9.9.2017

Tätä Kia-mallia et taatusti tiennyt: 1990-luvun unohtunut roadster

Kia Elan

Kia-historian outolintu on Lotukselta ostettu urheiluauto Elan.

Korealaisen Kian valmistama roadster Elan lienee useimmille tutumpi Lotuksena. Perinteikäs englantilainen urheiluautovalmistaja kehitti automallin 1980-luvulla yhteistyössä silloisen omistajan General Motorsin kanssa.

Tavallisesti perinteisten ratkaisujen taidokkaasta toteuttamisesta tunnetut britit lähtivät tavoittelemaan nykyaikaa. Niinpä Elan kehitettiin ajan hengen mukaisesti etuvetoiseksi. Valitettavasti britit olivat hieman myöhässä, sillä Elanin esittelyvuonna muoti oli muuttunut: Mazda MX-5 otti esikuvakseen alkuperäisen takavetoisen Lotus Elanin ja palautti perinteisen takavetoisen brittiroadsterin automaailman kuumimmaksi teemaksi.

Elanin rakenne oli Lotukselle uskollinen: teräskoria peittävät McLaren F1:nkin piirtäneen Peter Stevensin muotoilemat lasikuitupaneelit. Voimalinjaksi valittiin japanilaisen Isuzun 1,6-litrainen Lotuksen muokkaamana. Vapaastihengittävänä moottori tarjosi 132 hevosvoimaa ja turboahtimen kera 162.

Etuveto ei ollut Lotukselle syy tinkiä ajettavuudesta. Noin tuhatkiloinen auto osoittautui mutkissa nopeaksi, mutta osa mediasta kritisoi auton olevan vähän liiankin eleetön ja vakaa.

Mazda MX-5:n edullisempi hinta ja 1990-luvun alun talouskurimus kampittivat Elanin myyntiä. Ensimmäistä kehitysversiota myytiin 3855 kappaletta vuoteen 1992 asti. Toista hienosäädettyä painosta myytiin vielä 800 kappaletta vuosina 1994–1995.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Englannista Koreaan

Lotuksen valmistuksen päättymisen jälkeen kuvioihin astui Kia. Korealaiset ostivat oikeuden urheiluautoon ja aloittivat valmistuksen Etelä-Korean Ansanissa.

Kia Elanin erottaa helpoiten Lotuksesta logojen lisäksi takavaloista: Kia kehitti autoon uniikit takavalot, Lotus kun oli lainannut Renault Alpine -urheiluauton osia. Myös moottori vaihtui Kian omaan 1,8-litraiseen T8D-yksikköön, jonka huipputehoksi kerrotaan 151 hevosvoimaa.

Kia Elania valmistettiin vuosina 1996–1999. Japaniin autoa vietiin nimellä Kia Vigato, ja arabian markkinoila nimenä käytettiin Galloper Elania. Korealaisen Elanin valmistusmäärän kerrotaan jääneen noin tuhanteen yksilöön, joten kyseessä lienee yksi harvinaisimmista ja siisteimmistä Kia-malleista.

Vaikka autoa ei ikinä tuotu Kiana eurooppaan, löytyy yksittäiskappaleita ajoittain myynnistä netin myyntipalstoilta. Mitäköhän paikallinen Kia-huoltamo sanoisi Elanin korjaamisesta?

Teksti: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat