17.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: tällainen on vuoden autoksi Suomessa valittu Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viimeisen päälle saksalainen. Hyvää: ajettavuus, viimeistely, hinnoittelu. Huonoa: Intellilux-valojen toiminnassa hiottavaa Ulkomailla saadut ensitunnelmat vahvistuvat kotimaan koeajossa: uusi Opel Astra on loistava auto. Sukupolvenvaihdos on parantanut autoa lähes joka osa-alueella. Suurimpia yksittäisiä syitä on uusi perusrakenne, jonka myötä auto on laihtunut yli sata kiloa – ja on nyt samalla viivalla kilpailijoidensa kanssa. Opel Astra valittiin ansioituneesti Vuoden Autoksi Suomessa 2016! Ajettavuutta voi kehua saksalaiseksi. Alusta on jämäkkä, mutta silti suuret heitot ylittyvät mukavasti. Tarkka ja luonnollinen ohjaus tekee ajosta niin maantiellä kuin mutkissa miellyttävää. Hyvän ajettavuuden viimeistelee sulava vaihteensiirto ja helppokäyttöinen kytkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laatuvaikutelma kunnossa Sisustan laatuvaikutelma ja muotoilu miellyttää silmää. Edeltäjämallin pystysuorin linjoin muotoiltu kojelauta näytti massiiviselta runsaine nappuloineen. Nyt linjat kulkevat vaakasuoraan, ja valtaosaa auton toiminnoista ohjataan seitsentuumaisen kosketusnäytön kautta. Navigaattori tuo näyttöön lisätuuman. Muun muassa älypuhelimen näytön peilaukseen kykenevä järjestelmä on käyttöliittymältään helpohko. Onneksi radion pikavalinnat ja äänenvoimakkuus sekä lämmityslaitteen säädöt hoituvat omista perinteisistä napeista. Sähköisen käsijarrun käyttökytkin on turhan pieni. Istuinmukavuus yllättää Astran kaupankäyntiä vauhditetaan aggressiivisella hinnoittelulla – Volkswagenin ahdingosta otetaan kaikki mahdollinen hyöty. Koeajettu 150 hevosvoimainen bensiiniturbo pykälän paremmalla Innovation-varustetasolla maksaa 24 518 euroa. Varustetasoon kuuluvat esimerkiksi liikennemerkit tunnistava kamera, kaista- ja katvevahti sekä lämmitettävän takaistuin. Kirjoitushetkellä Opel tarjoaa koeajoautoon 608 eurolla varustepaketin, joka sisältää navigaattorin, pysäköintitutkat ja erinomaiset nahkaverhoillut ja jäähdytetyt etuistuimet. Kuljettajan istuimesta löytyy myös sähkösäädöt ja hieronta. Opel tunkeilee arvomerkkien tontille ajovaloissa. Koeajoauto oli varusteltu vain 977 euroa maksavilla matriisi-led -ajovaloilla, jotka ovat tuttuja esimerkiksi Audin ja Mercedes-Benzin huippumalleista. Valojen yksittäisiä led-elementtejä sytytellään ja sammutellaan liikennetilanteen mukaan, joten kaukovalot eivät enää häikäise edellä ajavia tai vastaantulevia. Käytännössä Opelin valokuvio on hivenen laikukas, ja jyrkemmissä mutkissa jää kaipaamaan kääntymistoimintoa. Koeajon aikana valot myös luulivat muutamaa heijastimella varustettua postilaatikkoa vastaantulijaksi, mikä häkellytti valokuviota. Suurempaa moitetta Astrasta on vaikea löytää. K-sukupolven Astra ei ole täydellinen auto, mutta kovatasoinen autoluokka on saanut vahvan kilpailijan. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Opel Astra 1.4 Turbo ecoFLEX Innovation Hinta alkaen 26 924 € Moottori 1 399 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5 000 r/min Vääntö 245 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 245 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku