Ajoneuvot | Koeajo | 31.3.2016

Taksi muuttuu tyylimestariksi – Mercedes-Benz C 220d Coupé

Mercedes-Benz C 220d Coupé on yllättävän arvokas, etenkin lisävarustein ladattuna. Hyvää: mukavuus, ajettavuus, tyylikkyys. Huonoa: takatilat, varusteiden hinnat.

Jaa artikkeli

Mercedes-Benz C 220d Coupé on kiistatta hieno auto. Vaikka koeajoyksilö on tylsän valkean värinen, virtaviivaisesta sivu-profiilista loistaa hillitty tyylikkyys, joka erottaa kaksiovisen arkisesta neliovisesta.

Kokonaisuuden viimeistelevät matalan viirumaiset takavalot, joka vievät ajatukset suoraan S-sarjan kauniiseen coupéen.

Mercedes-Benz_C220d_Coupe_2016_LA-6

Sisätiloja hallitsee muista C-malleista tuttu kojelauta. Näky on enemmän ylellinen kuin urheilullinen, mutta tunnelmaan voi vaikuttaa varustevalinnoilla.

Sitä paitsi etuistuimet laskeutuvat coupé-henkeen sopivasti todella alas, jolloin korkealle jäävästä ikkunalinjasta saa loihdittua hieman sporttisuutta.

Mercedes-Benz_C220d_Coupe_2016_LA-14

Takaistuimelle voimistellaan

Urheiluhenkeä ja voimistelua tarvitaan myös takaistuimelle haluavilta aikuisilta. Istuma-asento on hyvin pysty, eikä päälle tahdo löytyä paikkaa. Ehkäpä parasta takaistuimissa on mahdollisuus kaataa selkänojat alas pitkien tavaroiden kuljetusta varten.

Mercedes-Benzin suuremmista coupéista tuttua B-pilaritonta ikkunaratkaisua C-sarjaan ei ole tehty. Kesäkruisailussa tunnelmaa parantaa lisävarustelistalta löytyvä aukeava lasikatto.

Mercedes-Benz C 220d Coupé selviää hienosti reippaasta mutka-ajosta, kiitos hyvän iskunvaimennuksen ja tarkan, joskin hieman tunnottoman ohjauksen.

Mercedes-Benz_C220d_Coupe_2016_LA-16

Ilmajousitus tasoittaa

Lisävarusteisesta ilmajousituksesta huolimatta koeajoauto oli yllättävän jämäkkä. Se ei ole moite, sillä jousitus suodattaa hienosti niin pienet epätasaisuudet kuin mukulakivet ja hidastetöyssyt. Yhdistelmä sopii auton tyyliin mainiosti. Reippaampaa menoa varten ajoasetuksista löytyy alustaa jäykentävä vaihtoehto.

Coupéen on saatavilla valtaosa sedanin ja farmarin moottorivalikoimasta. Pääroolissa ovat nelisylinteriset diesel- ja bensiinimoottorit. Koeajoauto edustaa dieselvalikoiman lähtötasoa, bensiinipuolella perusmalli on 156 hevosvoimainen C 180 Coupé.

Mercedes-Benz_C220d_Coupe_2016_LA-10

Äänimaailma taksitolpalta

C 220d:n 170 hevosvoimaa riittävät vaivattomaan etenemiseen oikein hyvin, mutta nelisylinterisyys tuo muuten arvokkaaseen liikkumiseen taksifiilistä. Erityisesti täyskaasukiihdytyksissä dieselin karkea käyntiääni tunkeutuu etumatkustajien korviin.

Matka-ajossa ääni ei häiritse, sillä yhdeksänvaihteisen automaatin ansiosta pyörintänopeus pysyy moottoritielläkin alle 1 500 r/min tasolla. Vaihteiston toiminta on muutenkin erinomaista. Hyvä niin, sillä manuaalia ei ole tarjolla.

Mercedes-Benz_C220d_Coupe_2016_LA-8

Coupé-koreihin hurahtaneen on helppo ihastua C 220d:n yhdistelmään vaivattomuutta, mukavuutta ja tyyliä. Kauneudesta joutuu maksamaan moottoriversiosta riippuen viidestä tonnista ylöspäin lähtevän lisähinnan.

Valitettavasti unelmointi kokee kolauksen, kun eteen lyödään valtion vuosibudjetin mittainen lisävarusteluettelo. Nahkaverhoilua ja ilmajousitusta lukuun ottamatta koeajoauto vaikuttaa aivan perusmallilta, mutta somisteosien ja muiden lisäkkeiden kera loppusumma kohoaa 69 618 euroon – melko paljon autolta, joka kuitenkin kuulostaa taksilta.

Päivitetty: 31.3. klo 12.14: poistettu viittaukset Lexus RC 300h -malliin.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Mercedes-Benz