2.8.2016 Ajoneuvot Teslan työntekijät ovat olleet epäileväisiä Autopilotin suhteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautovalmistaja sysää epäilyt toukokuisen onnettomuuden aiheuttajasta automaattiselle jarrutusjärjestelmälle, jota se pitää erillisenä Autopilotista. Toukokuussa Floridassa tapahtunut liikenneonnettomuus, jossa ohiolaismies menetti henkensä käyttäessään Teslan Autopilotia, on herättänyt paljon keskustelua autonomisista ajoneuvoista sekä Teslan yrityskulttuurista. Teslan itsensä mukaan onnettomuus ei johtunut Autopilotista vaan automaattisen jarrutusjärjestelmän väärästä toiminnasta. Yhdysvaltalaisen kansallisen liikenneturvallisuuslautakunnan (NTSB) tutkimuksissa todettiin onnettomuusauton ajaneen Autopilotilla ylinopeutta, Model S:n ajettua 74 mailia tunnissa (119 km/t) alueella, jonka nopeusrajoitus on 65 mailia tunnissa (105 km/t). Erikoisesti Teslan mukaan sen automaattinen jarrutusjärjestelmä ei ole osa Autopilotia, joka yhtiön mukaan vastaa vain kaistalla pysymisestä ohjauspyörää kääntämällä. Yhtiö tarjosi Yhdysvaltain senaatin kauppakamarin tapaamisessa kahta teoriaa onnettomuuden syyksi: joko automaattisen jarrutusjärjestelmän tutka- ja kamerajärjestelmät eivät havainneet rekan perävaunua, tai järjestelmät luulivat perävaunua rakennukseksi. Järjestelmä on opetettu jättämään rakennukset huomiotta väärien jarrutusten välttämiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanha ja uusi maailma kohtaavat CNN puolestaan haastatteli joukkoa sähköautovalmistajan nykyisiä ja entisiä työntekijöitä yhtiön kehityskulttuurista. Teslan työntekijöillä oli epäilyksiä Autopilotin toiminnasta jo reilusti ennen onnettomuutta. Sensoreiden katvealueiden lisäksi pelättiin tekniikan väärinkäyttöä. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk kuitenkin uskoo, että automaattinen ajaminen pelastaa ihmishenkiä poistamalla inhimilliset virheet, joten murheet saivat monelta osin väistyä, jotta ominaisuus saatiin markkinoille. Teslan entinen työntekijä, Eric Meadows, oli mukana kehittämmässä Autopilotia. Hän muistelee testanneensa toimintoa muutama kuukausi ennen julkistusta. Poliisi pysäytti Meadowsin rattijuopumusepäilystä, sillä Autopilot ei meinannut selviytyä tien jyrkistä kaarteista. Meadows tiesi kokeilevansa järjestelmän rajoja, mutta arveli, että niin kuluttajatkin tekevät. – Viimeiset kaksi kuukautta pelkäsin, että joku vielä kuolee, Teslalta potkut saanut insinööri kuvailee. Toisessa anekdootissa Muskille kerrottiin, että Teslan itsepysäköinnissä käyttämät sensorit eivät välttämättä havaitse kissaa pienempiä asioita. Muskin mukaan auto liikkuu kuitenkin pysäköitäessä niin hitaasti, että ongelma koskettaisi lähinnä "koomassa olevaa kissaa". Teslan johtoryhmään kuulunut entinen työntekijä kertoo, että Musk usein jyräsi työntekijöiden turvallisuusmurheita pitämällä niitä "ylivarovaisina". Yhtiön työntekijät ovat haastateltavien mukaan sekoitus nuoria, pelkästään dataan uskovia insinöörejä ja hiukan vanhempia työntekijöitä, joilla on autoteollisuustausta. Jälkimmäisillä on useammin epäilyksiä turvallisuus- ja vastuukysymyksistä. Useiden työntekijöiden mukaan kiistatilanteet ratkaistaan Muskin ja ylimmän johdon kanssa selkeimmin näyttämällä dataa. Esimerkiksi Teslan automaattinen pysäköintitoiminto ei välttämättä havaitse jos auto on pysäköity jyrkänteelle, mutta riskiä pidetään niin epätodennäköisenä, että oli arvokkaampaa saada ominaisuus käyttöön. Työntekijöiden tunnuslauseena on "älä anna täydellisen olla paremman vihollinen", Muskin muistuttaessa, että huolet eivät saa olla kehityksen este. – On vaikea uskoa, että Toyota tai Mercedes tekisivät samoja kompromissejä. Teslan ympärillä onkin täysin eri eetos: he uskovat minimaalisimpaan riittävään tuotteeseen, joka on turvallinen, kommentoi autoteollisuuden uusia tekniikoita tutkiva apulaisprofessori David Keith MIT Sloan School of Managementista. Elon Muskin kerrotaan halunneen, että Autopilotin aikana ajoneuvon näytöltä voisi katsella videoita. Työntekijöiden vastustuksen jälkeen toiminnosta luovuttiin. Toukokuisessa onnettomuudessa epäilläänkin, että kuljettaja ei kiinnittänyt huomiota tieliikenteeseen tämän katseltua kannettavaa DVD-soitinta. Autopilotin kehittäjätiimi otti tiedon onnettomuudesta kaikkein raskaimmin. Osa puolusteli osoittamalla tilastoja, että Autopilot on edelleen ihmisajamista turvallisempi vaihtoehto, osa otti tapahtuneen raskaammin itseensä. Kriisipalaverin jälkeen tiimi palasi töihin, ideoiden uutta tutkatoimintoa, joka estäisi vastaavat onnettomuudet jatkossa. Lähde: CNN, Autoblog Kuva: Tesla Katso myös: Tesla-kuljettaja menehtyi Autopilotin toimiessa, onnettomuutta tutkitaan Saksa harkitsee autonomisille autoille lakisääteistä mustaa laatikkoa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?