27.11.2017 Ajoneuvot Tällainen on Nuviz – motoristin heijastusnäyttö Suomesta! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisvoimin suunniteltu Nuviz on motoristin monitoimityökalu, joka yhdistää muun muassa navigoinnin, puhelimen sekä action-kameran yhteen helppokäyttöiseen pakettiin. Tiedot se tarjoilee suoraan kuljettajan näkökenttään. Salossa, entisissä Microsoftin tiloissa ja käytännössä täysin suomalaisin voimin suunniteltu Nuviz, on yksi ensimmäisistä maailman markkinoille ehtineistä moottoripyörän heijastus-, eli HUD-näytöistä ja myöskin monipuolisuudessaan ainutlaatuinen. Heijastusnäytön lisäksi Nuviz tarjoaa käyttöön navigoinnin, puhelimen käytön musiikin kuunteluineen sekä 8 megapikselin kameran, jolla myös Full HD-videointi onnistuu. Nuviz ei siis ole pelkästään ajotietoja ilmaiseva heijastusnäyttö, vaan tarpeellisen tiedon ja taidon yhteen kokoava monitoimilaite, jolla moottoripyöräilyn käytännöllisyys ja myöskin turvallisuus nousee pykälää paremmalle tasolle. Ensikosketus Nuviziin saatiin jo kevään moottoripyörämessuilla, mutta silloin paikalle oli saatu vasta laitteen prototyyppi, jonka ominaisuudet eivät vielä olleet tuotantomallin tasolla. Protossa esimerkiksi näytön näkymät oli tarkennettu turhan lähelle, noin parin metrin päähän, jolloin katsetta joutui liiaksi tarkentamaan kohteeseen. Kesän loppupuolella markkinoille tulleessa tuotantomallissa tapahtumat näkyvät noin 4–5 metrin päässä, ja näkymä on luonnollinen, eikä vaadi erityistä katseen tarkentamista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Siirtyy tarvittaessa kypärästä toiseen Nuviz koostuu erillisestä umpikypärän leukaosaan kiinnitettävästä yksiköstä, langallisesta kuuloke- ja mikrofonisetistä, sekä pienestä ohjaustankoon kiinnitettävästä kaukosäätimestä. Nuviz yhdistetään bluetoothin välityksellä älypuhelimeen, jolla itse laitteen asetuksia ja karttoja hallinnoidaan. Tätä varten puhelimeen ladataan oma Nuviz-applikaationsa. Koska Nuviz on oma erillinen yksikkönsä, eikä valmiiksi kypärään integroitu laite, on se myös tarpeen tullessa siirrettävissä kypärästä toiseen. Riittää kun kakkoskypärässäkin on vaadittava kiinnitystelakka sekä oma kuuloke-setti. Nuvizin lisävarustelistalta ylimääräinen telakka löytyy kohtuulliseen 25 euron hintaan ja kuulokkeeksi soveltuu melkein mikä tahansa markkinoilta löytyvä kypäräsetti, joko bluetoothilla tai langallisena. Jos käytössä on avattava kypärä, on langattomien bluetooth-kuulokkeiden hankkiminen muutenkin suotavaa. Kuuloke-setin mikrofoni kiinnitetään kypärän leukaosaan tarralla, eikä vakiokuulokkeiden johtojen pituus riitä, jos kypärää haluaa vielä availlakin. Paljon musiikkia kuuntelevan kannattaa niin ikään harkita laadukkaampien kuulokkeiden hankintaa. Vaikka äänenvoimakkuus sinänsä riittää ainakin ilman korvatulppia hyvin, on ääni sävyltään hyvin terävää ja kovempaa kuunnellessa jopa särkyy hieman. Tulppia käyttäessä kuulokkeiden ääni vaimenee taas liiaksi, jolloin esimerkiksi puhelimessa puhuminen vaikeutuu merkittävästi. Päivityksillä yhä paremmaksi Vaikka