11.8.2018 Ajoneuvot Testi: Sonax Wash&Seal – melkein vahashampoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoitoon käytettävä aika on aina kortilla. Maalipinnan yhdellä käsittelyllä pesevä ja suojaava shampoo Sonax Wash&Seal haluaa tarjota apua ongelmaan. Kuvio on kovin tuttu. Auto pitäisi saada samalla kertaa puhtaaksi ja suojattua, mutta aikaa on aivan liian vähän. Sonax Wash&Seal lupaa suoriutua sekä pesusta että pinnan suojaamisesta yhdellä kertaa. Suorituksessa ei ole sinällään mitään uutta, sillä vahapesuaineita on ollut markkinoilla jo pitkään. Sonaxin uutukainen ei kuitenkaan ole vahaan pohjautuva tuote. Se lupaa pinnoittaa maalipinnan pesun aikana. Sonax Wash&Seal lupaa puhdistaa ja suojata auton maalipinnan yhdellä käsittelyllä. Pinnoittaminen on nyt uusin trendi ja termiä käytetään ilmeisesti jo lähes kaikesta maalipinnan suojaamisesta, joka ei sisällä varsinaista vahaa. Ehkä pinnoittaminen ja kestopinnoittaminen ovat eri asioita. Termit ovat hankalia jopa autonhoitoon perehtyneelle. Toivottavasti kukaan ei odota pesuaineelta kestopinnoituksen kaltaista useamman vuoden kestoa, sillä sellaista ei ainakaan nykyteknologialla ole todellakaan luvassa. Hyvä liukuvuus, puhdistusteho sekä vedenhylkiminen noin kuukauden ajan riittäisivät tämän tuoteryhmän tuotteelle. Kokeilemme kuinka Sonax vastaa haasteeseen. Puolen litran pakkauskoosta riittää 20 pesukertaan. Annostelukorkki on erinomainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sonax Wash&Seal Sonax Wash&Seal on ikään kuin uuden sukupolven vahashampoo, jossa maalipinnan suojaus tapahtuu vahan sijaan synteettisillä ainesosilla. Valmistaja ei lupaa suojaukselle minkäänlaista kestoa, vaan keskittyy lähinnä helppouden mainostamiseen. Käytön nopeus onkin näiden tuotteiden kiistaton etu. Hinta asettuu ostopaikasta riippuen noin kymmenen ja viidentoista euron väliin. Sillä rahalla saa 500 millilitran pakkauksen, josta riittää 20 pesukertaan. Pesukerran hinta (n. 50-75 senttiä) ei ole halvimmasta päästä, mutta ei suojaavalle shampoolle myöskään korkea. Kymmenen litran ämpäriin annostellaan 25 millilitraa Sonax Wash&Seal -pesuainetta. Maalipinnan esipesu on suositeltavaa suorittaa normaalisti. Tämän jälkeen 10 litran pesuaineämpäriin annostellaan 25 millilitraa Sonax Wash&Seal -pesuainetta. Annostelukorkki on hyvin toteutettu ja sen avulla sopivan määrän pesuainetta saa sotkematta ulos purkista. Puhdistimme ensin auton konepellin kaikista suojatuotteista vahvoilla kemikaaleilla, jotta Sonax Wash&Sealin todellista vaikutusta on helpompi arvioida. Poistimme ennen käsittelyä kaiken suojan auton konepelliltä vahvoilla kemikaaleilla. Näin lähtökohtana oli varmasti puhdas pinta ja kokeiltavan pesuaineen vaikutus on helppo todeta. Kaikki veden hylkiminen puuttui konepellistä ennen Sonax Wash&Seal käsittelyä. Vahvoilla kemikaaleilla veden hylkiminen saatiin konepellin osalta kokonaan poistumaan. Muu auton maalipinta hylki vettä heikosti ennen Wash&Seal -käsittelyä. Jätimme muualle autoon tarkoituksella vanhan ja hieman heikosti käyttäytyvän vahapinnan. Tämä vastannee tavallisen käyttäjän lähtötilannetta. Muun auton osalta pystyttiin tarkastelemaan käyttäytymistä hieman yleisemmässä tapauksessa. Auton pesu suoritetaan myös Sonaxin pinnoittavalla pesuaineella täysin normaalisti. Pesuvälineeksi valitsimme mikrokuitukintaan. Pesu suoritetaan kuten yleensäkin autoshampoon kanssa. Pesuaineen liukuvuus maalipinnalla on hyvä, mutta pesutehosta ei valitettavasti voi vetää suurempia johtopäätöksiä. Testijakson kesäiset kelit eivät asettaneet minkäänlaisia haasteita pesutehon suhteen, mutta hento pölykerros toki puhdistui Wash&Sealilla ongelmitta. Kuvassa konepellin oikea puoli on pesty Sonaxin Wash&Sealilla, mutta vasen puoli on pesemättä. Veden poistuminen huuhtelun jälkeen on hidasta molemmin puolin. Huuhtelun jälkeen päästään puntaroimaan veden hylkivyyttä, eli tämän shampoon erikoisaluetta. Valitettavasti suoritus on heikko ja sama toistui autosta toiseen useiden kokeilujen yhteydessä. Pidempi hankaaminen useampaan kertaan auttaa hieman, mutta jälki ei silti ihastuta eikä vanha heikosti hylkivä vahapinta juurikaan muuttunut käsittelyllä. Jatkossakin lienee parempi pitää suojatuotteet ja pesuaineet erillään. Ainakin kunnes joku valmistaja todella esittää kertaluokkaa vakuuttavamman esityksen. Edelleenkään allekirjoittanut ei ole tavannut tuotetta, joka hoitaisi molemmat tehtävät erinomaisesti. Pesuainetta pitkään pintaan hankaamalla ja huuhtelun jälkeen vettä sopivasti suihkuttamalla eron saa näkyviin (oikea puoli pesty, mutta vasen käsittelemättä). Veden pisaroitumisen kontaktikulma on heikko ja veden pois valuminen hidasta myös käsitellyllä puolella. Toistaiseksi sumuta ja huuhtele –tuotteet tarjoavat minimaalisella lisävaivalla ylivoimaisen vedenkäytöksen erilaisiin suojaaviin pesuaineisiin verrattuna. Myös Sonax tarjoaa nykyään sellaista nimellä Spray&Seal. Moottorin Autonhoitojuttusarjan pyrkimyksenä on ehtiä testaamaan ja arvostelemaan myös Spray&Seal vielä jossakin vaiheessa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?