29.10.2016

Taksivitsien loppu – Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Noin kuudellasadalla hevosvoimalla Mercedes-AMG E 63:lla ei ole koskaan renkinä.

Mercedes-AMG lähestyy tehokkaan viisiovisen konseptia uudesta suunnasta: E 63 S -mallin 4,0-litrainen tuplaturbo-V8 on tehokkain E-sarjaan koskaan istutettu voimanlähde, allekirjoituksen ollessa 612 hevosvoimaa (450 kW). Sellaisten voimavarantojen kohdalla on mietitty uudelleen myös turvajärjestelmät – ja samasta syystä myös neliveto on nyt vakiovaruste.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

0–100 km/h taittuu nyt 3,4 sekunnissa, kiitos yhdeksänlovisen AMG Speedshift MCT -kaksoiskytkinvaihteiston. Vaihdelaatikko on saanut jatkokseen ensimmäistä kertaa märän kytkimen lähtöjä varten, joten myös voimansiirto yrittää vastata moottorin asettamiin haasteisiin. Teema jatkuu uuden AMG Performance 4Matic+ -nelivedon kanssa, joka taka-akselin voimakkaan suosimisen ohessa voi siirtää kaiken voiman myös etuakselille.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

E 63 4Matic+ saapuu markkinoille kahtena versiona: S-kirjaimella ja ilman. Sporttisen ässän merkitys auton suorituskykyyn on noin 41 hevosvoimaa, 100 newtonmetriä ja 0,1 sekuntia. Perusmallissakin on siis sangen riittävät 571 hevosvoimaa (420 kW) ja 750 newtonmetriä vääntöä, 0–100 km/h:n taittuessa 3,5 sekunnissa. Jännittävästi kummankin version yhdistetty kulutus on 9,2–8,9 litraa per 100 kilometriä, joten niiden hiilidioksidiarvo on noin 209–203 grammaa kilometriltä. Taloudellisuutta on haettu AMG Cylinder Management -toiminnolla, joka sammuttaa sylinterit 2, 3, 5 ja 8 kevyellä kuormalla ajettaessa.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

E 63 S 4Matic+:in nelivetojärjestelmä osaa yhden tempun perusmallia enemmän: driftaustilan. Ford Focus RS:stä lainattu suosittu driftaustila on siis saapunut Mercedes-AMG:n mallistoon. Käytännössä ajotila tarjoaa mahdollisuuden hölmöillä ajonvakautuksen huolehtimissa rajoissa. Mercedeksen mukaan Race-ajotilan alitoimintona olevaa driftaustoimintoa käytettäessä E 63 S on täysin takavetoinen. Ajonvakautus tarjoaa puolestaan ESP Sport Handling Moden, joka sallii eläväisemmät perän liikkeet. Tarjolla on myös ESP Off, jolloin ajonvakautus pysyttelee poissa kovimpia jarrutuksia lukuun ottamatta, mutta Mercedes lupailee, että jarrutuksen jälkeen järjestelmän pitäisi olla jälleen pois päältä.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Alustassa AMG E 63 noudattelee E-sarjan jo sangen toimivia ratkaisuja, joten AMG urheilujousitus rakentuu normaalin E-sarjalaisen ilmajousituksen pohjalle. Tarkistetun eturipustuksen ohella huomiota on annettu erityisesti taka-akselille, joka on suunniteltu kokonaan uudelleen leveämmän raidevälin ja urheilullisempien pyöränkulmien saavuttamiseksi. Myös ohjaus on päivitetty AMG-malliseksi ja pysäytyskapasiteettia löytyy versiosta riippuen 360 millimetrin jarrulevyistä aina lisävarusteisiin 402 millimetrisiin keraamisiin jarrulevyihin.

Ulkoisesti E 63 on tuttua AMG:tä: muhkeammat muskelikurvit ovat leventäneet autoa 17 millimetriä ja merkin mukaan uusi upotettu konepeltidesign on kopioitu coupé-malleista. Takaluukun lisäksi AMG-mallimerkintä löytyy nyt myös keulamaskin keskipuolasta. Etusiipiin on puolestaan merkitty "V8 BITURBO 4MATIC+", jotta viereisellä kaistalla ei jäisi asiasta epäilyksiä. Kaikkein innokkaimmat hankkivat E 63 S 4Matic+:n "Edition 1" -erikoiserästä, jonka erottaa esimerkiksi yönmustasta ulkovärityksestä sekä "Edition 1" -merkitystä ohjauspyörästä.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Mercedes-AMG E 63 ja E 63 S 4Matic+ esitellään yleisölle Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuun puolivälissä. Mallin myynti alkaa tammikuussa 2017 ja asiakastoimitusten uskotaan alkavan ensi vuoden maaliskuussa.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Lähde ja kuvat: Mercedes-AMG

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat