai 350 000 kilometriin saakka. Ajettavuutta lisää Neljäs sukupolvi esittelee Priuksen Suomi-historian isoimmat muutokset. Uudistuksen keskiössä on uusi hybridijärjestelmä ja hyvän hyötysuhteen bensiinimoottori yhdistettynä ensimmäistä kertaa uudessa Priuksessa käyttöön otettuun uuteen TNGA-pohjaratkaisuun. Tuloksena on ennätyksellisen pienellä polttoaineen kulutuksella (3 l/100 km) kulkeva, entistä ajettavampi, tilavampi ja näyttävämpi auto. Uusi alustarakenne mahdollistaa painopisteen pudottamisen 2,5 senttiä alemmas, suuremmat sisätilat ja kuljettajalle matalamman sekä ergonomisemman istuma-asennon. Korirakenne on aikaisempaa jäykempi. Päällekkäisiin kolmiotukivarsiin perustuva uudentyyppinen takajousitus parantaa käsiteltävyyttä, ajovakautta ja matkustusmukavuutta. Enemmän tavaratilaa Nikkelimetallihydridiakku on entistä kompaktimpi, ja kun se on nyt sijoitettu takaistuimen alle, tavaratila on kasvanut edellismalliin verrattuna 57 litralla. Voimakkaat keulan ja perän muotoilut ja mustien pilarien luoma vaikutelma irrallaan leijuvasta katosta tekevät Priuksesta hyvin modernin ja kiinnostavan myös ulkonäöltään. Ensimmäistä kertaa Priuksella voi nyt vetää myös peräkärryä. Varusteet ovat Priuksessa hyvällä tasolla. Vakiovarusteina kaikissa malleissa ovat muun muassa jalankulkijat tunnistava törmäyksenestojärjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kaukovaloautomatiikka, kaksois-led-ajovalot, mukautuva vakionopeudensäädin, peruutuskamera, 7 tuuman kosketusnäyttö ja säädettävä tavaraverkko tavaratilassa. Uutuutena tässä mallissa ovat lisäksi pysäköintitilanteiden törmäyksenesto, älypuhelimen langaton lataus, matkustajan tunnistava ilmastoinnin ohjaus sekä värillinen tuulilasinäyttö. Vaihteistona on aina automaatti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huhtikuussa Suomessa Uuden Priuksen hinnat alkavat 35 000 eurosta. Ennakkomyynti on jo käynnissä, mutta varsinainen esittely suomalaisille asiakkaille tapahtuu huhtikuun puolivälissä, jolloin he pääsevät ensimmäisen kerran koeajolle. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: valmistaja Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Hinta alkaen 34 981 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 72 kW (98 hv), 52000 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Teho 53 kW, 163 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 90 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 70 g/km Mitat pituus 4540 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto Takuu hybridijärjestelmälle 10 vuotta / 350 000 km. Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta