
Ajoneuvot | Koeajo | 14.7.2014
Toyota Aygo
Toimivan pikkuauton olemuksen voi nyt muokata itsensä näköiseksi. Hyvää: Käytännöllisyys ja personoitavuus yhdessä paketissa. Pirteä moottoriääni. Huonoa: Tavaratilan pienuus.
Pikkuauton valttina on sen monipuolinen personoitavuus.
Lähes kymmenen vuoden ja 760 000 valmistetun auton jälkeen uudistuva Toyota Aygo pyrkii tuomaan pikkuautoluokkaan omistamisen iloa.
Uuden Aygon X-kirjaimeen perustuvassa muotokielessä on särmää. Toyota yrittää herättää uutuudellaan tunteita, ja tietää osan olevan myös kielteisiä.
Tunnesiteen syntymistä helpotetaan kolmella varustelutasolla, joita täydentävät kolme tasaisin väliajoin vaihtuvaa erikoisversiota. Lisämuokkausta varten on tarjolla kaksi sisätila- ja ulkonäköpakettia.
Kikkailua vältellen
Sisustan suunnittelussa ei ole kuitenkaan lähdetty leikkimään liikaa, vaan toiminnallisuus on tallella. Ajoasennon saa toimivaksi, mutta ratin etäisyyssäädön puute voi haitata. Istuimet eivät tarjoa merkittävää sivuttaistukea. Toisaalta kulku autoon on vaivatonta.
Varusteversiot vaikuttavat lähinnä keskikonsolin ulkoasuun ja koristemuovien värimaailmaan. Auton olemus voi vaihdella tylsän harmaasta raikkaan pirteään. Aavistuksen muovisesta ilmeestä huolimatta sisustan ratkaisut vaikuttavat kulutusta kestävältä.
Aygoon on saatavilla Citroën C1:stä tuttu älypuhelimen näytön keskikonsoliin siirtävä teknologia. Ranskalaisista poiketen Toyota tarjoaa Aygoon myös perinteisen puhelimesta riippumattoman navigaattorin.
Aygo ui vastavirtaan
Aygo ui jatkuvasti kasvavia ulkomittoja vastaan. ulkomitat ovat kasvaneet vain joitakin kymmeniä millejä. Pikku-Toyota sulahtaa ahtaisiinkin ruutuihin yhä ketterästi. Kompakteista ulkomitoista huolimatta Aygon sisätilat ovat käyttökelpoiset.
Tavaratilalle Toyota ilmoittaa mittausteknisistä eroista johtuen paljon sisarmalli-C1:tä pienemmän litratilavuuden. Todellisuudessa ainoastaan hattuhyllyn rakenteessa on eroja.
Edeltäjänsä tavoin uusi Aygo jakaa perusrakenteensa sisarustensa Citroën C1:n ja Peugeot 108:n kanssa. Suurempaa 1.2-litraista moottoria Aygoon ei kuitenkaan saa.
Riemastuttava ääni
Kolmisylinterinen litrainen moottori on jatkojaloste vanhasta Aygosta. Nykymuodossaan se tuottaa 69 hevosvoimaa. Perus-Aygon kulutus on 4,1 litraa sadalla kilometrillä, Eco-versiolla kolme desiä vähemmän.
Vaatimattomista numeroarvoistaan huolimatta rivikolmonen miellyttää. Sen voimavarat riittävät kevyen auton vaivattomaan liikuttamiseen vielä maantienopeuksissa.
Aygo ansaitsee kehut riemastuttavasta moottoriäänestään. Se vahvistaa autoon syntyvää tunnesidettä.
Aygo on saatavilla viisivaihteisella käsivaihteistolla ja siihen perustuvalla robotisoidulla käsivaihteistolla.
Robottivaihteisto vaatii automaattiasennolla tottumista kaasunkäytössä, jotta auto etenisi pehmeästi. Ratin vaihdelavoista käskytettäessä tilanne paranee, mutta automaatin tuoman vaihteiston idea häviää.
