14.7.2018 Ajoneuvot Testi: Gyeon Q2M Tar – väriä pienpoistoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gyeon Q2M Tar erottuu pienpoistoaineiden massasta punaisen pigmentin avulla. Testasimme kuitenkin, kuinka aine todella toimii. Moottorin autonhoitojuttusarjan arkisto on varsin laaja ja siihen kannattaa tutustua, sillä moneen kysymykseen löytyy jo vastaus. Myös pienpoisto on käsitelty aiheena, mutta tällä kertaa on tuotetestaamisen vuoro. Pienpoistoaineista Gyeon Q2M Tar joutuu nyt kovaan syyniin. Maantiepieltä ei voi välttyä kesäisin. Tiestöä kunnostetaan useassa paikassa parempaan kuntoon, joka tarkoittaa väkisinkin tuoretta kestopäällystettä. Tämä nousee renkaiden heittämänä sekä auton kylkiin että vanteiden sisäpinnoille ja nämä mustat läiskät irtoavat huonosti tavallisen pesun yhteydessä. Esimerkiksi pyöränkaaret keräävät tietyöalueilta runsaasti pehmeää bitumia, joten pienpoistoaineesta on suuri apu niiden puhdistamiseen. Eräs toinen olennainen käyttö pienpoistoaineelle on mahdollisten tarrojen irrottamisesta seuraavien liimajäämien poisto. Sama aine toimii myös vannepainoista jäävien teippijäämien liuottamiseen. Pienpoistoaine tehoaa lisäksi aineesta riippuen jossain määrin esimerkiksi pihkaan sekä talvisin maantiesuolaan. Käyttökohteita ja -tarkoituksia on useita, joten pienpoistoaine on välttämätön varuste autonhoitopakkauksessa. Tulee kuitenkin muistaa, että maalipinnan suojatuotteista lähinnä kestopinnoitteet kestävät pienpoistoaineiden kemikaaleja – muut suojatuotteet valuvat lähes poikkeuksetta lian mukana maantieviemäriin. Gyeon Q2M Tar on pienpoistoaine kuuluen valmistajan puhdistus- ja ylläpitotuotteita sisältävään Q2M -tuoteperheeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Gyeon Gyeon on valmistajana varsin tuore tapaus autonhoitotuotteiden saralla, sillä se on perustettu vuonna 2012. Yrityksen kotipaikkana on Etelä-Korea, jonka pääkaupungista Gyeonin tehdas löytyy. Firman pääkonttori tosin sijaitsee Singaporessa. Gyeonin tuotteet kattavat käytännössä kaksi tuoteperhettä. Q2 tarkoittaa yrityksen kielessä suojatuotteita, joilla maalipinta siis suojataan likaa ja muita epäpuhtauksia vastaan. Puhekielessä nämä suojatuotteet yleistetään usein vahoiksi, mutta ne voivat olla muutakin. Q2M on Gyeonin valikoima tuotteita, jotka on tarkoitettu maalipinnan ylläpitoon ja puhdistamiseen suojatuotteiden käyttämisen välissä. Nimeen lisätty m-kirjain tulee englannin kielen sanasta maintenance, joka tarkoittaa ylläpitoa. Kokeilussa oleva Gyeon Q2M Tar kuuluu siis jälkimmäiseen ryhmään. Q2M Tar sumutetaan pinnalle ja sen annetaan vaikuttaa muutaman minuutin ajan. Punaista pigmenttiä ei juurikaan erota vanteiden sisäpinnaltakaan silmällä ja kuvasta se on käytännössä mahdotonta. Gyeon Q2M Tar Gyeon Q2M Tar vaikuttaa olevan monilta osin varsin perinteinen pienpoistoaine. Erottautumistekijänä on punainen väriaine, joka laskeutuu pidemmässä säilytyksessä pullon pohjalle. Valmistaja kehottaa ravistamaan pullon huolella ennen käyttöä, joten reseptiin saattaa kuulua jotain muutakin erottautuvaa. Pinttynytkin piki liukenee pikkuhiljaa, mutta aine ei saa kuivua. Ennen kuivumista on joko lisättävä ainetta tai suoritettava huuhtelu. Auton maalipinta on suositeltavaa pestä ainakin suurimmasta liasta ennen pienpoistoaineen käyttämistä. Näin aine pääsee kontaktiin juuri haluttujen kohteiden kanssa. Esipesuna voi hyvin käyttää vahvempaa liuotinpesua, sillä vahapinta tai muu maalipintaa suojaava kerros ei siedä pienpoistoainetta sen paremmin kuin liuotinpesuainettakaan. Gyeon Q2M Tar sumutetaan suoraan suihkepullosta maalipinnalle eikä tuotetta voi laimentaa. Aineen tulisi antaa vaikuttaa 2-3 minuuttia, mutta tuotetta ei saa missään nimessä päästää kuivumaan tai käyttää muutenkaan suorassa auringonpaisteessa. Sama koskee toki lähes kaikkia maantiepikeä poistavia aineita. Brushilla tai mikrokuituliinalla on hyvä auttaa pienpoistoaineen vaikutusta. Näin aine varmasti leviää kaikkialle ja kontakti auttaa irrottamaan likaa. Jos maalipinta on pesty käsin ennen pienpoistoa, aineen vaikutusta voi tehostaa vielä mikrokuituliinalla tai pehmeällä brushilla likatahrat irrottamalla. Muuten pintaan ei kannata koskea mikronaarmuntumisen riskin minimoimiseksi. Muutaman minuutin vaikutusajan jälkeen aine huuhdellaan huolellisesti pois. Gyeon Q2M Tar ei ole halpa, sillä esimerkiksi ValetPro Citrus Tar Remover on edullisempi ja kuitenkin teholtaan ainakin pyöreästi samaa luokkaa. Suoraa vertailua tekemättä on mahdotonta sanoa tarkemmin. Gyeonin puhdistusteho on kuitenkin huippuluokkaa. Toisaalta tunnettu Autoglym Intensive Tar Remover, ja moni muukin pienpoistoaine, liikkuu litrahinnoissa Gyeonin kanssa samassa luokassa (n. 30 e/l). Ainakin Autoglymiin verrattuna puhdistusteholtaan parempi Gyeon on suositeltava hankinta. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?