Taksimersulla sivuluisussa: neliveto ja driftaustila vakiona Mercedes-AMG E63:een
Nelivetoiseksi ryhtyvä Mercedes-AMG E63 ei unohda takavetojuuriaan: taka-akselia painottavan nelivedon lisäksi myös taksimersu saa driftaustilan.
Uusi Mercedes-AMG E63 paljastettaneen todella vasta tammikuisessa Detroitin autonäyttelyssä, mutta jo nyt Pariisin autonäyttelyn yhteydessä Mercedes-AMG:n johtohahmoihin kuuluva Tobias Moers paljasti, että uuden E-sarjan kuuma versio tulee olemaan aina nelivetoinen, poiketen takavetoa suosineista edeltäjistään.
Sivuluisujen ystäville Moers paljasti kuitenkin, että E63:een valittu 4Matic-nelivetojärjestelmä on kykenevä ohjaamaan jopa 100% tehosta taka-akselille ja järjestelmä onkin suunniteltu takavetoa painottavaksi. Lisäksi Mercedes-AMG lainaa hiukan Ford Focus RS:n oppikirjasta: Moers paljasti, että AMG E63 saa vihatun ja rakastetun Drift Mode -driftaustilatoiminnon. Toiminto on Fordin tavoin rakennettu osaksi ajonvakausjärjestelmää, joten ainakin periaatteessa luisujen pitäisi pysyä hallinnassa.
Moers kertoi myös ympäripyöreästi uuden mallin kiihtyvän 0–100 km/t ”kolme piste jossain” sekunnissa.
– Se on suurin loikka minkä olemme tehneet E-sarjan kanssa, AMG-johtaja kiteytti.
Tehoista puhuttessa Moers paljasti vain, että tehot tulevat olemaan ”ali ja yli” 600 hevosvoiman, viitaten E63:n eri malliversioihin.
Lähde: Autocar Kuva: Mercedes-AMG (E43 4Matic)
Katso myös:
- Ford Focus RS:n driftaustila keksittiin vahingossa
- Australialaiset käärmeissään Ford Focus RS:n Drift-moodista
- Ford Focus RS 2.3 Ecoboost 350 hv M6 – ajettavuuden tuolla puolen
- Ford Focus RS on älyttömän hauska – ansio kuuluu erikoiselle nelivedolle