Aygo on kevyenä näppärä nopeissa suunnanmuutoksissa. Ohjaustuntuma tai iskunvaimennus eivät aiheuta suuria tunteita. Kokonaisuus on toimiva kompromissi.
Lisäkuvat
Valmistajalta: Toyota
-
Huhuja ristiin rastiin: saako Toyota GT86 seuraajan vai ei? Uutinen
-
Koeajo: hiljaa hiipivä muotovalio – Toyota RAV4 Koeajo
-
Maistiainen: pihiksi synnytetty maasturi – Toyota RAV4 2.5 Hybrid Esittely
-
Toyota Prius saa lisää vetovoimaa: malliuudistuksen yllätyksenä neliveto Autonäyttely
-
Koeajo: Toyota Corolla – uusi vanha tuttu Koeajo
-
Toyota Corolla -mallisto laajenee sedanilla – ja mitäs ihmettä, se on aika komea! Uutinen
-
Automaailman yksisarvinen: vakiokuntoinen Toyota Supra mk4 ja kolme edeltäjää Klassikko
-
Koeajo: Katto auki – Toyota Aygo Koeajo
-
Ison Toyotan paluu: Camry eurooppalaistuu komeasti Esittely
-
Koeajo: Toyota Supra prototyyppi – miltä legendan paluu tuntuu? Koeajo
-
Toyota Yaristelee erikoismalleilla: GR Sport ja Y20 Edition Pariisi 2018
-
Suomalaissuosikin myynti loppuu – Avensis poistuu Uutinen
-
Vanhemman oikeudella: uusi Toyota Corolla vie Auriksen unholaan 2019 Uutinen
-
Neste Ralli: kotiyleisön kannustus lämmittää Jari-Matti Latvalaa Moottoriurheilu
-
Koeajo: Tyylikkäämpi työntekijä – Toyota Aygo 1.0 x-play Koeajo
-
Toyota goes Gazoo: vihreätä valoa GR Super Sport Conceptille! Uutinen
-
Koeajo: Toyota Mirai – Vedyssä on tulevaisuus? Koeajo
-
Maistiainen: Toyota Aygo – pirteämpi oletuskulkine Koeajo
-
Vety vetää: Toyota tähtää 30000 polttokennoautoon vuositasolla 2020 Uutinen
-
Koeajo: Toyota Yaris GRMN – 42 000 euron Yaris naurattaa – mutta eri syystä, kuin luulet Koeajo
-
Toyota ennätysvauhdissa viimeisellä neljänneksellä: liikevoitto kohosi 43% Uutinen
-
Uusi tuleva Toyota RAV4 – enemmän ja fiksummin New York Auto Show 2018
-
Koeajo: näyttävästi muotoiltu – Toyota C-HR Koeajo
-
Tokion taksit: huipputeknologian sijaan perinteitä ja pitsiä Klassikko
-
Vanha suosikki jaksaa: Toyota Hiace on tuttu näky Japanin kaduilla Uutinen
-
Nopea ja vihainen: Gazoo Racing Supra enteilee legendaarisen Toyotan paluuta Autonäyttely
-
Suosikin uusi viitta: tältä näyttää tuleva Toyota Auris Geneve 2018
-
Toyotan muotoilupomo visioi: tavalliset autot katoavat tulevaisuudessa Uutinen
-
Toyota Hilux nyt virallisesti kuorma-auto – etuja työ- ja maastokäytössä Koeajo
-
Ajatuksia autoista: perinteisessä sedanissa ei ole mitään vikaa Ajatuksia autoista
-
Kolmasosa suomalaisista uskoo hybridiautoilevansa 10 vuoden päästä Uutinen
-
Toyota visioi: ilmattomat renkaat osaksi sähköauton painonsäästöä Uutinen
-
Keisarin uudet kansanvaunut – ikoninen Toyota Century uudistuu Esittely
-
Nimi on enne: Toyota JPN Taxi Autonäyttely
-
Toyota GT86 kohtaa hybridisportin – mattamusta konseptivihje tulevasta Uutinen
-
