Toyota Corolla -mallisto laajenee sedanilla – ja mitäs ihmettä, se on aika komea!
Perinteet takaisin kunniaan: Toyota Corolla –mallisto käsittää nyt pystyperän, farmarin ja sedanin.
Toyota Corolla ja Auris -perheiden yhdistyminen takaisin tutun ja turvallisen Corolla -nimen alle jatkuu. Jo aiemmin esitelty pystyperä ja Touring Sports -farmari saavat nyt rinnalleen perinteisen Corolla-sedanin.
Yllättävän linjakas
Jälkimmäisen voisi helposti odottaa malliston tylsimmäksi ja konservatiivisimmaksi, mutta ainakin ensikuvien perusteella konttiperää on hellitty varsin tyylikkäillä linjoilla.
Corolla sedan pohjautuu sisarmalleista tuttuun TNGA-C -perusrakenteeseen. Visuaalisesti se kuitenkin erottautuu keulan ja perän muotoilulla, jolla on valmistajan mukaan haettu arvokkaampaa ilmettä. Erityisesti varsin pelkistetyn linjakas sivuprofiili vaikuttaa erittäin onnistuneelta tehtaan valokuvien perusteella.
Farmarin akseliväli
Sedan-mallin sisätilat ovat perua pystyperästä ja farmarista, ja neliovinen myös jakaa farmarimallin 2,7-metrin akselivälin. Valmistaja kertoo panostaneensa lukuisiin mukavuusvarusteisiin, kuten langattomaan puhelimen lataukseen. Sisältä löytää myös 8-tuumaisen kosketusnäytön, 7-tuumaisen mittariston ja 10-tuumaisen heijastusnäytön.
Toyota kertoo uuden perusrakenteen tehneen hyvää Corollan ajettavuudelle. Korirakenteen kerrotaan olevan 60 prosenttia edeltäjää jäykempi, ja takapyörien tuennasta huolehtii MultiLink-monivarsituenta.
Corolla sedan tulee tarjolle kahdella voimanlähteellä: perinteisellä (lue: turboahtamattomalla) 1,6-litraisella bensiinimoottorilla ja 1,8-litraisen bensiinimoottorin ympärille rakennetulla 122-hevosvoimaisella hybridivoimalinjalla. Vain jälkimmäinen kuuluu Suomen tuontiohjelmaan.
Toyota kertoo hybridi-Corollan alustavaksi kulutukseksi 4,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöiksi 98 g/km, mutta arvot virallistuvat vasta tyyppihyväksynnän jälkeen.