2.3.2019

Toinen näytös: Jaguar XE saa hiotumman ulkonäön ja täysremontin sisustaan

Jaguar XE

Jaguar XE lainaa ohjauspyörän ja tietoviihdejärjestelmän I-Pace -sähköautolta.

Vaikka Jaguar jättääkin Geneven autonäyttelyn tänä vuonna väliin, näkee brittimerkki näyttelyä edeltävän uutuustulvan sopivaksi ajankohdaksi paljastaa kauan odotettu mallipäivitys XE-sedanille. Vuonna 2015 esitelty XE viehätti heti ajettavuudellaan, mutta samalla valmistajan pienin sedan antoi melkoisen etumatkan kilpailjoilleen erityisesti sisätilojen laatuvaikutelmassa.

Jaguar XE

Entistä sielukkaammaksi viritetty ulkoasu ja "täysin uudeksi" kuvailtu sisusta ovatkin Jaguarin malliuudistuksen pääteemoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erottuvampi ilme

Jaguar kertoo XE:n saaneen uudet puskurit ja valot. Auton perusilme oli alusta alkaen kunnossa, mutta Jaguarille lähes pakonomaisen haluttavuuden sijaan se huokui liiaksi tavallisuutta. Nyt keula on entistä urheilullisempi, kiitos  kasvaneiden ilmanottoaukkojen ja voimakkaampien yksityiskohtien. Perästä uuden XE:n erottaa uudesta takapuskurista ja uudistetuista valoista. Muutoksilla on pyritty korostamaan automallin leveyttä. Tietysti auton voi tilata myös perusmallia menevämmän näköisenä R-Dynamic -painoksena, joka korostaa sporttipuolta entisestään.

Jaguar XE
Jaguar XE R-Dynamic

Sisällä eniten eroa

Sisätilojen muutoksissa Jaguar korostaa entistä runsaampaa pehmeiden pintamateriaalien käyttöä ja korkeatasoisia listamateriaaleja. Kohonneen laatuvaikutelman lisäksi Jaguar korostaa auton parantunutta mukavuutta – XE:n saapuessa markkinoille kritisoimme suuresti auton vakioistuinten heikkoa säädettävyyttä, toivottavasti myös tämä on korjattu.

XE on saanut lisää vaikutteita F-Type -urheiluautosta. Ehkä merkittävin on siirtyminen pyöritettävästä vaihteenvalitsimesta takaisin perinteisempään vaihteensiirtimeen, joka on toki suoraa lainaa F-Type -mallistosta. Toinen kohokohta on uusi, I-Pace -täyssähköautosta lainattu ohjauspyörä.

Jaguar XE

Jaguar XE:n tietoviidejärjestelmä on myös uusittu täysin. Kojelautaa komistavat nyt kaksi I-Pacestakin tuttua kaksi suurehkoa kosketusnäyttöä, joista ylempi toimii päätoimisena informaationäyttönä, kun alempi hoitaa ilmastoinnin kaltaisten toissijaisten toimintojen roolin. Jaguar varustaa auton myös näyttönä toimivalla taustapeilillä, mikä on esitelty aiemmin esimerkiksi Toyota RAV4:ssä.

180–300

Voimalinjapuolella on tarjolla joukko Ingenium-sarjan bensiini- ja dieselmoottoreita. Bensiinipuolella tarjolla on 250- ja 300-hevosvoimaiset painokset, dieselillä on tyytyminen 180 hevosvoimaan. Vaihteisto on aina automaatti, mutta vetotavan voi versiosta riippuen valita taka- tai nelivetona.

Malliuudistus ei vaikuta perusteisiin: Jaguar luottaa vahvasti alumiiniin, jonka osuus auton korirakenteissa on 75 prosenttia (tosin valmistaja ei kerro, onko kyse tilavuudesta vai massasta). Kevytrakennetekniikan kannalta alumiini on kätevä materiaali, mutta äänieristyksen kannalta se on vaikea. Aiemmin Jaguar XE:tä onkin vaivannut etenkin dieselmallissa raakana sisätiloihin kantautunut käyntiään.

Mikäli Jaguar on tehnyt mallipäivityksen riittävän perusteellisesti ja autoa vaivanneet pääpuutteet on saatu korjattua, voi XE:n ratissa keskittyä auton parhaaseen puoleen, eli makeaan ajettavuuteen.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Jaguar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat