21.4.2019 Ajoneuvot Taustapeilattua: mihin vie tiesi, Ford? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford esitteli lähivuosien tiekarttaansa Go Further -liikkuvuustapahtumassa, mutta yhtiön laajan rintaman strategia saattaa kertoa toisenlaisen viestin. Jos autoilun perustukset voidaan jäljittää aina Carl Benziin ja Gottlieb Daimleriin saakka, ei Henry Ford ole herroista kovin kaukana. Fordin ansiot erityisesti tehdastyön järjestelyssä ja autobisneksessä toivat hänelle mainetta kaikilta liike-elämän saroilta. Liukuhihnavalmistus, sarjatuotetut komponentit ja työntekijöiden hyvinvoinnista huolehteminen paitsi nopeuttivat autojen valmistusta, myös nostivat laatutasoa ja alensivat tuotteiden hintaa. 1903 perustettu Ford Motor Company on kuitenkin joutunut muiden autovalmistajien kanssa haastavaan tilanteeseen. Kiristyvät päästömääräykset, vanheneva mallisto ja kuluttajien mieltymysten siirtyminen uusiin autotyyppeihin, mittavat panostustukset sähköistämiseen, autonomiaan, liikkuvuuspalveluihin, rahoitusmalleihin, Brexitin uhkakuvat… Haasteita ei autotehtaan pyörittämisestä ole viime vuosina puuttunut, varsinkaan Euroopassa. Ford järjesti huhtikuun alussa Amsterdamissa erikoistapahtuman, joka kantoi nimenään yhtiön sloganinakin tunnettua fraasia “Go Further”. Vanhan sokeritehtaan uumeniin oli koottu kattava läpileikkaus uutuuksia aina kevythybriditekniikkaan pohjautuvasta Fiestasta täyssähköiseen Transitiin. Myös sähköpotkulaudat, tavarantoimittajien datapalvelut ja muut konsulttien kestohitit näkyivät osana tulevia liikkuvuusratkaisuja. Mutta mistä perinteikkään autovalmistajan murroksessa on kyse? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudella kapteenilla myrskyä päin Vuosien haalean suoriutumisen jälkeen Fordin hallitus toi toukokuussa 2017 yhtiön toimitusjohtajaksi johtokunnassa istuneen James "Jim" Hackettin, joka korvasi aiemmin laivaa kipparoineen Mark Fieldsin. Hackett on autoalalle ulkopuolinen, hänen ansaittuaan kannuksensa muun muassa huonekalubisneksessä Steelcase-toimistokalustefirmassa. Hallituksen puheenjohtaja Bill Ford antoi Hackettille käskyn kääntää yhtiön kelkka ympäri ja ravistella koko toimintakulttuuria. James "Jim" Hackett tunnetaan kyvykkäänä muutosjohtajana, mutta kulttuurieroilta perinteikkään autovalmistajan sisällä on mahdotonta välttyä. Kuten The Detroit News listaa, vajaan kahden vuoden valtakautensa aikana Hackett onkin saanut aikaan paljon. Ford keskittynyt voimakkaasti älykkään liikkuvuuden palveluihin ja konsepteihin. Samalla on karsittu rönsyjä niin henkilöstöstä kuin mallistosta, merkiten jopa henkilöautojen sukupuuttoa Yhdysvalloissa. Ravistelua on tehty johtokunnista työryhmiin ja työmenetelmiin. Toistuvasti otsikoihin noussut Hackett kohahdutti vuodenvaihteessa 2019 Fordin työntekijöille osoitetulla sähköpostillaan. Viestissä toimitusjohtaja totesi, että seitsemän miljardin dollarin liikevoitosta huolimatta 2018 oli “keskinkertainen”, sillä Fordin kate jäi 4,4 prosenttiin, tavoitteen ollessa kaksinkertainen. Hackett perusteli viestiä sillä, että hän halusi muistuttaa itseään pystyvänsä parempaan. – Ei sillä, että pelkäisin potkuja, kyse on enemmänkin, että kuka haluaa viettää aikaansa olemalla keskinkertainen, hän kommentoi sähköpostiviestiä. Epäilijöitäkin on perinteikkään autovalmistajan rivistä löytynyt. Tuskastumista on kuultu niin Hackettin lennokkaista vertauskuvista kuin kysymystulvasta. Hämmästelyä on kuultu myös tavasta sähköpostitella ylimmälle johdolle tieteellisiä tutkimusartikkeleita viikonloppuisin. Alihankkijat eivät ole aina selvillä siitä, mitä autojätti aikoo tehdä seuraavaksi. Mutta muutosta ei kiistä kukaan. Esimerkiksi Fordin sähköautokehityksestä vastaava Team Edison testaa myös uusia työmenetelmiä. Kiinteitä työpisteitä ei välttämättä ole, vaan pyörillä varustetut työpöydät liikkuvat tarpeen mukaan toimiston sisällä. Salaisimpia yksityiskohtia työstetään yksityisyyden takaavissa koteloissa. Prosessiin on tullut uutena fraasina “ajatteluvaihe”, jota Fordilla ei tunnettu käsitteenä vielä kaksi vuotta sitten. Suunnitteluhuoneiden seinillä lähestytään ongelmia kysymällä lapuilla “HMW”, "how might we" eli “miten voisimme…”. Ajattelutavan muutos näkyy hiljalleen. Sähköautoa kehittävä Team Menlo suunnitteli kojelaudan kosketusnäytön uudelleen kolmessa kuukaudessa. Hackettin mukaan tehtävään olisi Fordin vanhoilla menetelmillä mennyt yli vuosi. Lisää on toki tulossa, sillä sijoittajat ovat nyt jo kyllästyneitä tulosten odotteluun. Fordin osake laahaa edelleen. Hackett itse puhuu vuodesta 2019 “suorittamisen vuotena”. – Emme ole vielä valmiita. Minulla on erittäin hyvä tiimi koostettuna tällä hetkellä. He keskittyvät joihinkin erittäin vaikeisiin kysymyksiin, jotka ovat olleet täällä yli Fieldsin aikakauden. Ne olivat 20 vuotta sitten -ongelmia, Hackett kommentoi. – Jos olemme menestyksekkäitä, joudutte tekemään tämän vielä uudelleen, Hackett viittasi tavoitteeseen saada Fordista jätti, joka kykenee muuttumaan nopeasti. Signaalit Detroitista, niin Fordin sisältä kuin ulkopuolisilta analyytikoilta, kertovat varovaisesta toiveikkuudesta ja pahimman ylittämisestä. Euroopan aikaero Mutta jos Detroitissa viritellään duurisointuja, kestää muutoksen näkyminen vanhalla mantereella pidempään. Euroopan Fordia voidaan luonnehtia yhtä aikaa amerikkalaiseksi, brittiläiseksi ja saksalaiseksi autovalmistajaksi. Brexitin vaikutusta toimintaan ei vielä tiedetä ja Saksassa vähennetään henkilöstöä. C-Maxin valmistus päättyy ja Mondeo saa faceliftinsä nyt, kun auton sisarmallin taru Yhdysvalloissa on jo päättymässä. Steven Armstrong vannotti, että Ford pysyy Euroopassa. – Tämä ei ole vain Eurooppaan jäävä Ford, tämä on itsensä uudelleen energisoiva Ford, kommentoi Fordin Euroopan johtoon 1.4.2019 noussut Steven Armstrong tuoreeltaan Go Further -tapahtumassa. Kommentti oli viittaus pohdintoihin siitä, pitäisikö Fordin tehdä kuten kilpakumppani General Motors ja jättää vaikea Euroopan markkina-alue kokonaan. Vain edellisellä viikolla Ford itse oli kertonut vetäytyvänsä Venäjältä. Go Further -liikkuvuustapahtumassa valettiin uskoa toimittajiin, analyytikkoihin ja jälleenmyyjiin. Sähköistyminen tulee lähivuosina voimalla koko mallistoon, Fiestasta hyötyajoneuvoihin, ja luvassa on uusiakin malleja. Toisaalta autonomiapuheet on nyt pistetty takaisin kypsytykseen, sen myöntää nyt pääjohtaja Hackettkin. Hyötyajoneuvopuolella Ford esitteli lukuisia eri tavoin sähköistettyjä versioita Transitista ja Tourneosta, sekä tulevaisuutta pohtiva konseptipaku. Henkilöautopuolella