24.2.2019 Ajoneuvot Tiesitkö tämän? Matkailuauton renkaan täytyy kestää paitsi kuormaa, myös kuumuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erityisesti matkailuautoihin suunniteltu talvirengas Continental Van Contact Camper sietää kuormaa jopa paremmin kuin vastaava pakettiauton rengas. Kesällä kaikkia matkailuauton renkaita kohtaa kuumuushaaste, vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Matkailuajoneuvojen käyttäjäryhmä on suhteessa muita – kuten henkilö- ja pakettiautoilijoita – selvästi pienempi, mutta heidänkin erityistarpeensa on rengasalalla huomioitu. Samalla se on osoitus siitä, miten monia eri vaatimuksia varten iso rengasvalmistaja tuotteitaan jalostaa. Continentalilla vastauksena liikkuvan lomakodin omistajille on Van Contact Camper -talvirengas, joka on varta vasten suunniteltu matkailuautoja silmällä pitäen. Tällaisen renkaan suunnittelussa pitää ottaa huomioon seikkoja, joita tavallinen autoilija ei tule ajatelleeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syynä pitkä peräylitys Van Contact Camper on jo kumiseokseltaan tavallista pakettiautojen kitkarengasta kovempi, ja onkin tässä mielessä lähellä keskieurooppalaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja nastattomia talvirenkaita. Lisäksi renkaan rakenne on tehtävä pakettiautorengasta jäykemmäksi, mikä tuntuu ensi alkuun hieman yllättävältä. Ratkaisu juontaa juurensa siitä, että matkailuautojen takaylitys on yleensä hyvin pitkä, mikä kohdistaa renkaaseen suurempia voimia kuin useimmissa pakettiautoissa. Matkailuauton takaosaan, kuten takatavaratilaan lisätty lasti tietysti vain lisää peräpainoa, kuten taakse telineeseen kiinnitetyt polkupyörätkin. Ja mitä kauemmas taka-akselista painopiste asettuu, sen enemmän renkaalta vaaditaan pitkittäisjäykkyyttä. Juuri tämä on otettu Van Contact Camperin rakenteessa huomioon. Kuumassa kulmikkaaksi Kesällä matkailukäytössä piilee myös toinen erityispiirre, joka asettaa renkaalle omat vaatimuksensa. Renkaan pitää nimittäin kestää tavallista paremmin myös seisomista kuumuudessa – eli kun asetutaan leiriytymään päiväkausiksi samaan paikkaan, missä matkailuautoa ei välillä liikutella. Tällöin tavallisen renkaan kulutuspinnan maata vasten lepäävään osaan muodostuu helposti niin kutsuttu flat spot -kohta; suomeksi sanottuna rengas menettää pyöreytensä. Vaikka Van Contact Camper ei olekaan varsinaisesti kesärengas, sekin on suunniteltu sietämään kuumuutta pakettiauton rengasta paremmin, aivan kuten kesärengasveljensä Continental Vanco Camperkin. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että kun autolla lähdetään uudelleen ajamaan, renkaan kulmikkuuden aiheuttaman kiusallisen pompottamisen pitäisi loistaa poissaolollaan. Continentalin mukaan tällaisten renkaiden menekki on vielä melko pientä. Markkinaosuutta saattaa jatkossa kasvattaa se tosiseikka, että mitä isompiin matkailuautoihin mennään, sitä yleisemmäksi kitkarengas käy nastarenkaan asemasta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Continental ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta