14.7.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Aygo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimivan pikkuauton olemuksen voi nyt muokata itsensä näköiseksi. Hyvää: Käytännöllisyys ja personoitavuus yhdessä paketissa. Pirteä moottoriääni. Huonoa: Tavaratilan pienuus. Pikkuauton valttina on sen monipuolinen personoitavuus. Lähes kymmenen vuoden ja 760 000 valmistetun auton jälkeen uudistuva Toyota Aygo pyrkii tuomaan pikkuautoluokkaan omistamisen iloa. Uuden Aygon X-kirjaimeen perustuvassa muotokielessä on särmää. Toyota yrittää herättää uutuudellaan tunteita, ja tietää osan olevan myös kielteisiä. Tunnesiteen syntymistä helpotetaan kolmella varustelutasolla, joita täydentävät kolme tasaisin väliajoin vaihtuvaa erikoisversiota. Lisämuokkausta varten on tarjolla kaksi sisätila- ja ulkonäköpakettia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kikkailua vältellen Sisustan suunnittelussa ei ole kuitenkaan lähdetty leikkimään liikaa, vaan toiminnallisuus on tallella. Ajoasennon saa toimivaksi, mutta ratin etäisyyssäädön puute voi haitata. Istuimet eivät tarjoa merkittävää sivuttaistukea. Toisaalta kulku autoon on vaivatonta. Varusteversiot vaikuttavat lähinnä keskikonsolin ulkoasuun ja koristemuovien värimaailmaan. Auton olemus voi vaihdella tylsän harmaasta raikkaan pirteään. Aavistuksen muovisesta ilmeestä huolimatta sisustan ratkaisut vaikuttavat kulutusta kestävältä. Aygoon on saatavilla Citroën C1:stä tuttu älypuhelimen näytön keskikonsoliin siirtävä teknologia. Ranskalaisista poiketen Toyota tarjoaa Aygoon myös perinteisen puhelimesta riippumattoman navigaattorin. Aygo ui vastavirtaan Aygo ui jatkuvasti kasvavia ulkomittoja vastaan. ulkomitat ovat kasvaneet vain joitakin kymmeniä millejä. Pikku-Toyota sulahtaa ahtaisiinkin ruutuihin yhä ketterästi. Kompakteista ulkomitoista huolimatta Aygon sisätilat ovat käyttökelpoiset. Tavaratilalle Toyota ilmoittaa mittausteknisistä eroista johtuen paljon sisarmalli-C1:tä pienemmän litratilavuuden. Todellisuudessa ainoastaan hattuhyllyn rakenteessa on eroja. Edeltäjänsä tavoin uusi Aygo jakaa perusrakenteensa sisarustensa Citroën C1:n ja Peugeot 108:n kanssa. Suurempaa 1.2-litraista moottoria Aygoon ei kuitenkaan saa. Riemastuttava ääni Kolmisylinterinen litrainen moottori on jatkojaloste vanhasta Aygosta. Nykymuodossaan se tuottaa 69 hevosvoimaa. Perus-Aygon kulutus on 4,1 litraa sadalla kilometrillä, Eco-versiolla kolme desiä vähemmän. Vaatimattomista numeroarvoistaan huolimatta rivikolmonen miellyttää. Sen voimavarat riittävät kevyen auton vaivattomaan liikuttamiseen vielä maantienopeuksissa. Aygo ansaitsee kehut riemastuttavasta moottoriäänestään. Se vahvistaa autoon syntyvää tunnesidettä. Aygo on saatavilla viisivaihteisella käsivaihteistolla ja siihen perustuvalla robotisoidulla käsivaihteistolla. Robottivaihteisto vaatii automaattiasennolla tottumista kaasunkäytössä, jotta auto etenisi pehmeästi. Ratin vaihdelavoista käskytettäessä tilanne paranee, mutta automaatin tuoman vaihteiston idea häviää. Aygo on kevyenä näppärä nopeissa suunnanmuutoksissa. Ohjaustuntuma tai iskunvaimennus eivät aiheuta suuria tunteita. Kokonaisuus on toimiva kompromissi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Aygo Hinta alkaen 13 477 € Ajoneuvovero 7 783 €/ v Moottori Bensiinimoottori, 998 cm³, 3 sylinteriä, viisivaihteinen käsivaihteisto tai automaatti, etuveto. Teho (69 hv) Vääntö 95 Nm Vääntö 95 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88–97 g/km Mitat pituus 3455 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Tavaratila: 168 l Omamassa: 840–910 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?