29.5.2017 Ajoneuvot Toroidion hämmentää yhä – milloin sanoista tekoihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toroidionista on vihdoin paljastunut uutta tietoa – tavallaan. Yhden megawatin teholla, alhaisella painolla ja mullistavalla sähkömoottoriteknologialla hypetetty Toroidion palasi äskettäin otsikoihin. Kahdessa tiedotteessaan raaseporilainen yritys kertoo sähkömoottorin käyneen testeissä Etteplan Oy:n laboratoriossa. – Laboratoriotestien perusteella jo ensimmäinen proof-of-concept -versio sähkömoottoristamme ja sen sähköjärjestelmä ovat toimiva paketti, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Pasi Pennanen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Faktoja odotellessa Mitään konkreettista moottorin toiminnasta laboratoriossa ei kerrottu. Kyseessä on sama sähkömoottori, jolle myönnettiin viime syksynä hyödyllisyysmalli. Käytännössä kyse on patentin kaltainen kaupallinen suoja, joka ei vaadi keksinnöltä mullistavuutta. Eikä Toroidionin tapauksessa sellaista ollutkaan: sähkömoottorin jakaminen osiin on uusi ajatus vain automaailmassa. Se, että idea on keksitty aiemmin, ei toki tee keksinnöstä huonoa. Saadakseen uskottavuutta kunnianhimoisille väitteilleen Toroidionin tulisi kuitenkin esittää konkreettisia faktoja. Nyt niitä on odotettu aina huhtikuusta 2015 lähtien. Kulutus tiedossa, ajotapa ei Jotain uutta lehdistötiedotteessa sentään kerrottiin. Auton paljastettiin saavuttaneen 9,99 kilowattitunnin kulutuksen sadalla kilometrillä, kun autoa ajettiin testiradalla ”normaaliajoa rajummassa ajosessiossa”. Ilman tarkkaa ajoprofiilia sähkönkulutustieto on yhtä tyhjän kanssa – siihen voi päästä jokaisella sähköautolla tai ladattavalla hybridillä, kunhan ajonopeus ja olosuhteet voidaan valita tarkkaan. Toroidion ei ole edes julkaissut uutta kuvamateriaalia autosta liikkeessä, lähes kaikki kuvamateriaali autosta liikkeessä on peräisin tilaisuudesta Nokian Renkaiden testiradalla syksyllä 2015 – samasta tilaisuudesta ovat peräisin myös Moottorin ottamat kuvat. Uutena pelaajana Toroidionin pitää toimia avoimemmin, jotta huimien väitteiden uskottavuus säilyy. Toivotaan parasta Tietokonemalli Toroidionin voimalinjasta näyttää hienon perusidean: pitkä auton läpi ulottuva palkki kätkee akut, sähkömoottorit löytyvät pyörien juurista. Kotimaiselle sähkösuperautolle, ja koko sähkömoottorikonseptille, toivoo toki valoisaa tulevaisuutta. Kotimaisuus ei kuitenkaan saa sumentaa todellisuutta: Toroidionista on nyt kuultu kovia puheita yli kahden vuoden ajan, mutta näyttöjä odotellessa sähköautomaailma on kehittynyt valtavasti. Esimerkiksi kroatialainen Rimac Automobili työllistää yli 250 henkilöä, ja yhtiön osaamisen symboliksi rakennetun 1 224 hevosvoimaisen Concept One -sähköauton kykyjä on esitelty julkisesti. Vastaavasti muutama viikko sitten kiinalainen Nio esitteli EP9-mallinsa kykyjä ajattamalla Nürburgring Nordschleife -kilparadan ympäri hämmästyttävässä 6 minuutissa ja 45,9 sekunnissa. Toroidion siis ei ole yksin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, tietokonemallinnus: Toroidion Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?