10.5.2018 Ajoneuvot Toyota ennätysvauhdissa viimeisellä neljänneksellä: liikevoitto kohosi 43% Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan vuositulos oli sangen positiivinen, mutta pääjohtaja Akio Toyodan katse on jo tulevissa vuosikymmenissä, jolloin tarvitaan ketterää ja tehokasta liikkuvuusyhtiötä. Kulujen karsiminen ja madaltuneet takuukulut auttoivat Toyotaa taistelemaan epäsuotuisia valuuttakursseja vastaan kun yhtiö kertoi viimeisen vuosineljänneksensä tuloksesta. 43% kasvanut liikevoitto vauhditti samalla koko päättyneen tilikauden tulosennätykseen. Vuosituloksen osalta Toyotan nettotulos ennen satunnaiseriä kohosi 17% 22,59 miljardiin dollariin. Myös liikevaihto kohosi 6,1% kaikkien aikojen ennätykseen 276,60 miljardiin dollariin. Tulosennätykseen japanilaisyhtiön vauhdittanut kuntokuuri oli pääjohtaja Akio Toyodan reaktio viime vuoden tulosennusteeseen, jossa Toyota pelkäsi tuloksensa laskevan toista vuotta peräkkäin. Yhtiö myös selvisi 1,37 miljardia dollaria odotettua halvemmalla laatuun liittyvistä takuu- ja takaisinkutsuongelmista, kuten esimerkiksi Takatan turvatyynyskandaalista. Myös TNGA-yhteisrakenne on palvellut japanilaisvalmistajaa odotetusti. Toyotan tuloskunnolle asettaa kuitenkin haasteita yhdysvaltalaisten kuluttajien odotettua suurempi mieltymys katumaastureihin ja avolavoihin, joka rasittaa Corollaan ja Camryyn panostanutta Toyotaa. Euroopassa Toyotan tulos oli tilikauden viimeisellä vuosineljänneksellä lievästi voitollinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Säästökuuri ei ole vielä ohi Pääjohtaja Toyoda varoitti, että Toyotan säästökuuri ei ole vielä ohi, sillä autojätin täytyy keskittää voimavarojaan uusiin teknologioihin, joissa sillä on kilpakumppaneina uusia ketteriä tekijöitä eri teollisuudenaloilta. Toyotan uudet kilpakumppanit nousevat Kiinasta, Piilaaksosta sekä yleisesti korkean teknologian sektorilta. – Kilpailijoidemme ja kilpailun sääntöjen muuttuessa on alkanut elämän ja kuoleman kamppailu epävarmuuksien maailmassa. Uudet kilpailijamme ovat teknologiayhtiöt, jotka ovat meitä paljon nopeampia ja joilla on taustallaan reilu rahoitus, ja he panostavat edelleen uusiin teknologioihin aggressiivisesti, pääjohtaja kiteytti. Luvassa onkin lisää kulujen karsimista ja tuloksen keskittämistä autonomisen ajamisen, sähköajoneuvojen ja liitettävyyden osa-alueisiin. Luonnollisesti leikkauksia ei voi suorittaa mielivaltaisesti tai satunnaisesti, vaan Toyota aikoo soveltaa kuuluisaa Toyota Production Systemiään nyt tehtaiden lisäksi toimistoissa ja tutkimuskeskuksissa. Budjettirajojen sijaan toimintaa määrittää se, paljonko käytetyistä resursseista voidaan vähentää. – Todellisuus on, että korkeat toimintakulut ovat nousseet ongelmaksi. Se, mikä oli aiemmin normaalia on lakannut jossain matkan varrella olemasta tavallista. Ymmärrämme, että tämä johtaa uuteen alkuun. Kaikilla työpisteillä on käsky tarkastella kiinteitä kuluja, Toyoda linjasi. Viime vuonna Toyota muodosti Mazdan ja Denson kanssa yhteisyrityksen sähköautojen teknologiaa varten ja perustamisen jälkeen myös Subaru ja Suzuki ovat liittyneet hankkeeseen. Toyota myös toisti pyrkimyksensä tuoda kiinteä akkuteknologia markkinoilla 2020-luvun alkupuolella. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena on muuntaa Toyota autovalmistajasta liikkuvuusyhtiöksi. Alkuvuodesta autojätti investoi 2,8 miljardia dollaria perustaakseen Toyota Research Institute – Advanced Development -tytäryhtiön, jonka tehtävänä on kehittää autonomisten ajoneuvojen ohjelmistoja. Toyota liittyy myös autovalmistajien joukkoon, jotka testaavat autonomisia ajoneuvoja erillisellä testialueella Yhdysvaltojen Michiganissa. Toyota varoitti kuitenkin, että sen seuraava tulosvuosi lienee lievästi laskusuuntainen vaikeasta valuuttatilanteesta ja hiipuvista maailmanmarkkinoista johtuen. Poikkeuksen tilanteeseen muodostanee kuitenkin Kiina. Lähde: Automotive News Kuva: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku