23.2.2019 Ajoneuvot Testi: Korrek Pro PP Clean – esipesuhaaste heitetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ammattilaisille suunnatun Pro-sarjan esipesuaine Korrek Pro PP Clean haastaa markkinoiden parhaat. Miedolla laimennoksella se on myös vahaturvallinen. Kohtapuoliin kukkiva kevät lisännee autonpesutiheyttä. Tällä hetkellä sitä mielellään käyttäisi jokaisen plussakelimahdollisuuden autonpesupuuhiin. Korrek Pro PP Clean on kotimaisen valmistajan ammattilaisille suunnatun autonhoitotuotesarjan esipesuaine, eli ensimmäinen tuote johon pesutapahtumassa tartutaan. Erityisesti talven pinttyneen suolan poistamisessa esipesuaineen pesuteho on avainasemassa. Esipesuaineelta vaaditaan todella hyvää puhdistustehoa, jotta suolakakku liukenee edes suurimmalta osin. Poikkeuksellisen haastavaksi tilanteen tekee, jos pinnassa halutaan säilyttää työllä ja vaivalla levitetty maalipinnan suojatuote. Testissämme on tällä kertaa Korrek Pro PP Clean –esipesuaine, joka haastaa markkinoiden parhaat vahaturvalliset esipesuaineet. Vahaturvallisista esipesuaineista kruunua kantaa edelleen Bilt Hamber Auto-foam, mutta Korrek tahtoo haastaa tämän tosissaan. Otimme PP Cleanin testiin ja teimme kokeilupesujen aikana suoraa vertailua Bilt Hamberin lisäksi myös Auto Finesse Citrus Poweriin, vaikka jälkimmäinen onkin monella tapaa eri kategorian tuote. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korrek Pro PP Clean Korrek on Berner Oy:n suomalainen autonhoitotarvikkeita valmistava brändi. Berner Oy on vuonna 1883 aloittanut perheyritys. Korrek on varmasti kaiken kansan tuntema ja itse asiassa myös Suomen suosituin autonhoitotuotesarja. Korrekin uuden Pro Ceramic TFC -sarjan esipesuaine on PP Clean. Se sopii kaikille maali-, muovi, lasi-, sekä metallipinnoille. Korrek on tehnyt viime aikoina valtavaa uudistumista ja lanseerannut samalla ammattilaisille suunnatun Pro-tuoteperheen, joista osa on kuitenkin myynnissä myös kuluttajille. Näiden myyntiverkosto on hyvin rajoittunut toisin kuin muilla Korrekin tuotteilla. Testasimme Pro-tuoteperheestä aiemmin Korrek Pro TFC Kestopinnoitteen ja saman sarjan Viimeistelyaineen. Korrek Pro Ceramic TFC -sarjan esipesuaine on nimeltään PP Clean. Kokonaisuudessaan nimi on varsin pitkä, joten käytämme pääosin hieman lyhyempiä kirjoitusasuja tämän artikkelin yhteydessä. Kyseessä on kaikille maali-, muovi, lasi-, sekä metallipinnoille soveltuva vaahtoava esipesuaine, jota voidaan käyttää pesuainevaahdottimen läpi. Kuluttajille tarjotaan 5 litran pakkauskokoa, joka onkin tämän tuotteen kanssa suurimmalle osalle käyttäjistä varmasti järkevin. Kuluttajille tarjolla on lähinnä 5 litran pakkauskoko, vaikka Korrek valmistaa myös 25 litran ja 200 litran pakkauksia. Jätetään jälkimmäiset kuitenkin ammattilaisille. Kyseinen 5 litran pakkaus maksaa noin 27 euroa, joka on kilpailukykyinen luokassaan. Korrek PP Cleania kuluu lisäksi monia muita esipesuaineita vähemmän, sillä sen suositeltu vahaturvallinen seos (n. 3%) on varsin laimea. Käyttäjä vaikuttaa todella paljon yhdellä pesukerralla kuluvaan esipesuainemäärään, joten kertapesun hintaa on hankala määrittää yksiselitteisesti. Korrekin käytön hinta on samalla käytöllä silti aina hienoisesti kovimpia kilpailijoita edullisempi. Käyttöliuoksen pH on noin 12 eli kyseessä on varsin voimakkaasti emäksinen tuote, kuten suurin osa muistakin esipesuaineista. Levitimme PP Cleanin painepesuriin liitettävällä pesuainevaahdottimella eikä muita levitystapoja edes kokeiltu. Testissä Punainen neste kaadettiin raakana pesuainevaahdottimen säiliöön ja vaahdottimen säädöllä saatiin aikaan sopiva noin 3% seos. Kokeilimme ainetta myös erilaisilla seoksilla, mutta PP Cleania levitettiin vain pesuainevaahdottimella eikä muita levitystapoja kokeiltu. Korrek PP Cleanin annetaan vaikuttaa noin 2-3 minuuttia ja huuhtelu suoritetaan ennen kuin aine ehtii kuivua. Auto esipestään alhaalta ylös, kuten olemme esipesua käsittelevässä jutussa jo kertoneet. PP Cleanin runsas vaahto on koostumukseltaan erinomainen varsin alhaisilla laimennoksilla. Aineen annetaan vaikuttaa 2-3 minuuttia, mutta Korrek Pro PP Clean ei saa kuivua pintaan. Lopuksi auto huuhdellaan huolellisesti esipesun jäljiltä. Korrekin puhdistuskyky ei ole yhtä hyvä kuin Bilt-Hamberin Auto-foamilla, eikä se siten yllä myöskään Auto Finessen Citrus Powerin kanssa samalle tasolle. Citrus Power on pesuteholtaan verrannollinen Auto-foamiin, vaikka sitä ei pitäisi erilaisena tuotteena verrata suoraan kumpaankaan näistä vaahdotettavista esipesuaineista. Kuvan ylälaitaan on jäänyt vesikalvo pesun jälkeen likaisuudesta johtuen. Maalipinta ei puhdistunut pelkällä vahaturvallisella esipesuaineella, joka on näillä keleillä lähes itsestäänselvyys. Tämä saattaa kuulostaa siltä, että Korrek PP Clean olisi huono esipesuaine - se olisi johtopäätelmänä täysin väärä. Kyseessä on itse asiassa erittäin hyvä vahaturvallinen esipesuaine ja vahvemmalla seoksella vielä parempi esipesuaine esimerkiksi kestopinnoitetulle autolle. Se ei vain ole vahaturvallisista paras, mutta lienee testaamistamme kolmantena siinäkin sarjassa. Osa kokeilluista esipesuaineista on tuntunut lähes onnettomalta tiestömme haastavaan likaan, mutta PP Clean ei kuulu tähän joukkoon. Jos kotimaisuus ja minimaalisesti Auto-foamia alhaisempi käytön hinta on riittävä peruste valita vain hieman heikompi pesuteho, niin PP Clean tarjoaa vaihtoehdon. Muuten voi pitäytyä Bilt Hamberin Auto-foamissa ja toivoa markkinoilta löytyvän vielä jonain päivänä parempi vahaturvallinen esipesuaine. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?