19.11.2018

Toyota Corolla -mallisto laajenee sedanilla – ja mitäs ihmettä, se on aika komea!

Toyota Corolla sedan

Perinteet takaisin kunniaan: Toyota Corolla –mallisto käsittää nyt pystyperän, farmarin ja sedanin.

Toyota Corolla ja Auris -perheiden yhdistyminen takaisin tutun ja turvallisen Corolla -nimen alle jatkuu. Jo aiemmin esitelty pystyperä ja Touring Sports -farmari saavat nyt rinnalleen perinteisen Corolla-sedanin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yllättävän linjakas

Jälkimmäisen voisi helposti odottaa malliston tylsimmäksi ja konservatiivisimmaksi, mutta ainakin ensikuvien perusteella konttiperää on hellitty varsin tyylikkäillä linjoilla.

Toyota Corolla sedan

Corolla sedan pohjautuu sisarmalleista tuttuun TNGA-C -perusrakenteeseen. Visuaalisesti se kuitenkin erottautuu keulan ja perän muotoilulla, jolla on valmistajan mukaan haettu arvokkaampaa ilmettä. Erityisesti varsin pelkistetyn linjakas sivuprofiili vaikuttaa erittäin onnistuneelta tehtaan valokuvien perusteella.

Farmarin akseliväli

Sedan-mallin sisätilat ovat perua pystyperästä ja farmarista, ja neliovinen myös jakaa farmarimallin 2,7-metrin akselivälin. Valmistaja kertoo panostaneensa lukuisiin mukavuusvarusteisiin, kuten langattomaan puhelimen lataukseen. Sisältä löytää myös 8-tuumaisen kosketusnäytön, 7-tuumaisen mittariston ja 10-tuumaisen heijastusnäytön.

Toyota Corolla sedan

Toyota kertoo uuden perusrakenteen tehneen hyvää Corollan ajettavuudelle. Korirakenteen kerrotaan olevan 60 prosenttia edeltäjää jäykempi, ja takapyörien tuennasta huolehtii MultiLink-monivarsituenta.

Corolla sedan tulee tarjolle kahdella voimanlähteellä: perinteisellä (lue: turboahtamattomalla) 1,6-litraisella bensiinimoottorilla ja 1,8-litraisen bensiinimoottorin ympärille rakennetulla 122-hevosvoimaisella hybridivoimalinjalla. Vain jälkimmäinen kuuluu Suomen tuontiohjelmaan.

Toyota Corolla sedan

Toyota kertoo hybridi-Corollan alustavaksi kulutukseksi 4,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöiksi 98 g/km, mutta arvot virallistuvat vasta tyyppihyväksynnän jälkeen.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Toyota

Luetuimmat