26.10.2016

Törmäystestit kehittyvät – Fiat Tipolle kolme ja neljä tähteä törmäystestissä.

Fiat Tipo

Euro NCAPin uusi kahden arvosanan malli painottaa aktiivisten turvavarusteiden merkitystä.

Fiat tuo tutun Tipo -mallinimen takaisin perheautoluokkaan. Yhdeksänkymmentäluvun edeltäjän puhdaslinjainen kulmikkuus on vaihtunut tyypilliseen pyöreyteen ja pehmeisiin pokkauksiin.

Tulokas pääsi tuoreeltaan Euro NCAP -törmäystestiin, jossa tulokseksi tuli kolme tai neljä tähteä. Kaksi arvosanaa ei johdu törmäystestaajien epävarmuudesta. Uusi arvosteluasteikko mahdollistaa kaksoistuloksen, mikäli autoon on saatavilla turvallisuutta parantavia lisävarusteita.

Perusvarusteltu Tipo siis tyytyy kolmeen tähteen, mutta lisävarusteisten automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän ja nopeudenrajoittimen avulla tulos nousee neljään tähteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Törmäysturvallisuudesssa ei eroa

Onnettomuuden sattuessa molemmat Tipot tarjoavat yhtäläisen suojan – aktiivisen turvavarustelun ansiosta törmäysriski vain on alhaisempi varustellummassa vaihtoehdossa.

Fiat Tipo

Kolarin sattuessa Tipon aikuismatkustajien saama suoja ylai 82 prosenttiin pisteistä. Korirakenteet kestivät osakeulan törmäyksen 64 kilometrin nopeudella, eikä aikuismatkustajiin kohdistunut liiallista kuormitusta.

Alhaisemman nopeuden kokokeulatörmäyksessä kuljettajan ja takamatkustajan rintakehän suoja oli vähäinen. Myös päähän kohdistui korkeaa hidastuvuutta. Sivu- ja tolppatörmäyksessä Tipo sen sijaan tarjosi maksimipisteisiin yltävän suojan. Takaistuimien suojaa piiskaniskuvammaa vastaan moitittiin.

Lapsimatkustajien suoja jäi 60 prosenttiin. Kymmenvuotiaan niskaan kohdistui suurta kuormitusta osakeulatörmäyksessä, ja kuusivuotiaan rintakehän suoja oli kehno. Fiat sai myös moitteita apukuljettajan turvatyynyn tilasta kertovien merkintöjen epäselvyydestä.

Fiat Tipon konepellin eri alueet tarjosivat vaihtelevan suojan jalankulkijoille. Erityisesti konepellin reuna-alueet suojasivat huonosti, ja tuulilasin alareuna sekä A-pilarien alue tarjosi huonon suojan. Fiat Tipon jalankulkijasuojan arvosana oli 62 prosenttia.

Perusvarusteltu Fiat Tipo sai aktiivisesta turvavarustelulsta 25 prosenttia. Automaattisella hätäjarrutusjärjestelmällä ja nopeudenrajoittimella varusteltu versio ylsi 55 prosenttiin – ja siksi neljään tähteen.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Luetuimmat