21.4.2019

Taustapeilattua: mihin vie tiesi, Ford?

Ford Go Further minne vie tiesi, Ford?

Ford esitteli lähivuosien tiekarttaansa Go Further -liikkuvuustapahtumassa, mutta yhtiön laajan rintaman strategia saattaa kertoa toisenlaisen viestin.

Jos autoilun perustukset voidaan jäljittää aina Carl Benziin ja Gottlieb Daimleriin saakka, ei Henry Ford ole herroista kovin kaukana. Fordin ansiot erityisesti tehdastyön järjestelyssä ja autobisneksessä toivat hänelle mainetta kaikilta liike-elämän saroilta. Liukuhihnavalmistus, sarjatuotetut komponentit ja työntekijöiden hyvinvoinnista huolehteminen paitsi nopeuttivat autojen valmistusta, myös nostivat laatutasoa ja alensivat tuotteiden hintaa.

1903 perustettu Ford Motor Company on kuitenkin joutunut muiden autovalmistajien kanssa haastavaan tilanteeseen. Kiristyvät päästömääräykset, vanheneva mallisto ja kuluttajien mieltymysten siirtyminen uusiin autotyyppeihin, mittavat panostustukset sähköistämiseen, autonomiaan, liikkuvuuspalveluihin, rahoitusmalleihin, Brexitin uhkakuvat… Haasteita ei autotehtaan pyörittämisestä ole viime vuosina puuttunut, varsinkaan Euroopassa.

Ford Go Further minne vie tiesi, Ford?Ford järjesti huhtikuun alussa Amsterdamissa erikoistapahtuman, joka kantoi nimenään yhtiön sloganinakin tunnettua fraasia “Go Further”. Vanhan sokeritehtaan uumeniin oli koottu kattava läpileikkaus uutuuksia aina kevythybriditekniikkaan pohjautuvasta Fiestasta täyssähköiseen Transitiin. Myös sähköpotkulaudat, tavarantoimittajien datapalvelut ja muut konsulttien kestohitit näkyivät osana tulevia liikkuvuusratkaisuja. Mutta mistä perinteikkään autovalmistajan murroksessa on kyse?

Ford Go Further minne vie tiesi, Ford?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudella kapteenilla myrskyä päin

Vuosien haalean suoriutumisen jälkeen Fordin hallitus toi toukokuussa 2017 yhtiön toimitusjohtajaksi johtokunnassa istuneen James "Jim" Hackettin, joka korvasi aiemmin laivaa kipparoineen Mark Fieldsin. Hackett on autoalalle ulkopuolinen, hänen ansaittuaan kannuksensa muun muassa huonekalubisneksessä Steelcase-toimistokalustefirmassa. Hallituksen puheenjohtaja Bill Ford antoi Hackettille käskyn kääntää yhtiön kelkka ympäri ja ravistella koko toimintakulttuuria.

Ford johtajistomylläkkä Hackett
James "Jim" Hackett tunnetaan kyvykkäänä muutosjohtajana, mutta kulttuurieroilta perinteikkään autovalmistajan sisällä on mahdotonta välttyä.

Kuten The Detroit News listaa, vajaan kahden vuoden valtakautensa aikana Hackett onkin saanut aikaan paljon. Ford keskittynyt voimakkaasti älykkään liikkuvuuden palveluihin ja konsepteihin. Samalla on karsittu rönsyjä niin henkilöstöstä kuin mallistosta, merkiten jopa henkilöautojen sukupuuttoa Yhdysvalloissa. Ravistelua on tehty johtokunnista työryhmiin ja työmenetelmiin.

Toistuvasti otsikoihin noussut Hackett kohahdutti vuodenvaihteessa 2019 Fordin työntekijöille osoitetulla sähköpostillaan. Viestissä toimitusjohtaja totesi, että seitsemän miljardin dollarin liikevoitosta huolimatta 2018 oli “keskinkertainen”, sillä Fordin kate jäi 4,4 prosenttiin, tavoitteen ollessa kaksinkertainen. Hackett perusteli viestiä sillä, että hän halusi muistuttaa itseään pystyvänsä parempaan.
– Ei sillä, että pelkäisin potkuja, kyse on enemmänkin, että kuka haluaa viettää aikaansa olemalla keskinkertainen, hän kommentoi sähköpostiviestiä.

Epäilijöitäkin on perinteikkään autovalmistajan rivistä löytynyt. Tuskastumista on kuultu niin Hackettin lennokkaista vertauskuvista kuin kysymystulvasta. Hämmästelyä on kuultu myös tavasta sähköpostitella ylimmälle johdolle tieteellisiä tutkimusartikkeleita viikonloppuisin. Alihankkijat eivät ole aina selvillä siitä, mitä autojätti aikoo tehdä seuraavaksi.

Ford Go Further minne vie tiesi, Ford?

Mutta muutosta ei kiistä kukaan. Esimerkiksi Fordin sähköautokehityksestä vastaava Team Edison testaa myös uusia työmenetelmiä. Kiinteitä työpisteitä ei välttämättä ole, vaan pyörillä varustetut työpöydät liikkuvat tarpeen mukaan toimiston sisällä. Salaisimpia yksityiskohtia työstetään yksityisyyden takaavissa koteloissa. Prosessiin on tullut uutena fraasina “ajatteluvaihe”, jota Fordilla ei tunnettu käsitteenä vielä kaksi vuotta sitten. Suunnitteluhuoneiden seinillä lähestytään ongelmia kysymällä lapuilla “HMW”, "how might we" eli “miten voisimme…”.

Ajattelutavan muutos näkyy hiljalleen. Sähköautoa kehittävä Team Menlo suunnitteli kojelaudan kosketusnäytön uudelleen kolmessa kuukaudessa. Hackettin mukaan tehtävään olisi Fordin vanhoilla menetelmillä mennyt yli vuosi.
Lisää on toki tulossa, sillä sijoittajat ovat nyt jo kyllästyneitä tulosten odotteluun. Fordin osake laahaa edelleen. Hackett itse puhuu vuodesta 2019 “suorittamisen vuotena”.
– Emme ole vielä valmiita. Minulla on erittäin hyvä tiimi koostettuna tällä hetkellä. He keskittyvät joihinkin erittäin vaikeisiin kysymyksiin, jotka ovat olleet täällä yli Fieldsin aikakauden. Ne olivat 20 vuotta sitten -ongelmia, Hackett kommentoi.

Ford karsii 5000 työpaikkaa Euroopassa

– Jos olemme menestyksekkäitä, joudutte tekemään tämän vielä uudelleen, Hackett viittasi tavoitteeseen saada Fordista jätti, joka kykenee muuttumaan nopeasti.

Signaalit Detroitista, niin Fordin sisältä kuin ulkopuolisilta analyytikoilta, kertovat varovaisesta toiveikkuudesta ja pahimman ylittämisestä.

Euroopan aikaero

Mutta jos Detroitissa viritellään duurisointuja, kestää muutoksen näkyminen vanhalla mantereella pidempään. Euroopan Fordia voidaan luonnehtia yhtä aikaa amerikkalaiseksi, brittiläiseksi ja saksalaiseksi autovalmistajaksi. Brexitin vaikutusta toimintaan ei vielä tiedetä ja Saksassa vähennetään henkilöstöä. C-Maxin valmistus päättyy ja Mondeo saa faceliftinsä nyt, kun auton sisarmallin taru Yhdysvalloissa on jo päättymässä.

Ford Go Further minne vie tiesi, Ford?
Steven Armstrong vannotti, että Ford pysyy Euroopassa.

– Tämä ei ole vain Eurooppaan jäävä Ford, tämä on itsensä uudelleen energisoiva Ford, kommentoi Fordin Euroopan johtoon 1.4.2019 noussut Steven Armstrong tuoreeltaan Go Further -tapahtumassa.
Kommentti oli viittaus pohdintoihin siitä, pitäisikö Fordin tehdä kuten kilpakumppani General Motors ja jättää vaikea Euroopan markkina-alue kokonaan. Vain edellisellä viikolla Ford itse oli kertonut vetäytyvänsä Venäjältä.

Go Further -liikkuvuustapahtumassa valettiin uskoa toimittajiin, analyytikkoihin ja jälleenmyyjiin. Sähköistyminen tulee lähivuosina voimalla koko mallistoon, Fiestasta hyötyajoneuvoihin, ja luvassa on uusiakin malleja. Toisaalta autonomiapuheet on nyt pistetty takaisin kypsytykseen, sen myöntää nyt pääjohtaja Hackettkin.

Ford Go Further minne vie tiesi, Ford?

Hyötyajoneuvopuolella Ford esitteli lukuisia eri tavoin sähköistettyjä versioita Transitista ja Tourneosta, sekä tulevaisuutta pohtiva konseptipaku. Henkilöautopuolella nähtiin Focuksen ja Fiestan kevythybridit. Uuden sukupolven Kuga nähdään peräti kolmena eri hybridimallina ja hybridin ansiosta myös amerikkalaiskatumaasturi Ford Explorer voidaan tuoda Eurooppaan. Ford Puma palaa mallistoon, tosin nyt Fiestan korotettuna crossover-versiona.

Minuuttien välein esitellyt uudet mallit tuntuvatkin hengästyttävältä osoitukselta autojätin voimia. Kun sähköistämiseen on vihdoin lähdetty, luvassa on uusia voimalinjoja koko rintaman leveydeltä.

Ford Go Further minne vie tiesi, Ford?

Toisaalta samassa tapahtumassa esiteltiin kevythybridejä, ladattavia hybridejä, itselataavia hybridejä ja täyssähköautoja. Jopa ladattavista hybrideistä nähtiin niin rinnakkaishybridejä kuin sarjahybridejä. Fiesta luottaa kevythybridiin, Transit saa ladattavan sarjahybridin, jossa polttomoottori toimii vain toimintamatkaa jatkavana generaattorina. Explorerissa puolestaan on mekaaninen neliveto ja 3,5-litrainen V6, jota täydennetään rinnakkaishybridillä.

Ford Go Further minne vie tiesi, Ford?

Kysymys onkin, että onko kyseessä täyslaidallinen teknologiaa vai hiukan kaikkea, että jos jokin ratkaisu toimisi? Fordin kilpailijoiden muutamiin voimalinjatyyppeihin keskittyävt strategiat ainakin erottautuvat automaailman suuren sinisen tekemisistä.

Laskelmoiden vai raikkaasti uutta

Automalliuutuuksien ohessa Ford esitteli Spin-sähköskootteritoimintaa, autottomia “viimeisen kilometrin” jakeluratkaisuja, pilvipalveluita ja rajapintoja hyötyajoneuvojen asiakkaille, sekä pyrkimyksen tuoda kaikki liikennedata junista liikennevaloihin saman palvelun sisälle.

Ford Go Further minne vie tiesi, Ford?

On kuitenkin vaikea nähdä, että näistä toiminnoista kasvaisi vielä vuosikymmenen sisällä niin merkittävää liiketoimintaa, että sillä paikattaisiin esimerkiksi samoissa visioissa esiintyvän autonomiakehityksen kustannuksia tai vaikkapa yhteiskäyttöjen vaikutusta autokauppaan. Datapalveluiden osalta on toki lupaavaa, että Ford haluaa mukana jo nyt, sillä myöhemmin pääsylippujen hinta tulee kohoamaan vähintään kymmenkertaiseksi.

Fordin viimeinen uusi julkistus oli Mach E -nimeä kantava “suorituskykyinen sähkökatumaasturi Mustangin hengessä”. Kertooko sähkön, katumaatureiden ja Mustangin yhdistäminen samaan tuotteeseen raikkaasta ajattelusta ja paradigmojen yhdistelystä, vai onko se vain kylmää laskelmointia, jossa pakataan tämän hetken hittiainekset samaan sekamelskaan?

Ford Go Further minne vie tiesi, Ford?
Mach E on Fordin mukaan "Mustang-henkinen sähkösporttikatumaasturi".

Mustang-fanit tuskin kaipaavat sähköä tai katumaastureita ratsastamaan rakkaan poniauton maineella. Ja eikö sähköinen suorituskyky ole aivan tarpeeksi katu-uskottavaa ilman väkinäistä kytköstä 1960-luvun ikoniin?

Hackettin vaikutus saattaa näkyä jo Mach E:n ideassa, sillä uusi pääjohtaja on tahtonut metodisempaa ja logiikkaan perustuvaa päätöksentekoa Fordin sisälle. Aika näyttää, onko kokonaisuus osiensa summa.

Teksti: Aake Kinnunen Lähteet: The Detroit News, Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen, Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Luetuimmat