24.8.2017

Tilava haastaja – uusi Opel Grandland X

Nissan Qashqai on pysynyt kaupunkimaasturien myyntijohtajana jo vuosia uusien kilpailijoiden yrittäessä suistaa sitä alas. Nyt on Opelin vuoro yrittää.

Opel Grandland X esitellään virallisesti vasta syyskuun puolessa välissä Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta ensimmäiset yksilöt ovat jo maahantuojalla koulutuskäytössä. Kauppojakin voi jo hieroa, nyt julkistetut hinnat alkavat 25 906 eurosta. Nyt tilaamalla autonsa voi saada ensimmäisten joukossa lokakuun puolivälissä.

Grandland on Opelin X-malliston kolmas jäsen Mokan ja Crosslandin lisäksi. Grandland on vaaksan pidempänä kolmikon suurin. Vaikka X-mallien ulkonäkö antaa mielikuvan maasturista, vain Mokkaan saa nelivedon. Crosslandiin ja Grandlandiin saa lisävarusteena Grip Controlin eli elektronisen pidonhallinnan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sininen oikea väri!

Auto on aina myös visuaalinen elämys. Opel Grandland X -mallin pääsuunnittelija Richard Duff kertoi automallin Suomen ensiesittelyn yhteydessä, miksi oikea väri autotulokkaalle on juuri sininen.

– Sininen luo upeimmat kontrastit yksityiskohtien kuten valojen ja kiiltävien mustien osien kanssa, suunnittelija linjasi.

Opel Grandland X

Yhteistyössä ranskalaisten kanssa

Grandland X valmistetaan yhteistyössä PSA-konsernin kanssa. Samalle perusrakenteelle Peugeot tekee 3008:aa ja Citroenilta on tulossa C5 Aircross. Opel ei kuitenkaan ole tyytynyt vain lisäämään salamalogoaan maskiin, kori on kokonaan uusi, vaikka akseliväli on tismalleen sama.

Sekaantumisvaaraa ei ole, kaikki mallit ovat täysin oman näköisiään. Myös matkustamo on Opelin omaa käsialaa, niin kojelauta kuin istuimetkin on suunniteltu uudelleen. Mittaristoa katsellaan perinteisesti ratin läpi eikä yli kuten Peugeot 3008:ssa.

Moottorit ovat kuitenkin ranskalaisia, alkuun vaihtoehtoja on vain kaksi lähes samanhintaista, joko 1,2-litrainen bensiinimoottori (130 hv) tai 1,6-litrainen diesel (120 hv). Molemmat saa joko manuaali- tai automaattivaihteistolla.

Ilahduttavasti myös automaattiversioiden hiilidioksidipäästöt jäävät maksimissaan 120 g/km. Autoveroprosentin jäädessä alhaiseksi paremmin varusteltujen automaattiversioiden hinta ei karkaa paljoa yli 30 000 euron.

Runsaasti tilaa

Uutuuden nimi vie ajatukset Grand Picasson tai Grand Scenicin kokoluokkaan, mutta aivan niin iso se ei sentään ole.

Myydyimmässä 4,5-metristen crossoverien luokassa se tarjoaa kuitenkin runsaat ja helposti muunneltavat tilat. Neljä aikuista tavaroineen matkustaa kitkatta pitkänkin lomareissun. Takaistuimen keskipaikkakaan ei ole aivan kelvoton.

Nykyuutuuksien tapaan Grandlandiin saa täyslaidallisen elektronisia herkkuja niin turvallisuus-, mukavuus- kuin yhteydenpitotarkoituksiinkin. Varustelutasoja on kaksi, Enjoy ja Innovation. Automaattijarrutus, led-valot, suksiluukku, kamerat ympäriinsä ja voimanjaon hallinta eivät kuitenkaan kuulu kumpaankaan. Lisävarustepaketit ovat onneksi kohtuullisen hintaisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koeajoja odotellessa

Ajoon Grandlandia ei vielä annettu, mutta sisarmalli Peugeot 3008:n oiva yhdistelmä ajettavuutta ja mukavuutta antaa luvan odottaa paljon.

Saavatko Rüsselsheimin insinöörit viilattua ajettavuutta opelmaiseen suuntaan ranskan opintojensa lomassa, selviää ensi kuussa koeajojen alkaessa.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Luetuimmat