nähtiin Focuksen ja Fiestan kevythybridit. Uuden sukupolven Kuga nähdään peräti kolmena eri hybridimallina ja hybridin ansiosta myös amerikkalaiskatumaasturi Ford Explorer voidaan tuoda Eurooppaan. Ford Puma palaa mallistoon, tosin nyt Fiestan korotettuna crossover-versiona. Minuuttien välein esitellyt uudet mallit tuntuvatkin hengästyttävältä osoitukselta autojätin voimia. Kun sähköistämiseen on vihdoin lähdetty, luvassa on uusia voimalinjoja koko rintaman leveydeltä. Toisaalta samassa tapahtumassa esiteltiin kevythybridejä, ladattavia hybridejä, itselataavia hybridejä ja täyssähköautoja. Jopa ladattavista hybrideistä nähtiin niin rinnakkaishybridejä kuin sarjahybridejä. Fiesta luottaa kevythybridiin, Transit saa ladattavan sarjahybridin, jossa polttomoottori toimii vain toimintamatkaa jatkavana generaattorina. Explorerissa puolestaan on mekaaninen neliveto ja 3,5-litrainen V6, jota täydennetään rinnakkaishybridillä. Kysymys onkin, että onko kyseessä täyslaidallinen teknologiaa vai hiukan kaikkea, että jos jokin ratkaisu toimisi? Fordin kilpailijoiden muutamiin voimalinjatyyppeihin keskittyävt strategiat ainakin erottautuvat automaailman suuren sinisen tekemisistä. Laskelmoiden vai raikkaasti uutta Automalliuutuuksien ohessa Ford esitteli Spin-sähköskootteritoimintaa, autottomia “viimeisen kilometrin” jakeluratkaisuja, pilvipalveluita ja rajapintoja hyötyajoneuvojen asiakkaille, sekä pyrkimyksen tuoda kaikki liikennedata junista liikennevaloihin saman palvelun sisälle. On kuitenkin vaikea nähdä, että näistä toiminnoista kasvaisi vielä vuosikymmenen sisällä niin merkittävää liiketoimintaa, että sillä paikattaisiin esimerkiksi samoissa visioissa esiintyvän autonomiakehityksen kustannuksia tai vaikkapa yhteiskäyttöjen vaikutusta autokauppaan. Datapalveluiden osalta on toki lupaavaa, että Ford haluaa mukana jo nyt, sillä myöhemmin pääsylippujen hinta tulee kohoamaan vähintään kymmenkertaiseksi. Fordin viimeinen uusi julkistus oli Mach E -nimeä kantava “suorituskykyinen sähkökatumaasturi Mustangin hengessä”. Kertooko sähkön, katumaatureiden ja Mustangin yhdistäminen samaan tuotteeseen raikkaasta ajattelusta ja paradigmojen yhdistelystä, vai onko se vain kylmää laskelmointia, jossa pakataan tämän hetken hittiainekset samaan sekamelskaan? Mach E on Fordin mukaan "Mustang-henkinen sähkösporttikatumaasturi". Mustang-fanit tuskin kaipaavat sähköä tai katumaastureita ratsastamaan rakkaan poniauton maineella. Ja eikö sähköinen suorituskyky ole aivan tarpeeksi katu-uskottavaa ilman väkinäistä kytköstä 1960-luvun ikoniin? Hackettin vaikutus saattaa näkyä jo Mach E:n ideassa, sillä uusi pääjohtaja on tahtonut metodisempaa ja logiikkaan perustuvaa päätöksentekoa Fordin sisälle. Aika näyttää, onko kokonaisuus osiensa summa. Teksti: Aake Kinnunen Lähteet: The Detroit News, Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen, Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Volkswagen ja Ford yhteistyöhön: seuraava Amarok Rangerin perustalle? Ford karsii 5000 työpaikkaa Euroopassa – taustalla kannattavuuspaineet ja Brexit Ajatuksia autoista: hyppäsin Tesla Model 3:sta Fordin rattiin ja näin tulevaisuuteen Ford: "Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen" Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku