25.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Tekeekö hybridiversio Toyota RAV4:stä hyväksyttävän? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kykenee myös vetohommiin. Hyvää: takatilat, kulutus taajamanopeuksissa. Huonoa: ohjaustunto, kulutus moottoritiellä. Toyota RAV4 Hybrid on haaste ympäristötietoiselle. Kaupunkimaasturia pitäisi kai paheksua turhakkeena, mutta jos se kykenee kulkemaan myös sähköllä, eikö se tee siitä melko hyväksyttävän? Pelkällä sähköllä ajo onnistuu vain taajamanopeuksissa, lyhyissä pätkissä ja kevyellä kaasujalalla. Virallinen kulutuslukema on vetotavasta ja renkaista riippuen viiden litran molemmin puolin, mutta kuutosellakin alkavan lukeman saavuttaminen vaatii keskittymistä. Koeajoreitti on maantiepainotteinen ja melko mäkinen, joten se ei ole hybridin ominta aluetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lähes 20 vuotta hybridejä Toyota on tehnyt hybridejä menestyksekkäästi jo lähes 20 vuoden ajan, mutta kaupunkimaastureihin se ei ole niitä aiemmin vielä tarjonnut, ellei luksusmerkki Lexusta lasketa mukaan. RAV4 elää nyt neljännen mallisukupolven puoliväliä. Uuden voimansiirtovaihtoehdon lisäksi se sai melkoisesti terävöityneet kasvot ja pientä laittoa myös peräpäähän. Malliston halvin maksaa nyt rapiat 32 000 euroa eli noin 6 000 euroa vähemmän kuin aiemmin. Hinnat alkaen -malli kulkee BMW:ltä omitulla kaksilitraisella 143 hevosvoiman dieselillä. Dieselin saa vain etuvetoisena ja käsivaihtein, kun taas kaksilitrainen 151 hevosvoiman bensiinimalli on nelivetoinen ja joko käsi- tai automaattivaihteinen. Tuhdeimman, 2 000 kilon peräkärryn voi liittää käsivaihteiseen bensiiniversioon, mutta seuraavaksi voimakkain vaihtoehto on nelivetoinen hybridi. Sen mahdollistama 1 650 kilon perävaunumassa on aivan toista luokkaa kuin aiemmissa Toyotan hybrideissä. Etuvetoisella hybridillä saa vetää vain 800 kiloista kärryä. Hyödyt esiin ylämäissä Ajoimme hybridiä sekä etu- että nelivetoisena. Nelivetoisessa keulan bensiinimoottoria ja hybridiyksikköä täydentää taka-akselia pyörittävä sähkömoottori. Toyotan mukaan sen hyödyt tulevat esiin ylämäissä, liikkeelle lähtiessä ja liukkaalla. Hybridin bensiinimoottori on nykymittapuulla melkoisen suuri, peräti 2,5-litrainen. Toisaalta auton kokonaispaino nousee yli 2 200 kiloon, joten voimaa tarvitaan. Suorituskykyä on ihan riittävästi reippaisiin ohituksiin. Ohjauksen tunto on kovin epämääräinen ja mutkissa auto hieman kallistelee. Ominaisuuksien kanssa tulee silti hyvin toimeen, ja mukavuuspainotteinen alusta sopii kokonaisuuteen. Kiihdytyksissä moottori nostaa reilusti kierroksia portaattoman automaattivaihteiston kanssa. Karkeampi päällyste tuo rinnalle melkoisesti kuminaa alustasta, joten kaikkein hiljaisimpia tulokas ei ole. Uutuuden parhaita puolia ovat reilut tilat takana matkustaville. Lattia on käytännössä tasainen, joten keskelläkin matkustaa kohtuullisen mukavasti. Tavaratilaa on mukavat 501 litraa. Kontin etureunassa on hybridiakkujen takia pieni kohouma, ja lisäksi takaistuimet kaadettuina laajennukseen jää iso kallistus. Diesel- ja hybridimalleissa maavara on vajaat 18 senttiä, pelkällä bensiinillä kulkevassa autossa vain runsaat 16 senttiä. Mökkitiellä siis pärjää, mutta maastoon ei ole asiaa. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Toyota RAV4 Hybrid Hinta alkaen 52 228 € Moottori Bensiinimoottori 2 494 cm3, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Hybridiyksikkö ja taka-akselilla sähkömoottori. Hybridiyksikkö ja taka-akselilla sähkömoottori. Teho 145 kW (197 hv), 5700 r/min Vääntö 206 Nm (4400–4800 r/min) Vääntö 206 Nm (4400–4800 r/min) Akku Takuu: hybridiakuille 10 vuotta / 350 000 km. Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4605 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2660 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?