16.9.2016 Ajoneuvot Teslan päivitetty Autopilot – radioaaltoja ja joukko-oppimista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toukokuinen kuolonkolari on saanut sähköautovalmistajan työskentelemään entistä ahkerammin järjestelmänsä hiomiseksi. Toukokuussa Floridassa sattuneen Tesla-kuljettajan kuolemaan johtaneen Autopilot-onnettomuuden jälkeen sähköautovalmistaja Tesla on tarkastellut kohutun ominaisuutensa toimintaa. Autonomisen ajamisen eri osa-alueet kokevatkin ohjelmistoversion 8.0 myötä kattavia muutoksia. Autonomisuutta ajamiseen tuovan Autopilot-järjestelmän osalta merkittävin yksittäinen muutos on pääasiallisen sensorin vaihtuminen. Aiemmin järjestelmä luotti ensisijaisesti Mobileyen toimittaman kameran tietoon, tutkan toimiessa varmistavana toissijaisena tiedonlähteenä. Nyt yhtiö uskoo, että tutka kykenee toimimaan päävastuussa Autopilotin toiminnassa. Järjestelmä ei kuitenkaan onneksi ala välittömästi käyttäytyä eri tavalla, vaan oppimisen ja todennäköisyyksien kasvaessa kautta tutkan painoarvoa lisätään suhteessa kameran tuottamaan informaatioon. Teslan kotisivuilla olevassa blogissa yhtiö kuvailee lukuisia muutokseen liittyviä haasteita. Tutkan kannalta esimerkiksi ihmiset, puu ja lasi ovat ongelmallisia, sillä ne heijastavat radioaaltoja huonosti takaisin, näyttäytyen järjestelmälle parhaimmillaankin puoliläpinäkyvinä. Vastaavasti alumiininen limsatölkki, jonka kovera pohjapuoli on autoa kohti, näyttäytyy tutkalle kokoaan suurempana esteenä, kiitos lautasantennimaisen muodon radioaaltoja voimistavan vaikutuksen. Valmistajan ratkaisu ongelmiin on kolmiosainen: tutkalta tulevan tiedon määrää on kasvatettu merkittävästi, joten tutka havaitsee kuusi kertaa enemmän objekteja ja tietää niistä myös enemmän. Toisaalta perättäisiä tutkakuvia verrataan nyt useammin toisiinsa, jolloin saadaan helpommin havaittua niiden suhde ja mahdollinen liikkumissuunta suhteessa liikkuvaan autoon. Lisäksi järjestelmä osaa heijastaa tutkan radioaaltoja tien pinnasta, joten Teslalla pitäisi olla jatkossa jonkinlainen käsitys myös edessä ajavan auton edessä tapahtuvista asioista. Teslan esimerkissä "sankassa sumussa edellä ajava auto voi törmätä ufoon, Tesla ei". Kolmas ratkaisu on tuttu Teslan työkalupakista aiemminkin: joukko-oppiminen. Mikäli Tesla kohtaa sitä epäilyttävän alueen ja kuljettaja ei tee mitään, ajoneuvo kirjaa tapahtuman ylös ja lähettää sen palvelimelle muille Tesloille tiedoksi. Kun useampi auto on selvinnyt vaikeasta paikasta, kohta pääsee niin sanotulle valkoiselle listalle. Blogitekstin esimerkeissä ongelmallisia kohtia ovat esimerkiksi alikulun yläreunassa roikkuvat opastetaulut. Tutkan uuden roolin lisäksi Autopilot ja Autosteer -ominaisuudet kokevat muita uudistuksia. Yhdysvalloista alkaen ajoneuvo osaa poistua moottoritien liittymistä vilkun ja myöhemmin (versiossa 8.1) navigaattorin opastamana. Automaattijarrutus täydentää nyt tarvittaessa kuljettajan annosteleman jarruvoiman määrää ja tulevaisuudessa ajoneuvo saattaa käyttää Autosteer-ohjaustoimintoa myös varmalta vaikuttavien törmäysten välttämiseen. Lisäksi Autosteer-toiminto saattaa myös kytkeytyä pois päältä koko loppumatkan ajaksi, jos kuljettaja jättää järjestelmän toistuvat varoitukset rattiin tarttumisesta huomioimatta. Ohjelmistoversio 8.0 tekee selväksi, että yhdysvaltalaisvalmistaja pyrkii tapansa mukaan kehittämään ajoneuvojensa ominaisuuksia sangen aggressiivisesti. On myös selvää, että toukokuun ainutlaatuinen kuolonkolari on selvästi saanut yhtiön työskentelemään aiempaa kovemmin autonomisten ominaisuuksiensa hiomiseksi, melko mittavinkin muutoksin. Versio 8.0 sisältää näiden muutosten lisäksi noin puolenkymmentä pienempää autonomisiin toimintoihin liittyvää muutosta sekä "noin 200" pienempää yleistä parannusta, joita Tesla ei vaivaudu erittelemään. Lähde ja kuva: Tesla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: 2,7 sekuntia 0–100 km/t – Tesla Model S ja X P100D saavat lisää virtaa Ovelat ovet ja tulevaisuuden tila-auto – Tesla Model X P90D Tesla Model S P90D – haastamaton kuningas Tesla-kuljettaja menehtyi Autopilotin toimiessa, onnettomuutta tutkitaan Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku