2.2.2019 Ajoneuvot Testi: Gtechniq I1 – suihkauta tekstiilit vesitiiviiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gtechniq I1 on kankaille tarkoitettu suojatuote. Pitkäkestoinen kangaspinnoite saa veden helmeilemään jopa vessapaperilla. Kesä on vielä kaukana, mutta vain kesällä ajettavien avoautojen esivalmistelut lienevät käynnissä. Gtechniq I1 Smart Fabric kuuluu niihin tarpeisiin, mutta tälle on runsaasti käyttöä myös kovakattoisen auton tapauksessa. Kyseessä on kangaspinnoite, joka estää veden ja lian imeytymisen kankaan kuituihin. Kankaille tarkoitettu suoja-aine on erinomainen tuote myös auton sisätilojen kangaspintojen suojaamiseen. Näin autossa mahdollisesti läikkyvät virvokkeet on helppo pyyhkäistä pinnalta liinalla tai talouspaperilla. Samoin lasten takapenkille tiputtama jäätelö pisaroituu pinnan päälle imeytymättä huokosiin. Kankaiden pinnoittaminen on hyvä ajatus niiden suojaamiseksi siltä kerran kuitenkin tapahtuvalta vahingolta ja samalla se hidastaa kankaiden likaantumista pitkällä aikavälillä. Täydellinen ei yksikään tekstiilipintojen suojatuote ole. Neste saattaa valua kankaita pitkin saumakohtaan, josta se valahtaa jonnekin hankalaan tai suojaamattomaan paikkaan. Toisaalta kangaspinnoite hidastaa myös verhoilujen värjääntymistä, josta on iloa erityisesti vaaleiden kangassisustojen ylläpidossa. Avoauton kangaskaton puhdistaminen ja suojaaminen on esitelty jo aiemmin Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Kangaskatto tarvitsee suojaa vuodenajasta riippumatta ja erityisen tärkeää se on talvella suolakuraa vastaan. Näiden lisäksi Gtechniq I1 sopii vaikkapa kangaskenkien suojaamiseen säiden armoilta. Gtechniq I1 Smart Fabric on tekstiileille tarkoitettu suojatuote, joka estää nesteiden ja lian imeytymistä kankaan kuituihin. Sitä voi käyttää autoissa niin sisustan verhoiluille kuin avoautojen kangaskatoillekin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Gtechniq I1 Smart Fabric Gtechniq I1 Smart Fabric on pitkäkestoinen tekstiilipintojen suojatuote, jonka tapauksessa voisi puhua jopa kangaspinnoitteesta. Nanoteknologiaan pohjautuva Gtechniq I1 kestää valmistajan mukaan 6-12 kuukautta esimerkiksi auton istuimissa ja jopa 2 vuotta kangaskatossa. Nanoteknologia hyödyttää I1 Smart Fabricia siinä, että se suojaa yksittäiset kangaskuidut. Näin kangas hengittää alkuperäiseen tapaan muuttamatta kankaan tuntumaa, toisin kuin jotkin vanhanaikaisemmat kangaskyllästeet. I1 Smart Fabric sopii valmistajan mukaan kaikille tekstiileille eikä se myöskään värjää kankaita. Kyseessä on itse asiassa jo toinen kehitysversio samasta tuotteesta, mutta kuluttajan ei tarvitse tästä huolehtia. Testatun 500 millilitran pakkauskoon mukana toimitettiin sumutinpää. Sellainen on välttämätön levitykseen myös valmistajan ohjeiden mukaan. Pakkauskoot ovat 250ml, 500ml ja 5000ml. Näistä keskikokoinen on vertailussa, ja se maksaa noin 25 euroa. Pienempi on suhteessa hieman arvokkaampi. Ainakin tämän 500 millilitran pakkauksen kanssa toimitettiin sumutinpää käyttöä varten. Nykyään tuotteesta on saatavilla myös antibakteerinen versio, jonka tunnistaa lisämääreestä AB. Se on noin viisi euroa perinteisempää versiota arvokkaampi. Muuten toiminnan lupaillaan olevan alkuperäistä versiota vastaava. Käytön hintaa on vaikea määrittää, sillä kulutus vaihtelee valtavasti. Tuotetta voi levittää hyvin säästeliäästi tai toisaalta uittaa kohteen nesteessä. Samoin ainetta kuluu paljon suurikokoisen avoauton kangaskaton käsittelemiseen, mutta vain vähän esimerkiksi yhden kenkäparin suojaamiseen. Valkoinen pakkaus on varsin tavanomainen autonhoitotuotteelle. Aineen riittoisuus on noin 80 ml / m², joten 500ml on hyvä pakkauskoko. Riittoisuudeksi valmistaja arvioi noin 80 ml / m², joka tarkoittaa noin 4 euron kustannusta neliömetriä kohden. Se ei siis ole halpaa, mutta palataan tähän myöhemmin testissä. Testissä Valkopunaisen pakkauksen ulkonäkö ja laatuvaikutelma lienee makuasia. Allekirjoittaneen silmään se ei erotu autonhoitotuotteiden joukosta suuntaan tai toiseen. Sen sijaan haju on voimakas ja tuntuu ainakin allekirjoittaneelle aiheuttavan päänsärkyä pienissäkin määrissä hengitettynä. Tuotteen kylkeen tulostetut varoitusmerkinnät on syytä ottaa vakavasti. Oikea suojavarustus on tärkeä teko terveydelle. Suosittelemme ehdottomasti sekä hanskojen että hengityssuojaimen käyttöä tämän tuotteen kanssa. Kaikki eivät ole hajuille yhtä herkkiä, mutta liiallista suojautumista ei ole olemassakaan. Tuotteen myös varoitetaan ärsyttävän ihoa ja saattavan aiheuttaa huimausta hengitettäessä, joten vähintäänkin hyvä ilmanvaihto on valmistajan ohjeistamien hanskojen lisäksi paikallaan. Neste on ravistettava huolella sekaisin ennen käyttöä. Levitystä ei saa tehdä suorassa auringonpaisteessa, mutta lämpötilan on oltava viiden celsiusasteen yläpuolella. Levitys suoritetaan noin 15 senttimetrin päästä pinnasta ja se on tehtävä kerralla, sillä kuivuttuaan aine hylkii kaiken muun lisäksi myös itseään – uusintakäsittely ei siis onnistu. Levitys suoritetaan sumuttamalla tuotetta suoraan halutulle tekstiilille. On hyvä ajatus suojata kaikki muut pinnat, sillä tätä ei ole tarkoitettu maalipinnalle, muoveille tai lasipinnoille. Levitys tapahtuu mukana toimitettavalla sumutinpäällä. Se on hieman halvan oloinen ja tuntuinen, kuten mukana toimitettavat sumutinpäät yleensä, mutta hoitaa tehtävänsä hyvin. Sumutinpäässä kaksi asetusta: stream ja spray. Suosittelemme käyttämään jälkimmäistä, sillä siten aineen saa levitettyä huomattavasti tasaisemmin ja sitä myös kuluu hieman vähemmän. Kuivumisaika on 24 tuntia, joten autolle on löydettävä kuiva paikka. Talli on paras ja katos hyvä, mutta levitys onnistuu myös ulkona sopivien säiden salliessa. Pakkaus on säilytettävä viileässä ja käytettävä 12 kuukauden sisällä avaamisesta. Vesi pisaroituu Gtechniq I1 Smart Fabricilla käsitellyn kankaan pinnalle. Sama suoritus onnistuu jopa vessapaperilla. Mielestämme valmistaja hieman liioittelee tuotteen kestoa, josta annamme miinusta. Toisaalta Gtechniq I1 kestää silti erittäin pitkään ja suoja säilyy hyvänä avoauton katossa noin puoli vuotta. Toki suojaa on varmasti tämänkin jälkeen vielä jäljellä, mutta veden hylkiminen ei ole enää yhtä tehokasta ja kaksi vuotta kuulostaa optimistiselta. Kesto on silti erinomainen ja edustaa parhaimmistoa testaamistamme tuotteista. Veden hylkiminen on erityisesti tuoreeltaan todella hypnotisoivaa katseltavaa, sillä I1 saa aikaan suuria vesipisaroita tavallisesti vettä imevien materiaalien pinnalla. Temppu onnistuu jopa vessapaperilla – olemme kokeilleet. Myös pesun ja pinnoituksen vaivalle on hyvä laskea joku kustannus, joten pidempään kestävä tuote tulee halvemmaksi sekä aikaa säästämällä että harvemmin tarvittavien käsittelykertojen myötä. Näin ollen Gtechniq I1 perustelee paikkansa eikä 25 euroa edes ole suuri summa kangaskaton käsittelyyn tarkoitetusta tuotesetistä. Tässä tapauksessa et vain tarvitse mitään muuta jos yleiset pesutarpeet löytyvät omasta takaa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?