11.1.2019

Tila-autosta pikkubussiksi – Opel Zafira Life

Opel Zafira Life

Opelin uudet ranskalaiset isännät panevat tuulemaan

Peugeotia ja Citroënia tekevän PSA-konsernin General Motorsilta ostaman Opelin malliston mylläys jatkuu. Saksalaiset ovat ihmeissään, malli mallilta ranskalaiset tuovat omat mallinsa tuttujen Opelien tilalle. Vyörytys on alkanut Crosslandista, Grandlandista ja Combosta. Nyt on Zafiran vuoro. Meilläkin suositun tila-auton uusiutuessa neljänteen sukupolveensa Opel Zafira muuttuu ranskalaisvalmisteiseksi pikkubussiksi.

Peugeot Travellerina ja Citroën Spacetourerina tuttu pakettiauton bussiversio on jo myynnissä myös Toyota Proace Versona. Brysselin autonäyttelyssä 18. tammikuuta julkistetaan sama auto Opelin maskilla ja ratilla Zafira Life -nimisenä. Keväällä perässä seuraa saman korin pakettiautoversio Opel Vivarona, jota tähän asti on tehty yhteistyössä Renaultin kanssa.

Opel Zafira kasvaa pykälää suuremmaksi, eikä oikeastaan vain yhtä pykälää, sillä kokovaihtoehtoja tulee kolme, small on 4,6-metrinen, medium 4,95 ja large jopa 5,3 metriä pitkä. Kaksi suurinta mallia ovat pidemmän akselivälinsä takia jo tuttua vanhaa Zafiraa kömpelömpiä kaupungissa. Samalla tosin sisätilatkin kasvavat hulppeiksi.

Opel Zafira Life

Istuinvaihtoehtoja on saatavilla aina yhdeksänpaikkaiseen asti, joko penkkeinä tai erillisinä istuimina. Kaikki istuimet ovat mitoitukseltaan sekä tiloiltaan täysmittaisia ja aikuiselle käypiä, silti tavaratilaa jää runsaasti. Tavaratilaa voi kasvattaa joko taittamalla kolmannen rivin nippuun tai irrottamalla sen kokonaan.

Ohjaamosta ei ole vielä julkaistu kuvia, mutta on helppo kuvitella ranskalaisten ohjaamo lähes sellaisenaan, ratti on helpointa vaihtaa, ratin viiksillä, nappuloilla, mittaristolla ja näytön grafiikalla Opel-kuskille voi luoda kodikkaamman konttorin.

Luonnollisesti varustelumahdollisuudet lienevät yhtenevät sisarmallien kanssa, tutkat ja kamerat ympäriinsä mahdollistavat nykyaikaiset turvallisuusjärjestelmät, kuten hätäjarrutusavustimen, kaistavahdin, ajovaloavustimen, tuulilasin heijastusnäytön, vireystilanvalvonnan ja mukautuvan vakionopeudensäätimen. Kyljen liukuovet saa jalanheilautuksella sähköisesti aukeavina.

Moottoritkin ovat tuttuja, 1,6- ja 2,0-litraisia dieseleitä. Tehoversioita on neljä, 95, 122, 150 ja 177 hevosvoimaa. Vaihteisto on aina kuusivaihteinen, joko manuaalina tai automaattina. Automaatin lisäksi myös nelivedon kysyntä on kasvussa, Dangelin tekemä korotettu nelivetomalli onkin luvassa jatkossa. Opel povaa myös sähköautoversiota vuodelle 2021.

Uusi Zafira saapuu Suomeen keväällä, hintoja ei ole vielä julkaistu. Osviittaa niin hinnoista, kuin ominaisuuksistakin saa helpoimmin tutkimalla jo kaupoissa olevia sisarmalleja.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat