BMW-johtaja Ian Robertson BMW

Ajoneuvot Autonäyttely Geneve 2017 Uutinen 5.4.2017

“Tämä on jännittävää aikaa” – haastattelussa BMW-johtaja Ian Robertson

Haastattelimme Geneven autonäyttelyssä BMW:n myynnistä ja brändistä vastaavaa johtokunnan jäsentä Ian Robertsonia.

Geneven autonäyttelyn hektisyyden keskellä löysimme haastattelun kokoisen kolon BMW:n markkinoinnista ja myynnistä vastaavan Ian Robertsonin aikataulusta. Aikoinaan Roverin kautta BMW:lle saapuneen Robertsonin kanssa jutustelu polveili BMW:n brändiarvoista tulevaisuuden liikkuvuuteen ja jopa satavuotiaaseen Suomeen.

K: BMW täytti viime vuonna 100 vuotta. Millaisena koette brändin historian ja tulevaisuuden?

V: Ensiksi täytyy sanoa, että merkki on uskollinen juurilleen. Juhlimme satavuotisia viime vuonna. Kun miettii miten yhtiö sai alkunsa, ensin lentokonemoottoreiden valmistajana ja sitten urheilullisten moottoripyörien saralla 1920-luvulla. Autojen valmistus astui kuvaan 1930-luvun puolivälistä alkaen, ja niillä voitettiin Mille Miglian kaltaisia kilpailuita, asettaen yhtiön uuteen asemaan alumiinirakenteilla, keveyteen tähtäävällä insinöörityöllä ja kuusisylinterisillä moottoreilla.

Sitten tietysti on koko luksussegmentin uudelleenkeksiminen 3-sarjan myötä. Se on johtanut sille perustalle, missä yhtiö on tänä päivänä. Mutta yhtiön dna on johdonmukaista. Olemme aina olleet innovatiivisia, teknisesti kehittyneitä, olemme aina halunneet siirtää rajoja sen suhteen mikä on mahdollista. Se ei ole muuttunut sadan vuoden aikana mihinkään.

Luulen, että mielenkiintoisesti edellisen sadan vuoden liiketoimintamalli on ollut suhteellisen vakio ja tästä eteenpäin kaupankäynti muuttuu melko rajusti. Tulemme näkemään paljon uusia puolia kuten autonominen ajaminen, digitalisaatio ja liikkuvuuspalveluiden minuuttihinnoittelu omistamisen tai leasingin sijaan. Autot muuttuvat, niillä voi tehdä paljon eri asioita. Voimalinjat todennäköisesti muuttuvat sähköisiksi polttomoottorin sijaan, mikä on ollut autoalan tukipilari sen alkuvuosista saakka. Kaikki tämä tulee muuttumaan seuraavan 5–10 vuoden aikaikkunassa.

Tämä on jännittävää aikaa, jossa autovalmistajat ja teknologiayritykset lähentyvät toisiaan. Luulen, että yhtiöt, joilla on selkeä käsitys edustamistaan asioista ja vahva brändi ovat hyvissä asemissa tässä asiassa. Tässä näemme mahdollisuuksia seuraavien suurten askelien ottamiseen.

K: Luvassa on siis isoja muutoksia tiiviillä aikataululla?

V: Se on se todella mielenkiintoinen juttu, sillä edelliset sata vuotta ovat menneet aika tasatahtia, noin 7 vuoden mallisykleillä. Digitalisaatio taas etenee joka päivä. Jos otetaan esimerkiksi viime vuonna julkaistu ConnectedDrive-sovelluksemme, olemme julkaisseet siitä jo yli 40 versiota tähän mennessä. Prosessin ja iteraatioiden vauhti, testaaminen, analysointi, päätökset siitä mitä muutetaan. Ne kaikki tapahtuvat tunneissa, toisin kuin mihin olemme alalla tottuneet, että asiat vievät joskus vuosia.

BMW Connected

K: Liikkuvuuspalvelut ja digitalisaatio ovat tulevaisuudessa isossa roolissa, voitko kertoa niistä tarkemmin?

