Ajoneuvot | Uutinen | 9.8.2018

Tähtäimessä Alfa Romeo: VW-ryhmä uskoo Seatin mahdollisuuksiin

Suunnitelma ei ole uusi, mutta ajoitus saattaa vihdoin olla oikea: VW haluaa tehdä Seatista kilpailijan Alfa Romeolle.

Jaa artikkeli

Volkswagen-ryhmä uskoo, että aika on vihdoin kypsä sille, että sen espanjalaismerkki Seat voi vihdoin haastaa italiaisen Alfa Romeon. Pääjohtaja Piechin aikakaudella kehitelty suunnitelma ei ole tähän asti toteutunut, mutta nyt VW-ryhmän pääjohtajaksi hiljattain kohonnut Herbert Diess uskoo ajan olevan kypsä.

– Nuori, urheilullinen, haluttava ja tunteisiin vetoava, niiden avulla sijoitamme Seatin hiukan korkeammalle. Näinä päivinä Seatilla on paljon parempi tuotevalikoima kuin vielä muutama vuosi sitten ja merkillä on koko konsernin nuorimmat asiakkaat. Uskon, että merkillä on potentiaalia paljon enempään, Diess linjasi.

Tähtäimessä Alfa Romeo

Kunnioitusta löytyy myös vastustajalle. Jo Ferdinand Piech yritti aikoinaan ostaa Alfa Romeon Fiat Chrysleriltä, mutta FCA:n hiljattain menehtynyt pääjohtaja Sergio Marchionne vastasi tuolloin värikkääseen tyyliinsä, että kauppoja ei tehdä ikinä ainakaan hänen valtakaudellaan. Enzo Ferrari kutsui Alfa Romeota ”ensirakkaudeksi”. Myös Diess muistelee erityistä autovalmistajaa ihaillen.
– Meidän ikäisillemme (Diess 59v.) Alfa Romeo on fantastinen brändi, mutta niin kauan kuin muistan Alfalla on mennyt huonosti. Kysy 25–35-vuotiailta Alfasta eivätkä he tiedä, heillä ei ole mitään tietoa mikä Alfa on.

Samalla Seatin urheilullinen painotus auttaa pitämään VW-konsernin massamerkit, Škodan ja Volkswagenin, paremmin pois toistensa varpailta. Espanjalaismerkin muutoksen takana on pääjohtaja Luca de Meo, joka loikkasi Seatin leipiin juuri Alfa Romeon ohjaksista. Ensimmäisinä tekoinaan De Meo eriytti Cupran omaksi merkikseen. Seat puolestaan on keskittynyt viime vuosina katumaastureihin, Atecan ja Aronan saadessa pian seuraa isommasta Tarracosta.

Historian arvo

Tähtäimessä Alfa Romeo

Vuonna 1910 perustettu Alfa Romeo ansaitsi kannuksensa moottoriurheilussa Targa Florion, Mille Miglian ja Le Mansin kaltaisissa kilpailuissa. Tällä hetkellä merkki on edustettuna Sauber-tallin kautta Formula 1:ssä. Alfa Romeo on toipumassa hitaasti vuosien heitteillejätöstä, myyden vain 74 000 autoa viisi vuotta sitten. Tänä vuonna merkki arvioi myyvänsä jo 170 000 autoa, mutta 400 000 auton rajapyykki on jouduttu siirtämään tältä vuodelta aina 2022 saakka. Toisaalta Alfa Romeo on eräs Fiat Chryslerin tukipilareista konsernin uudessa viisivuotissuunnitelmassa. Stelvio-katumaasturin lisäksi Alfa Romeon imagoa on kohentanut Giulia-sedan, tuoden ajamisen riemua tylsistyneeseen autoluokkaan.

Tähtäimessä Alfa Romeo

Seatin toipuminen tappiovuosien jälkeen alkoi 2016 Ateca-katumaasturin esittelyn myötä. Merkki sai alkunsa vuonna 1950 kenraali Francisco Francon Espanjassa, valmistaen Fiatin malleja lisenssillä. Seat siirtyi Volkswagen-ryhmän osaksi vuonna 1986 saksalaiskonsernin tavoiteltua halvempaa työvoimaa ja pääsyä kasvavalle automarkkinoille.

Lähde: Automotive News Kuvat: Seat, Alfa Romeo

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Alfa Romeo