7.2.2017 Ajoneuvot Tässä on järeä Hakkapeliitta 44 – äärimmäisten olojen talvirengas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rengasvalmistajan ja arktisten erikoisajoneuvojen valmistajan yhteistyön tuloksena syntyi rengashirviö, jonka luvataan kestävän jopa Etelämantereen armottomia olosuhteita. Pohjoisen talven ääriolosuhteet vaativat erityisosaamista. Tähän johtopäätökseen tulivat maailman pohjoisin rengasvalmistaja Nokian Renkaat ja islantilainen erikoisajoneuvovalmistaja Arctic Trucks. Yritykset ovat tehneety yhteistyötä haasteellisten talviolosuhteiden taltuttamiseksi ennenkin. Nyt syntyi Nokian Hakkapeliitta 44 -talvirengas, joka on suunniteltu ankariin arktisiin olosuhteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulkoon silmitön talvi Rengasuutuudestaan kertovan Nokian Renkaiden mukaan arktisissa olosuhteissa on tärkeää, että kuljettaja voi luottaa renkaaseen ja tietää, ettei matka katkea rengasrikon tai ylitsepääsemättömän maaston vuoksi. Uutuuden varaan on siis pedattu tuntuvia lupauksia. Rengasuutuus on räätälöity erityisesti Arctic Trucksin valmistamiin eritysajoneuvoihin. Renkaan luvataan erottuvan edukseen pidolla ja kestävyydellä. Painoa järeällä uutuudella on noin 70 kiloa, ja sen halkaisijan mitta on yli metrin. Reilusta koostaan huolimatta renkaan kerrotaan etenevän määrätietoisesti myös syvässä lumessa. Arctic Trucksin erikoisajoneuvoja käytetään muun muassa Islannin jäätiköillä ja Etelämantereen tutkimusmatkoilla, joten rengasvalinnan merkitys korostuu. – Renkaan pinnan keskialueen urien jyrkkä 40 asteen V-muoto on optimoitu puhdistamaan uria lumesta ja loskasta tehokkaasti. Myös renkaan pinnan leveys sekä valtava ilmatila takaavat alhaisen pintapaineen ja näin erinomaisen etenemisen pehmeällä alustalla, kertoo Kalle Kaivonen, R&D Manager Nokian Raskailta Renkailta. Uutuus ei ujostele olosuhteita Ajossa Nokian Hakkapeliitta 44: n kerrotaan olevan rauhallinen. Sen luvataan käyttäytyvän tarkasti ja sopuisasti kaikilla pinnoilla. Renkaan tuetut olkapääpalat tasopainottavat ajokäytöstä ääritilanteissa, ja tuettu keskiripa antaa tarkan ohjaustuntuman maantieajoon. Renkaaseen räätälöity uusi kulutuspintasekoitus yhdistää talvipidon äärimmäisessä kylmyydessä kulumiskestävyyteen. Arktisissa olosuhteissa molempia ominaisuuksia osaa arvostaa. Nokian Hakkapeliitta 44 on myös nastoitettavissa, ja siitä löytyy yhteensä 172 nastareikää. Pääasiallinen käyttö on kuitenkin ilman nastoja, valmistaja muistuttaa. Rengas on saatavilla koossa LT475/70 R17 ja se on tarkoitettu erityisesti Arctic Trucksin valmistamiin SUV-tyyppisiin 4x4-ajoneuvoihin. Tuotteen valmistus aloitetaan lähikuukausina, ja se myydään yksinoikeudella Arctic Trucksin kautta. – Ajoneuvojamme käytetään maailman ankarimmissa ympäristöissä: jäätiköillä, Etelänavalla ja Euraasian pohjoisimmissa osissa. Yhteistyö Nokian Renkaiden kanssa on johtanut hyviin tuloksiin, ja odotamme paljon myös tältä uudelta renkaalta, sanoo Herjolfur Gudbjartsson, Managing Director, Arctic Trucks Islanti. Kuin metsäkoneella ajaisi Pääsimme kokeilemaan pikaisesti näitä jättirenkaita Nokian Hakkapeliitta 9 -nastarenkaan esittelytilaisuudessa Ivalossa. Tavalliseen maasturiin verrattuna ajamamme Toyota Land Cruiser tuntuu lähinnä metsäkoneelta, sillä jyrkätkin lumitöyräät ylittyvät pumpulinpehmeästi, ja liiallisen vauhdin huomaa vasta kun auto rämähtää takaisin tasaiselle jäälle. Käännöksissä pitää olla huolellinen, sillä ohjaustuntuma on niin etäinen, ettei kuljettajalla ole useinkaan hajua mihin suuntaan etupyörät kulloinkin osoittavat. Nokian Hakkapeliitta 44 Nokian Hakkapeliitta 44 on valmistajansa mukaan jatkoa vuonna 2014 alkaneelle tarinalle. Tuolloin julkistettiin Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35, joka on järeisiin nelivetoautoihin suunnattu Hakkapeliitta-talvirengas. Rengas oli ensimmäinen erikoisajoneuvovalmistajan kanssa yhteistyössä syntynyt tuote. Arctic Trucksin historia ulottuu vuoteen 1990, jolloin Toyota aloitti Islannissa neliveto- ja katumaastureiden modifioinnin. Nykyään Arctic Trucks on alan johtava asiantuntija, joka on erikoistunut erilaisten 4WD-autojen kehittämiseen vaativaan maastoajoon. Nokian Renkaat puolestaan kehitti ja valmisti maailman ensimmäisen talvirenkaan jo vuonna 1934. - Koko: LT475/70 R17 - Urasyvyys: 18 mm - Halkaisija: 1100 m - Paino: n. 70 kg - Maksimipaine: 240 kPA, flotation-tarkoitukseen n. 160 kPA Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta