Tokion taksit: huipputeknologian sijaan perinteitä ja pitsiä
Autonomian sijaan Tokion taksiliikenne luottaa perinteisimmän japanilaisraudan luotettavuuteen.
Kaiken autonomiseen liikkumiseen liittyvän keskustelun keskellä on hauska huomata, miten Japanissa liikutaan: saarivaltio lähestynee viitostason autonomiaa vessoissa, mutta taksiliikenne hoidetaan vielä rehellisesti 1990-luvulta tuoksuvilla pitsiverhoin koristelluila sedaneilla.
Vanhassa vara parempi
Markkinoita hallitsee perinteistä takavetorakennetta edustavat kuvissa esiintyvä Toyota Comfort ja Nissan Cedric. Kaksikosta Nissan Cedric on ollut tuotannossa peräti vuodesta 1987 aina vuoteen 2015 asti. Toyota Crownista omaksi mallikseen irtautunut Toyota Comfort esiteltiin 1995 ja tuotanto päättyi viime vuonna. Comfortista valmistettiin myös kymmenisen senttimetriä pidempää Crown Comfort-mallia.
Pitkästä valmistusiästä johtuen on mahdotonta sanoa, minkä ikäisiä Tokion kaduilla kiitävät autoyksilöt ovat. Selkein tunnusvärein ja istuinten pitsipäällisin koristellut autot ovat poikkeuksetta uudenveroisessa kunnossa: likaa tai lommoja ei näe etsimälläkään. Japanin taksien muita erikoisuuksia ovat kuljettajan paikalta käytettävä takaoven sulku- ja avaus.
Toyota Comfort
Toyota Comfortin keulalta voi löytää nestekaasulla tai dieselillä käyvän rivimoottorin neljä- tai kuusisylinterisenä. Tehovalikoima kattaaa 80–114 hevosvomaa, ellei TRD:n virittämää 160-hevosvoimaista remmiahdettua erikoismallia lasketa. Perinteisen voimanlähteen perässä on perinteinen vaihteisto: nelivaihteinen automaatti tai neli- tai viisivaihteinen manuaali. Voima ohjataan perinteiselle jäykälle taka-akselille. Kustannus- ja tilansäästösyistä myös varustelu on pidetty yksinkertaisena: malli jakautuu perus- ja Deluxe-malliin. Äveriäämpi painos täydentää käynnistysautomatiikalla, ilmastoinnilla ja turvatyynyillä viimeisteltyä perusmallia keskuslukituksella ja sähköpeileillä.
Nissan Cedric
Nissan Cedric perustuu Y31-korimalliin, jonka tuotantoa jatkettiin taksimielessä siviilipainoksen jatkettua uudempaan Y32-malliin. Taksiliikenteen ohella auto keräsi suosiota Japanissa poliisiautona. Toyota Crownin tapaan Cedriciä on myös myyty lähiseudulle, kuten Singaporeen ja Hong Kongiin.
Valta vaihtuu
Vaikka vielä nykyään Tokiossa on mahdotonta liikkua näkemättä Crownia ja Cedriciä, ovat perinteisten sedanien ajat vähitellen ohitse. Toyota on jo esitellyt korvaavaksi malliksi varta vasten taksikäyttöön suunnitellun JPN Taxi -mallin, jonka korkea kori tullee tutuksi viimeistään Tokion olympialaisissa vuonna 2020.