12.2.2018 Ajoneuvot Toyota Hilux nyt virallisesti kuorma-auto – etuja työ- ja maastokäytössä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyeksi maastokuorma-autoksi rekisteröidyn Hiluxin voi nyt ostaa paikalliselta Toyota-jälleenmyyjältä. Samalla autoa voi muokata entistä vapaammin maastoajoon sopivaksi. Lava-autojen markkinajohtaja Toyota Hiluxia on jo muutaman vuoden saanut kuorma-autoksi rekisteröitynä Truckmasters-yrityksen muunnoksena, mutta nyt kuorma-auto-Hiluxin voi ostaa virallisia kanavia pitkin suoraan tutulta Toyota-jälleenmyyjältä. Muunnosprosessin lava-autosta kevyeksi maastokuorma-autoksi (N2G-luokka) kerrotaan pyörivän enemmän paperitöiden kuin työkalujen ja osien äärellä. Pieniä muutoksia autoihin kuitenkin tulee, ja ne tehdään Arctic Trucks Finlandin toimesta Suomessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verovapaa kuorma-auto Houkutin kuorma-autoksi rekisteröintiin on se perinteisin: raha. Ensinnäkin kuorma-autot ja niiden varusteet ovat vapaita autoveron rasitteista. Yrityskäytössä myös arvonlisäveron voi vähentää täysimääräisenä pois. Myös käyttövoimavero jää alhaiseksi. Arctic Trucksin AT35-paketilla muokattu Toyota Hilux on maastossa kotonaan. N2G-luokan Hiluxien hinnat ovat vielä vahvistamatta, mutta ennakkotietojen mukaan arvonlisäverottomat hinnat alkavat alle 37 000 eurosta ja päättyvät noin 40 000 euroon. Kuorma-autona Hiluxin voi pitää viisipaikkaisena – pakettiautoksi rekisteröitynä lava-autona takaistuimet tulee poistaa, tai sitten auto täytyy rekisteröidä kaksikäyttöautoksi, mistä seuraavat myös henkilöauton autoverot. Ajopiirturia kevyeen maastokuorma-autoon ei tarvitse asentaa, mutta nopeudenrajoitin vaaditaan. N2G-muunnetun Hiluxin suurin sallittu ajonopeus on 80 kilometriä tunnissa. Ja toki maastokuorma-autoksi rekiteröidyn Hiluxin kuljettajalta vaaditaan C-luokan ajokorttia. Pieni lisäkulu on katsastus, joka maksaa kuorma-autolle hieman pakettiautoluokan lava-autoa enemmän. Kuorma-auton vapauksia Rekisteröinti kuorma-autoksi tuo myös yllättäviä lisävapauksia: auton muuntamista ja rakentamista rajoitetaan huomattavasti vähemmän, kuin henkilö-, paketti-, ja maastoautopuolella on totuttu. Vapautta on hyödynnetty koeajoyksilössä, jonka maastokykyihin Moottori tutustui Arctic Trucksin testialueella. Lumiketjujen vaikutus etenemiskykyyn talvella on huima. Hiluxille tehty AT35-muunnos on saanut nimensä 35-tuumaisista pyöristä. Niiden mahduttaminen Toyotan alle vaatii suuria korilevikkeitä ja muutaman viikon kestäviä korinmuokkaustöitä, joissa auton pyöräkoteloita avarretaan. Arctic Trucks kertoo pitävänsä autojen maavarat kurissa – autoa korotetaan vain juuri sen verran, kun käyttötarve vaatii. Koeajoauton kohdalla tämä tarkoitti alustan puolelta vakiota maavaraa, eli korotusta on tullut pyörien halkaisijan kasvun verran. Julma peli maastossa Auton maastokyvyistä ei oikein saanut minkäänlaista kuvaa sinänsä vaativalla maastolenkillä – ja se on suuri kehu. Taka-akselille asennetut ketjut takasivat julman pidon kovassa lumessa ja jäässä, eivätkä maavara tai korin ulottuvuudet aiheuttaneet päänvaivaa. Siinä missä sama maastolenkki erittäin kyvykkäällä vakiokuntoisella Toyota Land Cruiserilla vaati allekirjoittaneen kaikkea vähäistä maastoajo-osaamista, meni eteneminen Hiluxilla lähes tylsäksi ohjailuksi, jota säesti satunnainen hymähtely etenemisen elettömyydelle. Ammattikäytössä syrjäisillä taipaleilla liikkuville vaivattomuus maastossa on tietysti ilouutinen – ja haasteita kaipaava offroad-harrastaja varmasti löytää paikan, missä AT35-Hiluxinkin saa jumiin. Suomessa AT35-muunnos vaatii Hiluxin rekisteröintiä maastokuorma-autoksi, mutta 33-tuumaisin renkain varustettu AT33-paketti onnistuu vielä B-luokan ajokortilla ajettavaan Toyotaan. Jos rakentelukärpänen pääsee puremaan, löytyy yhtiön sivuilta vielä AT37 ja AT38-paketitkin. Eikä kahteen akseliinkaan tarvitse välttämättä tyytyä… Katso lisää: Arctic Trucks Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?