V: Tilauspohjaisten liikkuvuuspalveluiden (Mobility-on-demand) mahdollistaminen ja monien kaupunkialueiden rajoitukset ajoneuvojen määrälle ja käytölle ovat asioita, joiden täytyy kohdata toisensa. Uskomme edelleen, että ihmiset pitävät omasta tilastaan, he pitävät omasta liikkuvuudestaan, mutta tapa, joilla siitä nautitaan on kaupunkialueilla eri kontekstissa. Se konteksti on todennäköisemmin jaettua, todennäköisemmin korkeammalla käyttöasteella kuin aiemmin.

Keskimääräisen ajoneuvon käyttöaste on tällä hetkellä 5–7%, eli tunti tai pari päivässä. Me kaikki teemme tätä: heräämme aamulla, ajamme töihin, pysäköimme auton, auto pysyy parkkipaikalla koko päivän, tulemme illalla takaisin ja pysäköimme auton. Joskus käymme lomalla.

Erittäin kalliille hankinnalle se ei ole paras käyttötapa. Jos tätä vertaa kaupunkien säädöksiin, jotka aiemmin tulivat valtion tai maakunnan tasolta, ja ovat nyt siirtyneet kaupunkien ja vieläkin pienempien alueiden päätettäväksi, ne tulevat muuttamaan sitä,mitä me teemme.

Monet kaupunkialueista ovat täysin jumissa, kuten Kiinan suuret kaupungit. Asenteiden, joskaan ei pelkästään autoilua kohti, täytyy muuttua. Ei ole mitään “katsotaan 10 vuoden päästä”, tämän täytyy muuttua muutamassa vuodessa. Se miten se tapahtuu ja miten se ilmenee on osa keskusteluja Kiinan hallituksen kanssa.

Samaa voisi sanoa Münchenistä, joka antaa säännöllisiä varoituksia ilmanlaadusta, Lontoo tekee samoin. Jopa Skandinaaviassa Oslo on antanut ilmanlaatuvaroituksia, ja siellä jo 25% automarkkinoista on sähköistä. Joten maailma muuttuu nopeasti. Se on jännittävää aikaa premium-autovalmistajalle.

K: Onko teillä jotain tiettyjä liikkuvuussuunnitelmia, kuten esimerkiksi Volkswagenilla on? Onko teillä kiinnostusta lähteä mukaan esimerkiksi yhteiskäyttöautojen palveluntarjoajana?

V: Meillä on noin 800 000 asiakasta DriveNow-alustallamme. He ovat asiakkaita, jotka käyttävät autoa noin 12–20 minuuttia kerrallaan. Matkan keskivertohinta on 7–8 euroa. Moni heistä ei tule todennäköisesti ikinä omistamaan autoa. Heidän ei tarvitse huolehtia omistamisesta, tankkaamisesta, pysäköinnistä, huoltamisesta, vakuutuksista tai arvonalenemasta. He nauttivat kuitenkin premium-ajoneuvosta rajatun ajan silloin, kun he sitä tarvitsevat.

Näiden autojen käyttöaste on noin 20% ja se on kannattavaa jo 20% käyttöasteella. Kuvittele jos saamme käyttöasteen 50%:iin. Siinä näkee laajuuden, jolla tämä uusi bisnesmalli toimii. Hyvä uutinen on se, että maailmassa on vielä paljon paikkoja, joissa voi omistaa auton ja voit edelleen tehdä kaikkea, mitä autolla on aina tehty. Myimme viime vuonna 2,4 miljoonaa autoa. Mutta luulen, että tiheillä kaupunkialueilla, missä lainsäädäntö muuttuu ja tulee rajoituksia, kaupungit määrittävät mitä ne haluavat, koska ja miten, siellä tullaan näkemään uusia liiketoimintamalleja.

K: BMW:n slogan on hyvin pitkään ollut ‘Ajamisen iloa’. Millaista on sen ja autonomisen ajamisen yhteiselo?

V: Se toimii tosi hyvin. Käytän tätä usein esimerkkinä: asun itse 35 kilometriä Münchenistä etelään. Ensimmäiset 25 kilometriä on nopeusrajoittamatonta autobaanaa. Paahdan menemään 250 km/h sitä pitkin ja siitä tulee hyvä olo.

Viimeiset 10 kilometriä menee kehätiellä, mikä on tiivistä jonoajamista 25-45 km/h nopeudella. Se ei ole ollenkaan hauskaa. Pistän autonomian päälle, sillä sen ensiaskeleet ovat jo täällä. Jalat voi siirtää pois polkimilta ja kädet voi irroittaa ratista hetkeksi. Se tarkoittaa sitä, että voin keskittyä johonkin muuhun aikana, joka ei ole niin hauskaa.

Vastaavasti kun lähden illalla toimistolta, niin matkan alussa on se ei kovin hauska osuus ja sitten on 25 kilometriä hauskaa, joten saavun kotiin hyvällä tuulella. Avoimet tiet ovat vielä saatavilla ja ajamisen ilo on aina iloista.

BMW i3

K: Miten BMW:n sähköautoiluuun panostava i-osasto istuu merkin toimintaan?

V: Saavutimme 100 000 i-tuotteen rajan hiljattain ja siihen meni 3 vuotta. Tänä vuonna myymme yksistään 100 000 i-autoa, joten kasvu on todella vauhdikasta. Tosin se on vain 100 000 autoa noin 2,5 miljoonasta, joten määrä on suhteellisen pieni.

Meillä on kuitenkin enemmän ladattavia hybridejä kuin kellään, meillä on lisää i-malleja tulossa, meillä on tulossa sähköautoja monissa segmenteissä. Se, mikä alkoi sillä, että i-osasto oli uuden teknologian ja liiketoiminnan mahdollistaja, on nyt siirtymässä koko mallistoon.

Toisella puolella meillä on M. M-osasto on nyt neljännellä vuosikymmenellään ja se on selkeästi erillinen ja hyvin ymmärretty. Nyt siirrämme i:n ikään kuin kirjahyllyn toiseen päähän ja puskemme M:n tavoin kohti valtavirtaa. Tulette näkemään i:n teknologiaa massamarkkinoilla.

On kuitenkin tärkeää, että myös M pystyy vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja parantamaan polttoainetaloutta. Näette senkin toteutuvan lähivuosina. Kaiken kaikkiaan i-brändi on 3 vuotta vanha, M-brändi on 45 vuotta vanha. Matkaa on vielä, mutta kehitys on nopeampaa kuin M-osaston kanssa aikoinaan, sillä teknologia levittäytyy mallistoon nopeammin.

K: Milloin tulee ensimmäinen sähköinen M?

V: Sähköistyminen on M:ssä vielä jonkin ajan päässä, mutta kyllä sekin tulee. Ehkä jännittävintä sillä saralla on sähkömoottoreiden välitön vääntö, se on aika mukavaa.

K: Ovatko merkin vanhat fanit suhtautuneet nyrpeästi i-brändiin?

V: BMW:llä on aina ollut faneja, jotka sanovat “minun bemarini on tällainen”. Jos katsotaan taaksepäin 17 vuotta, kun päätimme luoda alkuperäisen X5:n, monet puristit reagoivat, että “Katumaasturi? Korkea ajoasento ja maavara? Se ei ole BMW.”. Jatkoimme kuitenkin eteenpäin ja X-mallisto on ollut yllätysmenestys siitä saakka. Viime vuonna myimme niitä 750 000. Ajat muuttuvat.

Katsotaan vaikka sitä, miten olemme kehittäneet brändiämme viime vuosina. Brändin keskiössä on aina ollut ajamisen ilo, mutta kiedoimme sen EfficientDynamicsin alle. Voit siis hankkia seuraavan M5:n ja saada kaiken mitä olet aina halunnut, mutta silti hiilidioksidipäästöt ovat 25% edellismallia pienemmät. Ihmiset eivät siis menettäneet mitään siinä, että veimme teknistä kehitystä tähän suuntaan. Periaatteessa he saivat jotain samalla.

BMW X5

”Se ei ole BMW.” – Viime vuonna X-sarjaa myytiin 750 000 kappaletta.

Jotkin merkit sanoivat, että “jos haluatte paremman polttoainetalouden, pitää laskea tehoja”, mutta se ei ole miten BMW:n insinööri ajattelee. Jos halutaan lisää suorituskykyä, on parasta löytää lisää suorituskykyä ja samalla saavuttaa parempi polttoainetalous. Termi EfficientDynamics on siis sitä, mitä me teemme.