itse laite on saatukin valmiiksi, ei Nuvizilla ole lyöty pensseleitä santaan ja lopetettu laitteen kehitystyötä, vaan uusimmat järjestelmäpäivitykset tuodaan suoraan käyttäjien ladattavaksi. Viimeisimmän päivityksen myötä, laitteen parittaminen yhteen onnistuu nyt useimpien markkinoilta löytyvien kypäräpuhelinten kanssa. Nuvizilta kerrotaan, että nykyisellään systeemi mahdollistaa kuljettajan ja matkustajan välisen keskustelun, mutta ns. ”oikeiden” kypäräpuhelimien kantomatkaan se ei vielä yllä. Nuvizin edustaja myöntää laitetta testatun myös kahden motoristin välillä, mutta kantomatkan olevan vielä sen verran rajallinen, että toimintalupaus annetaan toistaiseksi vain kuljettajan ja matkustajan välille. Voisi kuitenkin kuvitella, että vastikään julkistettu yhteistyö merkittävän kypäräpuhelin- ja kuuloke-valmistaja Senan kanssa tuo asiaan aikanaan parannusta. Itse Nuviz kiinnitetään kypärään vahvalla tarrakiinnityksellä, joka ensi alkuun vaatii hieman miettimistä ja askartelua. Tärkeintä on saada kiinnitettyä varsinainen näyttö oikeaan kohtaan, jossa se ei toisaalta haittaa näkyvyyttä, mutta on kuitenkin vain pienen katseen siirron päässä. Tarrakiinnityksestä johtuen kohdistuksen on hyvä onnistua kerralla. Tasaiseen pintaan kiinnitys onnistuu melko helposti, mutta haastetta hommaan tulee sporttisemmin ja epätasaisemmin muotoillun kypärän kanssa. Paketin mukana tuleva tarranippu sekä seikkaperäiset ohjeet kuitenkin avustavat laitteen oikeanlaisessa kohdistamisessa. Kunnolla tehdyn työn jälkeen kiinnityksestä tulee lopulta erittäin tukevan tuntuinen. Android tai iOS, molempi parempi Nuviz toimii sekä Android-, että iOS-käyttöjärjestelmillä, joten käyttöön tarvittavan applikaation lataaminen älypuhelimeen onnistuu Play-kaupasta tai App-Storesta. Järjestelmään kirjautumisen sekä Nuvizin ja puhelimen yhteen parituksen jälkeen on vuorossa tarvittavien karttojen lataaminen laitteen omaan muistiin, tai vaihtoehtoisesti puhelimeen, jolloin reittien suunnittelu onnistuu offline-tilassakin. Nuvizin omaan karttamuistiin mahtuu, jos ei nyt ihan koko Eurooppaa, niin ainakin suurin osa siitä. Tarvittaessa karttoja voi lisäillä ja poistaa muistista oman mielen mukaan. Käytettävät kartat tuottaa HERE, joka on yksi suurimmista karttatoimittajista maailmassa. Ajoreitin suunnittelu tapahtuu siis puhelimella ja haluttu kohde mahdollisine välietappeineen syötetään tuttuun tapaan kirjoittamalla osoite tai yksinkertaisesti valitsemalla se kartalta. Ajon aikana reitin muokkausmahdollisuudet ovat rajallisia. Valita voi laitteen omien POI-kohteiden, kuten huoltoasemien ja nähtävyyksien, tai itse ennalta määriteltyjen suosikkikohteiden välillä. Suuremmat reittimuutokset vaativat aina puhelimen operointia. Ajettu matka huippu- ja keskinopeuksineen tallentuu muistiin, kuten myös kiihdytyksissä ja jarrutuksissa syntyneet g-voimat. Pienenä miinuksena mainittakoon, että lopullinen ajettu reitti ei tallennu varsinaiselle karttapohjalle. Suunnitellun kartalla näkyvän reitin voi toki tallentaa etukäteen vaikka suosikit-valikkoon, mutta mahdolliset muutokset reitillä eivät piirry itse karttaan. Ajon aikana Nuvizia hallinnoidaan pienikokoisen, ohjaustankoon kiinnitettävän kaukosäätimen kautta. Säätimessä on neljä toimintopainiketta sekä namiska, jonka avulla näytön valikoiden välillä liikutaan. Käyttö on yksinkertaista ja onnistuu paksuillakin ajohanskoilla. Kaukosäätimen saa myös helposti otettua telineestään irti, esim. kahville mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helppo ja yksinkertainen käyttöliittymä Näyttövalikkoja on tarjolla yhteensä kuusi. Kameran, karttanäytön ja erillisen nopeusnäytön lisäksi löytyy musiikin soittolista, navigointitietoja ja kohteita tarjoava Rides-valikko, sekä Calls-puheluvalikko. Ainakin toistaiseksi ajonaikaisten puhelujen soitot onnistuvat puhelimen yhteystietojen sijaan pelkästään lokitietojen perusteella. Vaikka varsinainen näyttö on pienikokoinen ja sitä tarkkaillaan vain yhdellä silmällä, on kokonaiskuva selkeä ja helppolukuinen. HUD-näytön asentoa voi jossain määrin vielä hienosäätää sen asennuksen jälkeenkin, kuten myös kameran linssiä. Linssin asentoa voi joutua säätämään moottoripyörän tyylin ja sen myötä kuskin ajoasennon mukaan. Kahdeksan megapikselin kamera aktivoituu nopeasti yhdellä napin painalluksella ja Full HD-videokuvaus käynnistyy, kun nappia pitää pidempään painettuna. Tavalliseen action-kameraan verrattuna Nuvizin käytön helppous ja varsinkin nopeus on valttia äkillisen kuvaustarpeen yllättäessä. Kuvaamisen voi aloittaa miltei samalla sekunnilla, kun sen tarve ilmaantuu. Videota kuvatessa kameranäyttö sulkeutuu turvallisuussyistä, jotta kuljettaja ei tuijottaisi maantietä ja maisemia näytön kautta. Sen sijaan still-kuvia räpsiessä näyttö pysyy auki pidempään, joten kuvauskohteiden tähtäily on helpompaa. Kun kuvauspainike on jonkin aikaa koskematta, sulkeutuu näyttö lopulta itsekseen. Kamera pysyy kuitenkin taustalla koko ajan aktiivisena, jotta nopea kuvaus olisi edelleen mahdollista. Valokuvat tallentuvat suoraan puhelimen muistiin, kun taas videokuvaaminen vaatii erikseen asennettavan muistikortin, johon materiaalin tallennetaan. Kuvanlaatu on päivänvalossa mainio, mutta alkaa illan hämärtyessä kärsiä jo selvästi. Sinänsä kameran ominaisuudet riittävät peruskäyttäjälle vallan hyvin, hifistelijä saattaa jäädä kaipaamaan tuotekehittelyn edistymistä. Akun kestoksi luvataan yhdellä latauksella parhaimmillaan noin kahdeksan tuntia. Paljon kuvatessa ja laitteen muita ominaisuuksia hyödyntäessä Nuvizin toiminta-aika kutistuu selvästi, pienimmillään noin 3,5–4 tuntiin. Omassa käytössä akku ei osoittanut hyytymisen merkkejä reilun viiden tunnin ajelun ja kohtuu ahkeran kuvailun jälkeenkään, vaan näyttö lupaili rohkaisevasti vielä puolta ”tankkia”. Kaukosäätimen pariston luvataan kestävän käytännössä laitteen eliniän verran. Tarpeen tullen patteri on kuitenkin myös vaihdettavissa. Kiinnostusta riittää, kuin myös mielipiteitäkin Kiinnostusta Nuviz herättää motoristipiireissä varauksetta, joskin laitteen ulkomuoto jakaa mielipiteitä melkoisen vahvasti. Joku pitää