Kylmät tyypit kilpa-autosta: Le Mansiin rakennetussa Toyota TS050:ssä ei ole turhia mukavuuksia Autonäyttely
-
Ensin oli GRMN: Toyota laajentaa Gazoo-inspiroitunutta tarjontaansa Uutinen
-
Fortune: Toyota ja Volvo mukana 50 maailmanmuutosyrityksen listalla Uutinen
-
Supran jälkeen Celica? Toyota uusii ikonisen tavaramerkkinsä Uutinen
-
Koeajo: tehty taajamaan – Toyota Yaris Koeajo
-
Nanoselluloosasta seuraava hiilikuitu? Japanilaistutkijat uskovat puuhun Tekniikka
-
Toyota tavoittelee hiilikuidulla parempaa käytettävyyttä Tekniikka
-
Taloudellisuuden ja helppouden manuaali – Toyotalle vaihteistopatentti Tekniikka
-
Toyota Gazoo Racingin Yaris WRC:t menestyivät Jyväskylässä – mutta mitä ihmettä tarkoittaa Gazoo? Uutinen
-
Toyota suunnittelee sähköautojen kehitysaskelta vuodelle 2022 Tekniikka
-
Koeajo: Toyota Yaris GRMN – tulinen väläys tulevasta Koeajo
-
Toyota jälleen arvokkain automerkki, saksalaiset kintereillä Uutinen
-
Koeajo: johtosulkeiset – Toyota Prius Plug-in Active Koeajo
-
Toyota varautuu myrskypilviin – ”Vihaan häviämistä” Uutinen
-
Koeajo: Toyota GT86 – alkukantaiseen ajamisen iloon Koeajo
-
2500 työtunnin tulos – 1000-hevosvoimainen drifting-Toyota GT86 Uutinen
-
Koeajo: neljäs kerta toden sanoo – Toyota Yaris Koeajo
-
Upouusi Toyota Yaris sai hinnat Uutinen
-
Maistiainen: Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid – suosikin uusin ekopainos Esittely
-
Toyotalla vastoinkäymisten Meksikon ralli – ”Opimme paljon tulevaa varten” Uutinen
-
Remmi kylkeen ja yli kahteensataan: Toyotan kuuma Yaris GRMN Autonäyttely
-
Uusimmat katumaasturit ja pikkuautot Euro NCAP -törmäystestissä Uutinen
-
Koeajo: Tavoitteena viimeiset 10% – Toyota Prius Plug-in Active Koeajo
-
Street Fighter II vastaan Toyota C-HR – siis hetkinen mitä? Uutinen
-
Bensiini ja sähkö ne yhteen soppii – 10 miljoonaa Toyotan hybridiä Uutinen
-
Maistiainen: töpseliin tykästynyt Toyota Prius Plug-in Hybrid Koeajo
-
Koeajo: Toyota GT86 on auto, jota Suomi tarvitsee Koeajo
-
Koeajo: säästöä saunalyhdyillä – Toyota Prius Active Koeajo
-
”Kukaan ei ole lähelläkään täyttä autonomiaa” – Toyotalla pää kylmänä Uutinen
-
Koeajo: Toyota C-HR on katumaasturien kapinallinen Koeajo
-
Uuden Camryn aika – Toyotan suosikkimalli vaihtaa harmauden räväkkyyteen Uutinen
-
Maistiainen: Toyota GT86:ssa on vähän uutta, silti loistava Koeajo
-
Rallikansan rakentama: Toyota Yaris WRC luottaa suomalaisosaamiseen Uutinen
-
Hei, kuka puhuu? – Toyota Concept-i vihjailee autojen tekoälystä Uutinen
-
Toyotan WRC-autoa ajavat ensi vuonna Jari-Matti Latvala, Miikka Anttila ja Esapekka Lappi! Uutinen
-
Koeajo: Tavallisen Amerikan auto – Toyota Camry 2.5 LE Klassikko
-
Koeajo: Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style – raikkaasti hallituilla riskeillä Koeajo
-