Ihmiset tottuvat kaikkeen ajan kanssa. Meille tuli yli 11 vuotta sitten stop-start-moottoritekniikka ja nyt vasta joissain kaupungeissa puhutaan, että eikö olisi hienoa jos moottorit pysähtyisivät liikennevaloissa odottaessa. Me tiesimme tämän 11 vuotta sitten. Jokaisessa valmistamassamme autossa on ollut tämä tekniikka jo usean vuoden ajan. Se on esimerkki siitä, miten siirrämme rajoja ja sitä, mikä on hyväksytty normi, ja silti se on joillekin tuntematonta aluetta.

K: BMW i3 on joidenkin harrastajien mielestä ollut eräänlainen anti-BMW. Onko tässä kyse siitä, että brändi laajenee ajamisen ilon ja jopa EfficientDynamicsinkin ulkopuolelle?

V: Mutta onhan i3:ssakin ajamisen iloa. Sillä on hauska olla liikennevaloissa kilpailevan urheiluautomerkin vieressä ja todeta, että tämähän lähtee sangen ripeästi, ja se on yllättävää. Siinä on kaikki se, mitä BMW:ltä odottaa sähköisessä kaupunkiautossa.

Kun päätimme luoda i3:n, eräs suurista kysymyksistä oli hiilikuitu, joka on kallis teknologia investointimielessä, energiamielessä, valmistukseltaan. Valmistamme sen Yhdysvaltain länsirannikolla tehtaassa, joka toimii vesivoimalla. Mutta sillä saimme kevyen rakenteen, joka käyttäytyy niin kuin BMW siitä huolimatta, että se on varustettu raskaalla nykytekniikan akustolla. Olisi ollut paljon helpompaa ottaa tavallinen auto ja vaihtaa moottori akustoon, mutta se ei olisi käyttäytynyt kuin BMW.

Teimme oikean päätöksen keveiden rakenteiden suhteen. Se oli iso askel, mutta käytämme nyt enemmän hiilikuitua kuin mikään muu yritys. Käytämme tällä hetkellä noin 10–12 % koko maailman hiilikuidusta, suurimman osan mennessä erilaisiin urheilumailoihin. Tällä kuitenkin varmistimme, että sähköisellä liikkuvuudellakin on ytimessään BMW.

K: Puhutaan hetki omista mieltymyksistä. Mikä on lempparimallisi yhtiön historiasta?

V: Historiasta? Katsotaan… No joka vuosi ajan BMW 328:lla Mille Migliassa, auton ollessa vuodelta 1937. Mahtava, kertakaikkiaan mahtava auto. Se on varastanut sydämeni.

BMW 328

BMW 328 Berlin-Rom -kilpuri

Vähän uudemmista 1970-luvun puolivälin [3.0] CSL. Tämän päivän autoista i8 kirjoitti sääntökirjan uusiksi. Oli kyse M-performance 760:stä, tai 4-sarjasta tai M4 Coupésta, jonka esittelin tänä aamuna. Kun ajoin autoa lehdistötilaisuudessamme, halusin vain lähteä ajamaan. Ihmiset olivat toki tiellä ja tapahtumatuottaja huusi, että tule pois autosta, olet leikkinyt jo tarpeeksi.

K: Eli selkeästi nautit tuotteen lisäksi myös ajamisesta?

V: Tietysti. Ajan myös moottoripyörällä. Paras jokapaikanpyörä on GS. Jos nautit tiellä ja maastossa ajamisen lisäksi matkustusmukavuudesta, ei ole parempaa pyörää kuin 1200 GS. Nautin välillä [S 1000] RR:llä ajamisesta, se nostattaa hiukset pystyyn ja paahdat 250–280 km/h autobaanaa. GS:llä taasen voi ajaa vaikka Italiaan ja pystyy silti vielä kävelemään.

K: Riittääkö aika GS:llä maastoajamiseen?

V: Kyllä vain. Olin aiemmin [1999-2005] töissä Etelä-Afrikassa ja siellä ajoin paljonkin maastossa.

K: Sinivalkoinen BMW täytti viime vuonna 100 vuotta ja sinivalkoinen Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Onko satavuotiaalla niksejä tai vinkkejä toiselle?

V: Samalla tavalla kuin me olemme uskollisia juurillemme niin myös suomalaiset ovat uskollisia juurilleen. Jatkakaa samaan malliin!

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen, BMW

Päivitys 11.5.2017: täsmennetty ilmaisuja

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat