11.8.2018

Testi: Sonax Wash&Seal – melkein vahashampoo

Sonax Wash&Seal

Autonhoitoon käytettävä aika on aina kortilla. Maalipinnan yhdellä käsittelyllä pesevä ja suojaava shampoo Sonax Wash&Seal haluaa tarjota apua ongelmaan.

Kuvio on kovin tuttu. Auto pitäisi saada samalla kertaa puhtaaksi ja suojattua, mutta aikaa on aivan liian vähän. Sonax Wash&Seal lupaa suoriutua sekä pesusta että pinnan suojaamisesta yhdellä kertaa.

Suorituksessa ei ole sinällään mitään uutta, sillä vahapesuaineita on ollut markkinoilla jo pitkään. Sonaxin uutukainen ei kuitenkaan ole vahaan pohjautuva tuote. Se lupaa pinnoittaa maalipinnan pesun aikana.

Sonax Wash&Seal 500ml
Sonax Wash&Seal lupaa puhdistaa ja suojata auton maalipinnan yhdellä käsittelyllä.

Pinnoittaminen on nyt uusin trendi ja termiä käytetään ilmeisesti jo lähes kaikesta maalipinnan suojaamisesta, joka ei sisällä varsinaista vahaa. Ehkä pinnoittaminen ja kestopinnoittaminen ovat eri asioita. Termit ovat hankalia jopa autonhoitoon perehtyneelle.

Toivottavasti kukaan ei odota pesuaineelta kestopinnoituksen kaltaista useamman vuoden kestoa, sillä sellaista ei ainakaan nykyteknologialla ole todellakaan luvassa. Hyvä liukuvuus, puhdistusteho sekä vedenhylkiminen noin kuukauden ajan riittäisivät tämän tuoteryhmän tuotteelle. Kokeilemme kuinka Sonax vastaa haasteeseen.

Sonax Wash&Seal annostelukorkki
Puolen litran pakkauskoosta riittää 20 pesukertaan. Annostelukorkki on erinomainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sonax Wash&Seal

Sonax Wash&Seal on ikään kuin uuden sukupolven vahashampoo, jossa maalipinnan suojaus tapahtuu vahan sijaan synteettisillä ainesosilla. Valmistaja ei lupaa suojaukselle minkäänlaista kestoa, vaan keskittyy lähinnä helppouden mainostamiseen. Käytön nopeus onkin näiden tuotteiden kiistaton etu.

Hinta asettuu ostopaikasta riippuen noin kymmenen ja viidentoista euron väliin. Sillä rahalla saa 500 millilitran pakkauksen, josta riittää 20 pesukertaan. Pesukerran hinta (n. 50-75 senttiä) ei ole halvimmasta päästä, mutta ei suojaavalle shampoolle myöskään korkea.

Sonax Wash&Seal annostelu
Kymmenen litran ämpäriin annostellaan 25 millilitraa Sonax Wash&Seal -pesuainetta.

Maalipinnan esipesu on suositeltavaa suorittaa normaalisti. Tämän jälkeen 10 litran pesuaineämpäriin annostellaan 25 millilitraa Sonax Wash&Seal -pesuainetta. Annostelukorkki on hyvin toteutettu ja sen avulla sopivan määrän pesuainetta saa sotkematta ulos purkista.

Konepellin kemiallinen puhdistus
Puhdistimme ensin auton konepellin kaikista suojatuotteista vahvoilla kemikaaleilla, jotta Sonax Wash&Sealin todellista vaikutusta on helpompi arvioida.

Poistimme ennen käsittelyä kaiken suojan auton konepelliltä vahvoilla kemikaaleilla. Näin lähtökohtana oli varmasti puhdas pinta ja kokeiltavan pesuaineen vaikutus on helppo todeta. Kaikki veden hylkiminen puuttui konepellistä ennen Sonax Wash&Seal käsittelyä.

Veden hylkiminen ennen käsittelyä
Vahvoilla kemikaaleilla veden hylkiminen saatiin konepellin osalta kokonaan poistumaan. Muu auton maalipinta hylki vettä heikosti ennen Wash&Seal -käsittelyä.

Jätimme muualle autoon tarkoituksella vanhan ja hieman heikosti käyttäytyvän vahapinnan. Tämä vastannee tavallisen käyttäjän lähtötilannetta. Muun auton osalta pystyttiin tarkastelemaan käyttäytymistä hieman yleisemmässä tapauksessa.

Auton pesu ja Sonax Wash&Seal
Auton pesu suoritetaan myös Sonaxin pinnoittavalla pesuaineella täysin normaalisti. Pesuvälineeksi valitsimme mikrokuitukintaan.

Pesu suoritetaan kuten yleensäkin autoshampoon kanssa. Pesuaineen liukuvuus maalipinnalla on hyvä, mutta pesutehosta ei valitettavasti voi vetää suurempia johtopäätöksiä. Testijakson kesäiset kelit eivät asettaneet minkäänlaisia haasteita pesutehon suhteen, mutta hento pölykerros toki puhdistui Wash&Sealilla ongelmitta.

Sonax Wash&Seal veden poistuminen
Kuvassa konepellin oikea puoli on pesty Sonaxin Wash&Sealilla, mutta vasen puoli on pesemättä. Veden poistuminen huuhtelun jälkeen on hidasta molemmin puolin.

Huuhtelun jälkeen päästään puntaroimaan veden hylkivyyttä, eli tämän shampoon erikoisaluetta. Valitettavasti suoritus on heikko ja sama toistui autosta toiseen useiden kokeilujen yhteydessä. Pidempi hankaaminen useampaan kertaan auttaa hieman, mutta jälki ei silti ihastuta eikä vanha heikosti hylkivä vahapinta juurikaan muuttunut käsittelyllä.

Jatkossakin lienee parempi pitää suojatuotteet ja pesuaineet erillään. Ainakin kunnes joku valmistaja todella esittää kertaluokkaa vakuuttavamman esityksen. Edelleenkään allekirjoittanut ei ole tavannut tuotetta, joka hoitaisi molemmat tehtävät erinomaisesti.

Sonax Wash&Seal 50/50
Pesuainetta pitkään pintaan hankaamalla ja huuhtelun jälkeen vettä sopivasti suihkuttamalla eron saa näkyviin (oikea puoli pesty, mutta vasen käsittelemättä). Veden pisaroitumisen kontaktikulma on heikko ja veden pois valuminen hidasta myös käsitellyllä puolella.

Toistaiseksi sumuta ja huuhtele –tuotteet tarjoavat minimaalisella lisävaivalla ylivoimaisen vedenkäytöksen erilaisiin suojaaviin pesuaineisiin verrattuna. Myös Sonax tarjoaa nykyään sellaista nimellä Spray&Seal. Moottorin Autonhoitojuttusarjan pyrkimyksenä on ehtiä testaamaan ja arvostelemaan myös Spray&Seal vielä jossakin vaiheessa.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Luetuimmat