7.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Aygo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota etsii uutta nuorekkaampaa linjaa, toivottavasti vanhoja uskollisia asiakkaita ei unohdeta samalla. Hyvää: pirteys, kulutus, ohjaus. Huonoa: takatilat, tavaratila. Toyota Aygo on jo kohta kymmenen vuotta ollut yksi myydyimmistä A-segmentin pikkuautoista Suomessa. Nyt näppäryys ja helppokäyttöisyys on säilytetty, mutta uudella ilmeellä ja monipuolisemmilla personointimahdollisuuksilla. Kirkasvärisiä somisteosia ulko- ja sisäpuolella voi vaihtaa myöhemminkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu perusrakenne Toyota Aygo on tehty edellisen mallin pohjalevylle, vain raideleveyttä on kasvatettu sentillä. Keulan piteneminen parilla sentillä ja katon madaltaminen sutjakoittavat olemusta. Pyörien sijoitus aivan korin kulmiin ja tehokas tilankäyttö mahdollistavat kohtuulliset tilat neljälle vain 3,5-metriseen kaupunkisukkulaan. Pitkällekin kuskille tila riittää, mutta ajoasento jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja säädettävää niskatukea. Takapenkkiläiset arvostanevat lyhytvartista kuskia, muutoin polvitilaa ei taakse juuri jää. Etupenkkien selkänojat ovat paksuuteensa nähden laimeasti muotoillut. Takapenkki on ilahduttavan korkea, reisille saa tukea paremmin kuin monessa isommassa autossa. Kääntöpuolena korkealla istuminen nipistää pääntilat niukoiksi. Tavaratilaa on suurennettu, mutta sinne sopii edelleen vain pari ostoskassia. Litrainen moottori Litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori on entuudestaan tuttu, mutta monelta osin viilattuna. Painoa pudottamalla, puristussuhdetta nostamalla, kitkaa vähentämällä ja osakuormalla Atkinson-työkiertoa käyttämällä hyötysuhde on nostettu bensiinimoottorille ilmiömäiseen 37 prosenttiin. Teho on noussut vain yhdellä hevosvoimalla. Voimat riittävät alle 900-kiloisen Aygon liikutteluun ja kulutus pysyy helposti viiden litran tuntumassa. Piskuinen moottori puurtaa sinnikkäästi säilyttäen vauhdin ylämäissäkin. Kiihdytyksiin kierroksia on käytettävä suruttomasti. Kolmisylinterisen iloinen pörinä itse asiassa kannustaakin siihen, melutaso pysyy siedettävällä tasolla. Ahkera kepittäjä toivoisi sujuvampiliikkeistä vaihteensiirtoa. Ranskalaista pehmeyttä olisi voinut olla enemmän jousituksessa. Nyt alusta on napakka, toisaalta myös tunnokas niin ohjauspyörän kuin jousituksen kautta. Tiukka kilpailu Toyota Aygon ensimmäinen sukupolvi toi raikkaan tuulahduksen pikkuautoluokkaan. Sen jälkeen Volkswagen Up kumppaneineen (Škoda Citigo ja Seat Mii) ja aivan upouusi Hyundai i10 ovat asettaneet uudet korkeammat vaatimukset pikkuautoille. Erot ovat pieniä, mutta uudistuneenakin Aygo jää näille niin tiloiltaan kuin ominaisuuksiltaan. Aygon hinnoittelukaan ei tue suurta myyntimenestystä, sisarmallit Citroën C1 ja Peugeot 108 on hinnoiteltu houkuttelevammin. Aygon pirteämmät versiot, kuten oranssi x-cite, hivuttautuvat jo yli 15 000 euron. Sillä kilpailijoiksi ilmoittautuu pykälää parempia ehdokkaita tiloiltaan, mukavuudeltaan ja turvallisuudeltaan. Myös Toyota Yariksen perusmalli samalla litraisella moottorilla vaikuttaisi antavan enemmän vastinetta rahalle. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-cite Hinta alkaen 15 300 € Ajoneuvovero 818 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinimoottori, kolme sylinteriä, säätyvä venttiilien ajoitus ja nosto, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 51 kW (69 hv), 6000 r/min Vääntö 95 Nm (4300 r/min) Vääntö 95 Nm (4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 3455 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Tavaratila: 168–780 l Omamassa: 850 kg Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku