16.4.2017 Ajoneuvot Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pelkällä esipesuaineen levityksellä ja painepesurihuuhtelulla voi saada todella puhdasta jälkeä, jopa poistamatta kovalla työllä levitettyä vahaa pinnasta. Esipesu on auton pesemisen tärkein vaihe. Siinä poistetaan kaikki irtoava kura ja lika koskematta maalipintaan pesuvälineellä. Näin pyritään minimoimaan varsinaisessa käsinpesuvaiheessa syntyvät mikronaarmut. Toisinaan pelkkä esipesu saattaa riittää varsinaisten pesujen välissä tehtäväksi huuhteluksi. Kokeilussa on englantilaisen Bilt Hamberin Auto-foam -esipesuaine. Yritys on vuodesta 1995 lähtien tehnyt itseään tunnetuksi ensin ruostesuojatuotteilla ja sen jälkeen autonhoidon puolella. Nykyisellään Bilt Hamberin tuotteita saa myös Suomesta, mutta valitettavasti, ainakin kirjoitushetkellä, varsin harvasta myyntipisteestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laimennetaan käyttöön Auto-foam levitetään laimennettuna auton pintaan ruiskuttaen. Laimennussuhde riippuu käyttötavasta ja auton likaisuudesta. Talven suolakerros on tiukemmassa kuin esimerkiksi kevätpöly, joten laimennussuhdetta voi hienosäätää kelin ja vuodenajan mukaan. Paineruisku on edullinen ratkaisu. Ratkaisevassa asemassa laimennuksen suhteen on kuitenkin levitystapa. Esipesuaine voidaan levittää auton pintaan kahdella eri tavalla. Edullisempi tapa on muutaman euron hintainen paineruisku, jonne tehdään valmiiksi sopiva seos. Tällöin kannattaa suosia noin 5 prosentin liuosta. Paineruiskuun pumpataan paine, jonka avulla esipesuliuos sumutetaan auton pintaan. Näyttävämpi tapa on käyttää painepesuriin liitettävää pesuainevaahdotinta (engl. foam lance). Vaahdolla saadaan pidempi vaikutusaika, jolloin hieman laimeampikin seos puhdistaa yhtä tehokkaasti. Pesuainevaahdottimia on käytöltään erilaisia ja sekaan mahtuu sekä hyviä että huonoja tuotteita. Laatuun kannattaa panostaa. Vaahdotin tehokas tapa levittää esipesuaine. Helpointa on kaataa laimentamaton Auto-foam vaahdottimen pesuainesäiliöön ja säätää vaahdottimen seosnupista sopiva vaahdon paksuus, jos vain vaahdotin tämän sallii. Oikean seossuhteen löytäminen vaatii kokeilua. Kaikki seokset 1–5 prosentin välillä toimivat auton likaisuudesta riippuen, mutta valmistaja suosittelee 4 prosentin seosta. Liian vahvaa seosta on kuitenkin syytä varoa. Auto-foamin pH-arvo on raakana voimakkaasti emäksinen, ja osittain siksi liian vahva seos voi viedä vahat maalipinnasta. Oikein laimennettu seos on vahaturvallinen ja hieman tavallista käsisaippuaa emäksisempi. Bilt Hamber Auto-foam ei tuota ohjeistuksen mukaisella seoksella paksua partavaahtoa, eikä se ole toivottavaakaan. Sopivan vetinen vaahto kuljettaa lian parhaiten pois, siinä missä paksu vaahto jämähtäisi kiinni tai lentäisi tuulen mukana auton maalipinnalta. Vain esipesuaine Levitys tehdään kuivaan maalipintaan alhaalta ylöspäin, sillä pesuaineliuos pyrkii luontaisesti valumaan takaisin alaspäin. Aineen saa antaa vaikuttaa mahdollisimman pitkään ennen huuhtelua, mutta se ei saa kuivua mistään kohdasta. Erityisesti lämpimässä auringonpaisteessa tulee olla tarkkana. Tavallisesti auton voi huuhdella puhtaaksi vain hetken odottelun jälkeen. Esipesun jälkeen autoa ei kuitenkaan tule mennä tässä kohti kuivaamaan mikrokuituliinalla – säämiskästä tai lastasta puhumattakaan. Vaikka pinta näyttää puhtaalta, on kyse vain esipesusta. Puhtaan auton saavuttamiseksi käsinpesu kintaan kanssa on tarpeen, mutta huolellisella esipesulla varmistetaan kuraton lähtökohta hellävaraiselle kinnaspesulle. Riittävän puhdasta Auto-foam on kuitenkin vahaturvalliseksi esipesuaineeksi poikkeuksellisen tehokas. Tästä johtuen auto saattaa näyttää puhtaalta jo pelkän esipesun jälkeen. Näin ainakin jos edellisestä pesusta ei ole kulunut pitkään, vahapinta on kunnossa eikä pahimpia kurakelejä ole sattunut kohdalle. Lika valuu vaahdon mukana pois auton pinnalta. Hyvältä vahapinnalta veden voi valuttaa pois avoimella vesiletkulla lorottamalla. Autosta tulee lähestulkoon kuiva, kun sen käy näin läpi ylhäältä alaspäin. Esipesulla ja tällaisella letkukuivauksella voi saavuttaa edustavan lopputuloksen vain muutamassa minuutissa. Loputkin kuivuneet pisarajäljet välttää lähtemällä suoraan liikenteeseen moottoritielle, jossa auto kuivuu ilmavirran seurauksena nopeasti. Kaikkein pölyisimmillä kevätkeleillä tämä ei tosin onnistu yhtä hyvin. Ainetta kuluu pesukerralla noin yksi desilitra säästeliäästi käytettynä, mutta kulutuksen saa nousemaan reilusti esimerkiksi vaahdottamalla auton useampaan kertaan ennen huuhtelua. Desin kulutuksella yhden pesukerran hinta on noin 64 senttiä. Todellisen lotraajan on syytä varautua tuplakustannukseen. Bilt Hamber Auto-foam ei sovi halvinta, vaan enemminkin parasta etsivälle. Pesuteholtaan parempaa vahaturvallista esipesuainetta ei ole toistaiseksi löytynyt, joten vahapinnasta huolehtivalle auto-foam on kokonaistaloudellinen ratkaisu. Bilt Hamber Auto-foam Ostopaikka: Autonhoitokauppa.fi Pakkauskoko: 5l (25l) Hinta: 31,90 e (139,90 e) Suositeltu seoksen vahvuus: n. 4% Arvioitu hinta / pesukerta: n. 0,64 e Teksti ja kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku