28.1.2016

Tehoa ja asennetta – Harley Davidson Low Rider S

Harley-Davidson Low Rider S

Harley Davidsonin tuorein mallistolisäys on tumma ja tehokas cruiser, joka on toteutettu tyylistä tinkimättä.

Alkuperäinen Harley-Davidson Low Rider-malli venytti valmistajansa mukaan tehdaskustomoidun moottoripyörän rajat äärimmilleen. Nyt esittelyvuorossa on  seuraavan sukupolven tumma ja tehokas cruiser-pyörä Low Rider S -malli.

Screamin’ Eagle Twin Cam 110 -moottorilla varustettu Low Rider S liittyy hiljattain julkistettujen Fat Boy S- ja Softail Slim S -pyörien joukkoon kolmantena Harley-Davidsonin S-sarjan cruiser-malliston edustajana. Valmistajan mukaan pyörän ominaisuuksia täydentävät custom-kulttuurista vaikutteita saanut muotoilu sekä jousitukseen ja jarruihin tehdyt parannukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perinteitä ja uutta otetta

– Low Rider S -mallissa näkyy sekä nykyinen isojen, kustomoitujen moottoripyörien trendi että oma perinteinen tyylimme, mutta samalla siinä pyritään määrittelemään Harley-Davidson-konsepti uudella tavalla seuraavan sukupolven kuljettajille, kuvailee Brad Richards, Harley-Davidsonin Director of Styling.

Uuden pyörän ytimessä on valmistajan mukaan moottori. Screamin’ Eagle Twin Cam 110 V-Twin on suurimman iskutilavuuden tarjoava moottori, jonka Harley-Davidson asentaa suoraan tehtaalla pyöriin. Screamin’ Eagle Heavy Breather -imukanavalla ja Fat Bob -tyylisellä 2-1-2-pakoputkella varustetun moottorin vääntömomentti on 115 Nm (3500 kierrosta minuutissa).

Valmistajan kertoman mukaan luvassa on myös 13 prosenttia enemmän tehoa kuin tavallisessa Low Rider -mallissa. Moottorin teho välittyy kytkimen kautta 6-nopeuksiselle Cruise Drive -vaihteistolle. Elektronisen kaasukahvan mahdollistama vakionopeudensäädin on pyörän vakiovaruste. Koko moottori ja pakoputkisto on viimeistelty sekä kiiltomustalla että ryppymustalla jauhemaalilla.

– Halusimme luoda kuljettajan ja tien välille luontevan yhteyden suunnittelemalla pyörän, joka kiihtyy nopeasti, liikkuu ketterästi ja josta on karsittu kaikki tarpeeton.

Helppo käsiteltävä

Low Rider S on valmistajansa kertoman mukaan paitsi tehokas myös helppo ajettava. Premium Ride -emulsiotäytteiset iskunvaimentimet ja Premium Ride -etuhaarukan patruunarakenne tekevät osansa ajomukavuuden ja käsiteltävyyden eteen. Etu- ja takajousitus reagoi nopeasti pieniin töyssyihin pitäen renkaat tukevasti tien pinnassa. Pyörä pysyy hallinnassa ja jarrutus on tehokasta, jolloin kuljettaja voi keskittyä ajamiseen. Kelluvilla eturoottoreilla varustetuissa kolmilevyisissä jarruissa on vakiona lukkiutumaton ABS-järjestelmä.

Uusi soolosatula, matala 5,5 tuuman korkuisiin risereihin asennettu drag bar -ohjaustanko ja keskiasennetut hallintalaitteet varmistavat aggressiivisen ajoasennon, jossa kädet ovat tukevasti ylhäällä ohjaustangon tapeissa. Istuinkorkeus on matala, noin 26,6 tuumaa. Selkeän nopeusnäytön ansiosta kuljettajan katse pysyy tiessä, mikä edesauttaa osaltaan ajoturvallisuutta.

– Kun ajaa kovaa vauhtia näinkin pystyssä asennossa, kaipaa suojaa tuulelta, toteaa Dais Nagao, Harley-Davidsonin Senior Stylist.

Tyylistä tinkimättä

Tyyliä on haettu myös upottamalla etuvalo syvälle visiiriin. Ratkaisulla haetaan Low Rider S:lle aggressiivista ja persoonallista ilmettä. Sooloistuin ja typistetty takalokasuoja pitävät pyörän takapään siistinä.

Pyörän uhmakkaaseen tyyliin sopii parhaiten tumma väritys, joten Low Rider S on saatavana vain Vivid Black -värisenä. Muissa osissa noudatetaan samaa tummaa teemaa, aina etuhaarukasta ja mittaristosta takalokasuojan vinotukeen.

Luvassa on kuitenkin yksi poikkeus: uudet kevyet Magnum Gold -valualumiinivanteet, jotka syntyivät valmistajan kertoman mukaan 1960-luvun kilpa-autojen kullansävyisten magnesiumpyörien innoittamana. Kullanvärinen logo tankissa on puolestaan kunnianosoitus vuoden 1977 XLCR Café Racer -mallille.

Lähde ja kuva: Harley-Davidson

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat