20.3.2018 Ajoneuvot Tokion taksit: huipputeknologian sijaan perinteitä ja pitsiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonomian sijaan Tokion taksiliikenne luottaa perinteisimmän japanilaisraudan luotettavuuteen. Kaiken autonomiseen liikkumiseen liittyvän keskustelun keskellä on hauska huomata, miten Japanissa liikutaan: saarivaltio lähestynee viitostason autonomiaa vessoissa, mutta taksiliikenne hoidetaan vielä rehellisesti 1990-luvulta tuoksuvilla pitsiverhoin koristelluila sedaneilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanhassa vara parempi Markkinoita hallitsee perinteistä takavetorakennetta edustavat kuvissa esiintyvä Toyota Comfort ja Nissan Cedric. Kaksikosta Nissan Cedric on ollut tuotannossa peräti vuodesta 1987 aina vuoteen 2015 asti. Toyota Crownista omaksi mallikseen irtautunut Toyota Comfort esiteltiin 1995 ja tuotanto päättyi viime vuonna. Comfortista valmistettiin myös kymmenisen senttimetriä pidempää Crown Comfort-mallia. Pitkästä valmistusiästä johtuen on mahdotonta sanoa, minkä ikäisiä Tokion kaduilla kiitävät autoyksilöt ovat. Selkein tunnusvärein ja istuinten pitsipäällisin koristellut autot ovat poikkeuksetta uudenveroisessa kunnossa: likaa tai lommoja ei näe etsimälläkään. Japanin taksien muita erikoisuuksia ovat kuljettajan paikalta käytettävä takaoven sulku- ja avaus. Toyota Comfort Toyota Comfortin keulalta voi löytää nestekaasulla tai dieselillä käyvän rivimoottorin neljä- tai kuusisylinterisenä. Tehovalikoima kattaaa 80–114 hevosvomaa, ellei TRD:n virittämää 160-hevosvoimaista remmiahdettua erikoismallia lasketa. Perinteisen voimanlähteen perässä on perinteinen vaihteisto: nelivaihteinen automaatti tai neli- tai viisivaihteinen manuaali. Voima ohjataan perinteiselle jäykälle taka-akselille. Kustannus- ja tilansäästösyistä myös varustelu on pidetty yksinkertaisena: malli jakautuu perus- ja Deluxe-malliin. Äveriäämpi painos täydentää käynnistysautomatiikalla, ilmastoinnilla ja turvatyynyillä viimeisteltyä perusmallia keskuslukituksella ja sähköpeileillä. Kaikessa erikoisuudessaan takseja koristava värimaailma on yllättävän tasapainossa perinteisen muotoilun kanssa. Nissan Cedric Nissan Cedric perustuu Y31-korimalliin, jonka tuotantoa jatkettiin taksimielessä siviilipainoksen jatkettua uudempaan Y32-malliin. Taksiliikenteen ohella auto keräsi suosiota Japanissa poliisiautona. Toyota Crownin tapaan Cedriciä on myös myyty lähiseudulle, kuten Singaporeen ja Hong Kongiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valta vaihtuu Vaikka vielä nykyään Tokiossa on mahdotonta liikkua näkemättä Crownia ja Cedriciä, ovat perinteisten sedanien ajat vähitellen ohitse. Toyota on jo esitellyt korvaavaksi malliksi varta vasten taksikäyttöön suunnitellun JPN Taxi -mallin, jonka korkea kori tullee tutuksi viimeistään Tokion olympialaisissa vuonna 2020. Toyota JPN Taxi Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku