Nissan Juke-R 2.0

Ajoneuvot Koeajo 6.4.2016

Koeajo: tätä autoa Nissan tarvitsee – 600 hevosvoimainen Nissan Juke-R 2.0

600 hevosvoimainen Juke-R täyttää selkeän aukon Nissan-mallistossa.

Se näyttää Jukelta, mutta söpöys on poissa. Eikä se johdu paheellisuutta huokuvasta mattamustasta värisävystä. Lokasuojien levitykset ja ronskit ilmanottoaukot kertovat omaa tarinaansa. Kauaa sitä ei ehdi katsella. Siitä pitävät huolen kaikki 600 hevosvoimaa.

Nissan_Juke-R_2.0_2016_LA-2

Nissan Juke-R 2.0 jatkaa siitä, mihin alkuperäinen Juke-R jäi. Kyseessä on pähkähullu idea änkeä Nissan GT-R:n 3,8-litrainen tuplaturbotekniikka nelivetoineen Juken kuoriin.

Nissan Juke-R toimii kahdestakin syystä. Ensinnäkin näin älyttömän idean julkisuusarvo on taattu. Toiseksi Nissanin mallistosta on puuttunut lenkki perheautojen ja GT-R:n välillä. Se lenkki on Juke-R. Kaupallisesti auto on merkityksetön, mutta se auttaa siirtämään imagonrakentajana toimivan GT-R:n menestystarinaa tavallisiin Nissan-malleihin.

Yksittäiskappale

Yhteensä Juke-R:iä on valmistettu neljä kappaletta. Nissan teki autoja kaksi kappaletta omaan käyttöön. Sitten tuntematon asiakas ihastui tuotteeseen, ja tilasi oitis kaksi autoa itselleen.

Nissan_Juke-R_2.0_2016_LA-1

Nyt vuorossa oleva Juke-R 2.0 on kehitetty rakentamalla toista Nissanin omaa Juke-R:ää eteenpäin.

Kakkosversion ulkonäkö pohjautuu Juken vuoden 2014 kasvojenkohotukseen, mistä selkeimpänä tunnusmerkkinä ovat uudet etuvalot. Samalla etupuskurin ilmanottoaukkoja suurennettiin ja istuimet vaihdettiin tavallisen Juke Nismon Recaroihin.

Nissan_Juke-R_2.0_2016_LA-9

Tuntuvimmat muutokset löytyvät konepellin alta. Turbomoottorin voimaa on nostettu 545 hevosvoimasta kuuteen sataan. Voimavarat ovat yhtenevät hyvin harvinaisen Nismo GT-R –mallin kanssa, mutta teholukemaan on päästy eri keinoin.

Kallistelee, mutta kulkee

Se tekniikasta. Vaikka Juke-R 2.0 on rekisteröity kadulle, tutustutaan siihen kilparadalla. Vertailupohjaa antaa muutama GT-R:llä ajettu kierros, sitten on aika siirtyä Juke-R 2.0:n ohjaamoon.

Nissan_Juke-R_2.0_2016_LA-6

Ajoasento on outo. Suuri V6-moottori ei ole mahtunut Juken moottoritilaan, joten tulipeltiä ja kojetaulua on täytynyt siirtää 15 senttimetriä taaksepäin. Polkimet tuntuvat siirtyneen ohjauspyörää enemmän taakse, joten Juke-R:ää ajetaan polvet koukussa, kädet ojossa.

Mattamusta tykinkuula ampaisee pääsuoralle raivolla. Juken ja GT-R:n yhdistelmä painaa peräti 1 800 kilogrammaa. Liikakilot nöyrtyvä, kun voima puhuu.

Nissan_Juke-R_2.0_2016_LA-11

Korkealla autolla lähestyy ensimmäistä kaarretta huomattavasti aremmin kuin matalalla GT-R:llä. Auton tuntee elävän ja kallistelevan. Kaasun voi avata varhain, mutta ei välinpitämättömästi. Lyhyt akseliväli tekee autosta äkkipikaisen, joten kaunis nelipyöräluisu voi vaihtua herkästi pyörähtämiseksi.

Auton korkeuteen ja elämiseen tottuu nopeasti. Jos kyse ei olisi yksittäiskappaleesta, olisi suuri houkutus viedä auto jarrulla kääntäen syvälle mutkaan, ja opetella kiihdyttämään sievässä luisussa ulos.

Nissan_Juke-R_2.0_2016_LA-5

Markkinointivälineeksi Juke-R 2.0 on huippuhauska. Muiden autonvalmistajien tulisi ehdottomasti ottaa oppia Nissanin ennakkoluulottomuudesta. Silti Nissanin päätös pitää Juke-R:ien määrä muutamassa yksilössä on oikea – jos koeajotapahtumasta olisi saanut pitää yhden auton, olisi valinta ehdottomasti GT-R.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Nissan

Kaikki koeajot

Uusimmat