Audi R8 V10 Decennium

Ajoneuvot Uutinen 25.3.2019

Täyden kympin superauto: Audi R8 V10 Decennium juhlii sillä V10 on 10v.

Audi R8 V10 Decennium juhlistaa kymppikoneen kymmenvuotisia 222 kappaleen erikoiserällä.

Audin keskimoottorinen superauto R8 tunnetaan sen vapaasti hengittävästä 5,2-litraisesta FSI V10-moottorista ja nyt valmistaja on päättänyt juhlistaa moottoriversion kymmenvuotista taivalta. Lopputuloksena on 222 kappaleen erikoiserä Audi R8 V10 Decennium, latinankielisen lisänimen viitatessa vuosikymmeneen.

Audi R8 V10 Decennium

Decennium on saatavissa ainoastaan coupena, mutta jos Daytona Grayn mattaversio yhdessä mustien yksityiskohtien kanssa ei kiehdo, saatavilla on myös Daytona Gray helmiäisversiona, harmaasävyt Suzuka Gray, Floret Silver, Mythos Black, Kemora Gray sekä epäilyttävän värikkäältä kuulostava Ascari Blue. Sisusta on aina musta ja auto on koristeltu erilaisin kiiltävin hiilikuituyksityiskohdin. Audi haluaa korostaa keskikonsolissa olevaa Decennium-logoa, sillä sen puolimattapinta perustuu valmistajan patentoimaan prosessiin.

Audi R8 V10 Decennium

Värien kannalta mielenkiintoisinta antia ovat mattapronssiset 20-tuumaiset vanteet ja pintaa on jatkettu V10:n imusarjaankin. Sisustassa on käytetty kattavasti kiiltävämpää kuparisävyistä ompeletta muistuttamaan erikoiserästä. Auton mukana tulee myös pronssinvärinen kangaspeite, joka on varusteltu Decennium-kirjailuilla.

Audi R8 V10 Decennium saapuu myyntiin kevään aikana muutenkin virkistetyn R8-malliston kanssa. Saksassa R8 V10 Coupe on hinnoiteltu 200 000 euroon 620 hevosvoiman versiona, Decenniumin maksaessa vielä 22 000 euroa lisää.

Audi R8 V10 Decennium

Tavallisen erityinen V10

Uudistuvassa R8-mallistossa moottorivaihtoehtona on aina V10, joko 570 tai 620 hevosvoiman versiona. Decennium-erikoiserä ei tee tässä poikkeusta, luottaen moottorin toistaiseksi tehokkaimpaan versoion. Voimanlähteen huippuvääntö on 580 newtonmetriä. Suoritusarvojen turvin huippunopeudeksi saadaan 331 km/h ja paikoiltaan lähtiessä 100 km/h taittuu parhaimmillaan 3,1 sekunnissa.

Audi R8 V10 Decennium

Audi R8:n ja V10-moottorin liitto alkoi vuonna 2009, kun 2006 esitelty R8 kaipasi V8:n jälkeen jotain hiukan lisää. 5,2-litrainen V10 aloitti 525 hevosvoiman versiona, josta tehoa nostettiin R8 GT:n myötä (560 hv) ja sittemmin vielä 2012 R8 V10 plussan muodossa (550 hv).

Audi R8 V10 Decennium

Kun R8 kohtasi V10:n vuonna 2009.

2015 saapunut toisen polven Audi R8 päivitti myös moottorin. Voimanlähteeseen tuotiin polttoaineen suihkutus imusarjaan, viiden sylinterin lepuutus, lisää tehoa ja parempi kierrosherkkyys. Myyntiin päivitetty 5,2-litrainen FSI V10 saapui 540 ja 610 hevosvoiman versioina.

Audi R8 V10 Decennium

Innokkaasti 8 700 r/min punarajaan kiertävä vapaasti hengittävä moottori juontaa juurensa moottoriurheiluun. Radalla V10 nähtiin R8 LMS:ssä GT3 Sportissa 2009. 2012 vuorossa oli R8 LMS ultra, uuden R8 LMS:n saapuessa 2015 ja päivittyessä 2018. Tarjolla on nyt myös R8 LMS GT4. Lukuisista tilastomerkinnöistä mainittakoon 11 voittoa 24 tunnin kilpailuissa. Moottoriversio ovat Audin mukaan ”yllättävän lähellä” katuauton vastaavaa: kahdesta polttoaineen suihkutusjärjestelmästä toinen on karsittu pois, imusarjassa on sääntöjen vaatima kuristin, moottorinohjaus on ohjelmoitu uudelleen ja laakereita on muokattu. Moottoriurheilumallin huoltoväli on 10 000 kilometriä ja ensimmäinen moottoriremontti tehdään 20 000 kilometrin kohdalla, mutta monet tiimit käyttävät voimanlähdettä useamman syklin ajan.

Audi R8 V10 Decennium

Moottoriurheilutausta näkyy myös katuauton moottorissa. Voitelu on toteutettu kuivasumpulla, jotta 90° V-moottori voidaan sijoittaa mahdollisimman alhaalle R8:ssa. Audin mukaan osa moottorin magiasta johtuu sen sytytysjärjestyksestä (1-6-5-10-2-7-3-8-4-9), joka luo ainutlaatuisen käyntiäänen. Huippukierrosluvulla käydessä männät liikkuvat keskimäärin 26,9 metriä sekunnissa, jättäen taakseen nykyiset Formula 1:t. Liikkeen kääntöpisteissä mäntään kohdistuu kiihtyvyys, joka vastaa noin kahden tonnin kuormitusta.

Lähde ja kuvat: Audi

Lue myös:

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat