10.6.2017

Toyota jälleen arvokkain automerkki, saksalaiset kintereillä

Toyota jälleen arvokkain automerkki

Markkinatutkimusyhtiö Kantar Millward Brown laittoi jälleen maailman brändit järjestykseen BrandZ Top 100 -tutkimuksessaan.

Maailman suurimmat merkit on asetettu jälleen järjestykseen markkinatutkimusyhtiö Kantar Millward Brownin toimesta. Tämän vuoden BrandZ Top 100:ssa pärjäsi automerkeistä jälleen suotuisimmin Toyota. Lievästä 3% arvonalenemasta huolimatta japanilaismerkki arvioitiin 28,7 miljardin dollarin arvoiseksi. Kaikkien toimialojen brändien keskuudessa Toyota ylsi sijalle 30.

– Toyota nähdään luotettavana, laadukkaana arvobrändinä, summasi Kantar Millward Brownin BrandZ-osaston johtaja Peter Walshe. Merkin maine on kesti hyvin jopa muutamien vuosien takaisissa takaisinkutsuongelmissa. Tutkimus tehtiin nyt 12. kerran, Toyotan johtaessa automerkkikisaa nyt kymmenettä kertaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tesla nousukiidossa

Patteriauto sladissa meren jäällä Tesla Model S

Viime vuonna kärkikymppiin kiilannut Tesla punnersi itsensä sijalle 8. kasvattamalla markkina-arvonsa 5,9 miljardiin dollariin, kertoen 32% kasvusta. Samalla amerikkalainen sähköautovalmistaja ohitti Porschen ja Land Roverin.

– Teslan tarina on mielenkiintoinen, sillä kyse ei ole vain autoista, joita se myy juuri nyt, vaan tulevaisuuden lupauksista, Walshe kiteyttää. Suuri osa arvosta kohdistuu myös asiakkuuskokemukseen, jota pidetään upeana myös omistajien ulkopuolella.
– Ainoat brändit, joilla olen nähnyt tällaista viehätysarvoa ennen massamarkkinoita olivat Apple ja Facebook.

Yhdeksännelle sijalle luiskahtanut Land Rover paransi sekin tulostaan, merkin arvon ollessa 17% viime vuotta suurempi 5,5 miljardilla dollarilla.
– Land Roverilla menee erittäin hyvin sen päämarkkinoilla, sillä katumaasturinälkä sen kuin kasvaa.

Saksalaiset mitalisijoilla

BMW logo

Heti Toyotan kannassa olivat BMW ja Mercedes-Benz. BMW onnistui puolustamaan kakkossijaansa 8% arvonalenemasta huolimatta. Brändi arvioitiin voimakkaiden investointienkin jälkeen kuitenkin 24,6 miljardin dollarin arvoiseksi. Tulos riitti sijaan 35. kaikkien merkkien keskuudessa.
– BMW todella tahkoaa rahaa johtoasemassaan luksussektorilla. Se pärjää erilaisista syistä johtuen. Yksi on sen tasaisuus hyvän ajettavuuden suhteen ja toinen on sen innovatiivisuus, Walshe avasi.

Mercedes puolestaan arvioitiin 23,5 miljardin dollarin brändiksi, eli 4% arvokkaammaksi kuin vuotta aiemmin. Ennätysmyynti ja -tulos siivittivät johtotähden kolmannelle sijalle automerkkien keskuudessa, mikä riitti sijalle 40. kaikkien brändien listalla.

Ylipäätään automerkkien kympin kärki arvioitiin hiukan viime vuotta heikommiksi.
– Top 10 automerkit on arvotettu 6% vähäisemmiksi kuin silloin, kun alotimme tutkimuksen 12 vuotta sitten, mutta noilla merkeillä on 100–200 prosenttia enemmän investointeja teknologiaan. Brändit, jotka ovat pärjänneet parhaiten ovat mukautuneet asiakkaidensa mukana, BrandZ-tutkimusta luotsaava Walshe linjasi.

BrandZ-listauksen arvokkaimmiksi arvioitiin tietotekniikkayhtiöt Google, Apple ja Microsoft.

Autobrändien kymmenen kärki BrandZ-tutkimuksessa vuonna 2017:

SijaBrändiArvo (mrd. dollaria)Sijoitus kaikkien alojen Top 100 -listalla:
1.Toyota28,730.
2.BMW24,635.
3.Mercedes-Benz23,540.
4.Ford13,183.
5.Honda12,291.
6.Nissan11,3100.
7.Audi9,4
8.Tesla5,9
9.Land Rover5,5
10.Porsche5,1

Lähde: Automotive News Kuvat: Toyota, Aake Kinnunen, Petri Munukka

Luetuimmat