sitä ison ja kömpelön näköisenä, kun toinen taas ylistää sen linjakkuutta. Niin tai näin, vaikka laitteella fyysistä kokoa jonkin verran onkin, käytännön ajossa siitä ei suuremmin haittaa ole. Massaa Nuvizilla on vajaat 250 grammaa ja kun paino on vain toisella puolella kypärää, saattaa sen olemassa olon tuntea paikallaan päätä käännellessä. Vauhtiin päästyä ylimääräistä kuormaa ei juuri huomaa, eikä häiritsevää ilmavirtojen pyörteilyä esiinny ainakaan vielä täkäläisissä moottoritienopeuksissa. Toinen keskustelua ja kysymyksiä herättävä aihe on Nuvizin 699 euron hinta, joka saattaa äkkiseltään tuntua kovan puoleiselta. Kuitenkin kun hetki mietitään mitä Nuviz tarjoaa sijoituksen vastineeksi, ei summa lopulta aivan posketon ole. Varsinkin jos aikomuksena on erikseen hankkia vastaavia varusteita, muodostuu loppulaskusta melko varmasti vielä suolaisempi. Melko varmaa myös on, että toimivasta heijastusnäytöstä on silloin turha haaveilla. Ajossa Nuviz toimii koko lailla, kuten on luvattukin. Oikein asennettuna pieni näyttöpalikka ei haittaa näkyvyyttä, mutta kertoo kaivatun infon nopealla vilkaisulla. Supermoto-tyylisen pyörän selässä ajoasento on pysty ja näytön kuvajainen sijoittuu sopivasti juuri asfaltin ”päälle”, jolloin lukemat erottuvat hienosti taustan ollessa sopivan tumma. Näytön kirkkaus riittää vaaleampaakin taustaa vasten ja säätyy automaattisesti valon mukaan, mutta on tarvittaessa myös manuaalisesti säädettävissä. HUDin käytön omaksuu siinä määrin nopeasti, että pyörän oman mittariston tarkkailu saattaa ainakin alkuhuumassa jopa unohtua. Turvallisuuden nimissä kulkupelin omatkin instrumentit on kuitenkin syytä pitää vahvasti mielessä, vaikka alituista seurantaa eivät kaipaisikaan. Muutaman ajopäivän jälkeen huomaa, että Nuviz koukuttaa käyttäjänsä ominaisuuksillaan ja liikkeellelähtö ilman sitä tuntuu perin oudolta. Pienine puutteineenkin Nuviz on kokonaisuutena erittäin toimivan tuntuinen ratkaisu. Samaan lopputulemaan on tullut mm. kansainvälinen Motorcycle.com-julkaisu, joka valitsi Nuvizin vuoden 2017 tuotteeksi. Laitteen kehitystyö jatkunee siis hyvinkin nousujohteisena, mistä esimerkkinä aiemmin mainittu Sena -yhteistyö sekä aivan vastikään julkistettu kumppanuus saksalaisen kypärävalmistajan Schuberthin kanssa. Suomessa Nuvizin voi tällä hetkellä tilata joko valmistajalta itseltään (www.ridenuviz.com), tai Amazonista (www.amazon.com). Kivijalkakauppaa ei toistaiseksi meidän leveysasteilla ole tarjolla, mutta Nuvizilta kuitenkin paljastetaan homman olevan työn alla. Saksassa ja Itävallassa Nuvizin voi löytää jo varustekauppa Louisin valikoimasta, joten lienee ajan kysymys milloin konkreettinen myyntitiski saadaan tänne pohjolan perukoillekin. Teksti: Sami Puskala Kuvat: Sami Puskala ja Nuviz Lisätietoa Nuvizista löytyy: www.ridenuviz.com www.amazon.com www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/suomalaisen-suunnittelutyon-hedelma-nuviz-heijastusnaytto-motoristin-kyparaan/ www.youtube.com/watch?v=Plu6GeWv2HE&t=50s Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta