Ajoneuvot Koeajo Uutinen 12.2.2018
Toyota Hilux nyt virallisesti kuorma-auto – etuja työ- ja maastokäytössä
Kevyeksi maastokuorma-autoksi rekisteröidyn Hiluxin voi nyt ostaa paikalliselta Toyota-jälleenmyyjältä. Samalla autoa voi muokata entistä vapaammin maastoajoon sopivaksi.
Lava-autojen markkinajohtaja Toyota Hiluxia on jo muutaman vuoden saanut kuorma-autoksi rekisteröitynä Truckmasters-yrityksen muunnoksena, mutta nyt kuorma-auto-Hiluxin voi ostaa virallisia kanavia pitkin suoraan tutulta Toyota-jälleenmyyjältä. Muunnosprosessin lava-autosta kevyeksi maastokuorma-autoksi (N2G-luokka) kerrotaan pyörivän enemmän paperitöiden kuin työkalujen ja osien äärellä. Pieniä muutoksia autoihin kuitenkin tulee, ja ne tehdään Arctic Trucks Finlandin toimesta Suomessa.
Verovapaa kuorma-auto
Houkutin kuorma-autoksi rekisteröintiin on se perinteisin: raha. Ensinnäkin kuorma-autot ja niiden varusteet ovat vapaita autoveron rasitteista. Yrityskäytössä myös arvonlisäveron voi vähentää täysimääräisenä pois. Myös käyttövoimavero jää alhaiseksi.
N2G-luokan Hiluxien hinnat ovat vielä vahvistamatta, mutta ennakkotietojen mukaan arvonlisäverottomat hinnat alkavat alle 37 000 eurosta ja päättyvät noin 40 000 euroon.
Kuorma-autona Hiluxin voi pitää viisipaikkaisena – pakettiautoksi rekisteröitynä lava-autona takaistuimet tulee poistaa, tai sitten auto täytyy rekisteröidä kaksikäyttöautoksi, mistä seuraavat myös henkilöauton autoverot.
Ajopiirturia kevyeen maastokuorma-autoon ei tarvitse asentaa, mutta nopeudenrajoitin vaaditaan. N2G-muunnetun Hiluxin suurin sallittu ajonopeus on 80 kilometriä tunnissa. Ja toki maastokuorma-autoksi rekiteröidyn Hiluxin kuljettajalta vaaditaan C-luokan ajokorttia. Pieni lisäkulu on katsastus, joka maksaa kuorma-autolle hieman pakettiautoluokan lava-autoa enemmän.
Kuorma-auton vapauksia
Rekisteröinti kuorma-autoksi tuo myös yllättäviä lisävapauksia: auton muuntamista ja rakentamista rajoitetaan huomattavasti vähemmän, kuin henkilö-, paketti-, ja maastoautopuolella on totuttu.
Vapautta on hyödynnetty koeajoyksilössä, jonka maastokykyihin Moottori tutustui Arctic Trucksin testialueella.
Hiluxille tehty AT35-muunnos on saanut nimensä 35-tuumaisista pyöristä. Niiden mahduttaminen Toyotan alle vaatii suuria korilevikkeitä ja muutaman viikon kestäviä korinmuokkaustöitä, joissa auton pyöräkoteloita avarretaan.
Arctic Trucks kertoo pitävänsä autojen maavarat kurissa – autoa korotetaan vain juuri sen verran, kun käyttötarve vaatii. Koeajoauton kohdalla tämä tarkoitti alustan puolelta vakiota maavaraa, eli korotusta on tullut pyörien halkaisijan kasvun verran.
Julma peli maastossa
Auton maastokyvyistä ei oikein saanut minkäänlaista kuvaa sinänsä vaativalla maastolenkillä – ja se on suuri kehu. Taka-akselille asennetut ketjut takasivat julman pidon kovassa lumessa ja jäässä, eivätkä maavara tai korin ulottuvuudet aiheuttaneet päänvaivaa.
Siinä missä sama maastolenkki erittäin kyvykkäällä vakiokuntoisella Toyota Land Cruiserilla vaati allekirjoittaneen kaikkea vähäistä maastoajo-osaamista, meni eteneminen Hiluxilla lähes tylsäksi ohjailuksi, jota säesti satunnainen hymähtely etenemisen elettömyydelle. Ammattikäytössä syrjäisillä taipaleilla liikkuville vaivattomuus maastossa on tietysti ilouutinen – ja haasteita kaipaava offroad-harrastaja varmasti löytää paikan, missä AT35-Hiluxinkin saa jumiin.
Suomessa AT35-muunnos vaatii Hiluxin rekisteröintiä maastokuorma-autoksi, mutta 33-tuumaisin renkain varustettu AT33-paketti onnistuu vielä B-luokan ajokortilla ajettavaan Toyotaan. Jos rakentelukärpänen pääsee puremaan, löytyy yhtiön sivuilta vielä AT37 ja AT38-paketitkin. Eikä kahteen akseliinkaan tarvitse välttämättä tyytyä…
Katso lisää: Arctic Trucks