24.2.2019

Tiesitkö tämän? Matkailuauton renkaan täytyy kestää paitsi kuormaa, myös kuumuutta

Erityisesti matkailuautoihin suunniteltu talvirengas Continental Van Contact Camper sietää kuormaa jopa paremmin kuin vastaava pakettiauton rengas. Kesällä kaikkia matkailuauton renkaita kohtaa kuumuushaaste, vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään.

Matkailuajoneuvojen käyttäjäryhmä on suhteessa muita – kuten henkilö- ja pakettiautoilijoita – selvästi pienempi, mutta heidänkin erityistarpeensa on rengasalalla huomioitu. Samalla se on osoitus siitä, miten monia eri vaatimuksia varten iso rengasvalmistaja tuotteitaan jalostaa.

Continentalilla vastauksena liikkuvan lomakodin omistajille on Van Contact Camper -talvirengas, joka on varta vasten suunniteltu matkailuautoja silmällä pitäen. Tällaisen renkaan suunnittelussa pitää ottaa huomioon seikkoja, joita tavallinen autoilija ei tule ajatelleeksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syynä pitkä peräylitys

Van Contact Camper on jo kumiseokseltaan tavallista pakettiautojen kitkarengasta kovempi, ja onkin tässä mielessä lähellä keskieurooppalaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja nastattomia talvirenkaita.

Lisäksi renkaan rakenne on tehtävä pakettiautorengasta jäykemmäksi, mikä tuntuu ensi alkuun hieman yllättävältä.

Ratkaisu juontaa juurensa siitä, että matkailuautojen takaylitys on yleensä hyvin pitkä, mikä kohdistaa renkaaseen suurempia voimia kuin useimmissa pakettiautoissa. Matkailuauton takaosaan, kuten takatavaratilaan lisätty lasti tietysti vain lisää peräpainoa, kuten taakse telineeseen kiinnitetyt polkupyörätkin.

Ja mitä kauemmas taka-akselista painopiste asettuu, sen enemmän renkaalta vaaditaan pitkittäisjäykkyyttä. Juuri tämä on otettu Van Contact Camperin rakenteessa huomioon.

matkailuauton rengas

Kuumassa kulmikkaaksi

Kesällä matkailukäytössä piilee myös toinen erityispiirre, joka asettaa renkaalle omat vaatimuksensa. Renkaan pitää nimittäin kestää tavallista paremmin myös seisomista kuumuudessa – eli kun asetutaan leiriytymään päiväkausiksi samaan paikkaan, missä matkailuautoa ei välillä liikutella.

Tällöin tavallisen renkaan kulutuspinnan maata vasten lepäävään osaan muodostuu helposti niin kutsuttu flat spot -kohta; suomeksi sanottuna rengas menettää pyöreytensä.

Vaikka Van Contact Camper ei olekaan varsinaisesti kesärengas, sekin on suunniteltu sietämään kuumuutta pakettiauton rengasta paremmin, aivan kuten kesärengasveljensä Continental Vanco Camperkin.

Käytännössä tämä merkitsee sitä, että kun autolla lähdetään uudelleen ajamaan, renkaan kulmikkuuden aiheuttaman kiusallisen pompottamisen pitäisi loistaa poissaolollaan.

Continentalin mukaan tällaisten renkaiden menekki on vielä melko pientä. Markkinaosuutta saattaa jatkossa kasvattaa se tosiseikka, että mitä isompiin matkailuautoihin mennään, sitä yleisemmäksi kitkarengas käy nastarenkaan asemasta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Continental ja Moottorin arkisto

Luetuimmat