Maistiainen: Toyota C-HR – hyvästit tylsyydelle? Koeajo
-
Kahviporkkanalla eroon ajotekstaamisesta – Toyota Driving Baristan tulokset lupaavia Uutinen
-
Toyotan kurssimuutos: sittenkin mukaan sähköautopirskeisiin Uutinen
-
Yaris WRC suomalaiskäsiin: Juho Hänninen Toyota Gazoo Racingille! Uutinen
-
Toyotan autonomiavisiot: autonkuljettaja tai suojelusenkeli tilanteesta riippuen Uutinen
-
Uusi Toyota Hilux, uusi Arctic Trucks: AT35 esillä Auto 2016 -messuilla Uutinen
-
Onko Toyotassasi tylsää? Puhu robotille! Uutinen
-
Suomalaisylpeys päälavalla: Tommi Mäkisen Toyota Yaris WRC Autonäyttely
-
Nissan Juk…ei, se on Toyota C-HR! Autonäyttely
-
Paluu tulevaisuuteen: Toyota Prius kohtaa esi-isänsä Koeajo
-
Lava-autojen kestosuosikki uudistui – Toyota Hilux Koeajo
-
Toyotan tuleva pikkumaasturi C-HR: alkaen 26 492 euroa Uutinen
-
Vaatimaton viidenkympin villitys – Toyota Corolla Koeajo
-
Toyota panostaa Euroopan tuotekehitykseen Uutinen
-
Tommi Mäkinen brittiblogissa: Ensi vuonna ollaan lähempänä B-ryhmää Uutinen
-
Toyotan pääsuunnittelija: Supra saattaa palata pian Uutinen
-
Tältä näyttää Toyota C-HR – linjakas crosseri esittäytyy myös sisältä Uutinen
-
Toyota Proace – odotettu uutuus suosituimpaan pakuluokkaan Koeajo
-
Maistiainen: paras Toyota Hilux ikinä Uutinen
-
9 miljoonaa Toyotan hybridiä Uutinen
-
Toyota RAV4 Hybrid – sähköwokki Koeajo
-
10 miljoonaa Euroopassa valmistettua Toyotaa Uutinen
-
Japanilainen Prius on vihreämpi – Toyotan ekoväri pitää auton viileämpänä Uutinen
-
Tässä on vetyauto Mirai – Toyotan tulevaisuus vierailulla Suomessa Esittely
-
Toyotan vastaus pakukuumeeseen: uusi Proace Uutinen
-
Toyota Setsuna – konseptiauto pyrkii puusta pitkään ikään Uutinen
-
Toyota Prius Plug-in – pistokehybridin uudet kujeet Uutinen
-
Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Koeajo
-
Corolla kohottaa kasvonsa kesällä kromilla Uutinen
-
Toyota C-HR haastaa Nissan Juken Uutinen
-
Tekeekö hybridiversio Toyota RAV4:stä hyväksyttävän? Koeajo
-
Maistiainen: uusi Toyota Prius lataa ja vetää Uutinen
-
Kultalusikka putosi – Toyota tappoi nuorisomerkki Scionin Uutinen
-
Toyotaa uhkaa teräspula Japanissa Uutinen
-
Uudet kasvot, uusi sydän – Toyota Avensis Koeajo
-
Maistiainen: Toyota RAV4 -katumaasturin saa nyt hybridinä Koeajo
-
Päivän kuva: Jäätiköltä havumetsään viety Hilux Uutinen
-
Koeajossa: uuden moottorin saanut Toyota Land Cruiser Koeajo
-
Toyotan konseptit Tokiossa: valmiista urheiluautosta huimaan vetytutkielmaan Uutinen
-
Maistiainen: Toyota Land Cruiser sai uuden moottorin Esittely
-
Koeajossa: turvavarusteltu Toyota Auris Koeajo
-
Koeajossa: jatkoaikaa saanut Toyota Avensis Koeajo
-
Toyota Yaris Koeajo
-
Toyota Aygo Koeajo
-
Toyota Yaris Koeajo
-
Toyota Verso Koeajo
-
Toyota Proace Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu