6.10.2018 Ajoneuvot Testi: Gyeon Q2M Clay – kemiallista kestoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gyeon Q2M Clay on puhdistussavi siinä missä muutkin, mutta lisäksi sille luvataan kattava kemiallinen kestävyys. Löysimme myös kritisoitavaa. Kokeile liu'uttaa sormenpäitä pesun jälkeen auton maalipinnalla. Pinnan tulisi tuntua täysin sileältä. Muussa tapauksessa Gyeon Q2M Clay tai muu autonhoitosavi lienee tarpeen. Autonhoitosavea käyttäneet tuntevat tarpeen. Muut huomaavat sen edellä kuvatulla tavalla maalipinnan karheutta kokeilemalla. Autonhoitosavi on siirtynyt, autoilun koko historiaan nähden lyhyessä ajassa, uudesta keksinnöstä välttämättömäksi välivaiheeksi. Puhdistussaven käyttöön kannattaa tutustua autonhoitojuttusarjan aiemmista artikkeleista, jos aihealue on vieras. Jos autonhoitoon tarkoitettu puhdistussavi on uusi asia, niin sen käyttöön kannattaa tutustua aiemmin kirjoittamastamme artikkelista. Ennen puhdistussaven käyttöä auto on suositeltavaa pestä mahdollisimman puhtaaksi. Hieman edistyneempikin tekijä saattaa hyötyä savestuksen viidestä vinkistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Gyeon Q2M Clay Gyeon Q2M Clay on Singaporessa päämajaansa pitävän yrityksen tuote autonhoitokäyttöön tarkoitetuksi puhdistussaveksi. Tuo Q2M vihjaa valmistajan ylläpitoon tarkoitettuun tuotesarjaan, sillä viimeinen kirjain tulee englannin kielen sanasta maintenance. Gyeon Q2M Clay on metallirasiassa toimitettava autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi, jolle mainostetaan hyvää kemiallista kestävyyttä. Tyylikkäässä ikkunallisessa metallirasiassa toimitettavan saven massa on 100 grammaa ja tämän muovailuvahaa muistuttavan aineen väri on hailakanvihreä. Palasta riittää useaan käyttökertaan ja kerralla kannattaa käyttää ehkä noin 20 grammaa savea. Hintaa koko paketilla on noin 14 euroa. Gyeon kertoo saven olevan hellävaraisesta päästä, joka tarkoittaa sen sopivan yleiskäyttöön. Tämänkaltaisesta savesta käytetään usein englanniksi termejä soft tai mild, jotka tarkoittavat pehmeää ja mietoa - Gyeon käyttää näistä jälkimmäistä. Valmistaja lupaa savelle kemiallisen keston pH-arvoille väliltä 2-11 eli erittäin happamasta varsin emäksiseen. Täten sitä voi tarvittaessa käyttää erilaisten kemikaalien kanssa. Itse Gyeon Q2M Clay sopii valmistajan mukaan kaikille maalipinnoille ja me uskallamme suositella sitä lisäksi lasipinnoille. Liukasteen kanssa ei parane kitsastella, sillä se estää savea naarmuttamasta maalipintaa. Emme kuitenkaan käyttäneet valmistajan omaa liukastetta. Testissä Gyeon Q2M Clay pääsi kokeiluun muutamalla erilaisella maalipinnalla. Kokeilimme sitä sekä koko ajan veden avulla märkänä pidettävälle pinnalle että lähtökohtaisesti kuivalle pinnalle. Molemmissa tapauksissa käytimme runsaasti puhdistussavelle tarkoitettua liukastetta. Emme kuitenkaan käyttäneet valmistajan omaa savelle tarkoitettua liukastetta, joten tuloksiin täytyy suhtautua sen suhteen varauksella. Liukasteena toimi hyväksi havaittu ja käyttökustannukseltaan kohtuullinen Wolf’s Chemicals Pink Slip. Luonnollisesti savi saattaa toimia eri tavalla liukasteesta riippuen. Allekirjoittaneen suosikkiote jättää saven sormien väliin estäen sitä lipsahtamasta maahan. Gyeonin saven puhdistusteho on hyvä. On tärkeää ymmärtää, että puhdistussavi aiheuttaa poikkeuksetta hyvin hentoa jälkeä maalipintaan. Tavallisesti tämä hukkuu muun autoon ajan kanssa kertyneen mikronaarmun sekaan ja saavutettu sileä maalipinta kohottaa edut selvästi haittoja suuremmiksi. Tarkastelemme kuitenkin tuloksia tarkoituksella poikkeuksellisen kriittisesti. Gyeonin savi puhdisti kyllä tehokkaasti, mutta huomasimme sen aiheuttavan hieman totuttua enemmän naarmua. Englanniksi tämänkaltaisesta jäljestä käytetään termiä marring. Syntynyt jälki on hentoa eikä sillä ole merkitystä, jos auto on tarkoitus kiillottaa suoritetun puhdistuksen jälkeen. Uuden tai virheettömäksi kiillotetun pinnan tapauksessa tilanne on kuitenkin toinen. Kuvassa näkyy valokeilassa auton maalipintaan ajan kanssa kertynyt mikronaarmu. Saven aiheuttama pitkittäinen jälki on tässä valossa lähes mahdotonta tallettaa kameralle, mutta luonnonvalossa sen erottaa selvemmin. Q2M Clayta voi kemikaalinkeston johdosta käyttää esimerkiksi raudanpoistoaineen kanssa, jolloin lentoruosteen irtoaminen tehostuu entisestään. Syntyneestä jäljestä johtuen suosittelemme kuitenkin puhdistamaan pinnan mahdollisimman tehokkaasti ja käyttämään parasta mahdollista savelle tarkoitettua liukastetta esimerkiksi tuon raudanpoiston sijaan. Ehkä valmistajan oma liukaste minimoisi mikronaarmuuntumisen. Testaamatta tuotetta valmistajan omalla liukasteella sitä on turha haukkua liikaa. Tältä rupeamalta emme kuitenkaan ensimmäisenä suosittelisi juuri tätä tuotetta, sillä esimerkiksi Bilt Hamber Auto-Clay soft on toiminut hellävaraisemmin nytkin käytetyllä liukasteella samoja maalipintoja kohtaan. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta