9.8.2018 Ajoneuvot Tähtäimessä Alfa Romeo: VW-ryhmä uskoo Seatin mahdollisuuksiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suunnitelma ei ole uusi, mutta ajoitus saattaa vihdoin olla oikea: VW haluaa tehdä Seatista kilpailijan Alfa Romeolle. Volkswagen-ryhmä uskoo, että aika on vihdoin kypsä sille, että sen espanjalaismerkki Seat voi vihdoin haastaa italiaisen Alfa Romeon. Pääjohtaja Piechin aikakaudella kehitelty suunnitelma ei ole tähän asti toteutunut, mutta nyt VW-ryhmän pääjohtajaksi hiljattain kohonnut Herbert Diess uskoo ajan olevan kypsä. – Nuori, urheilullinen, haluttava ja tunteisiin vetoava, niiden avulla sijoitamme Seatin hiukan korkeammalle. Näinä päivinä Seatilla on paljon parempi tuotevalikoima kuin vielä muutama vuosi sitten ja merkillä on koko konsernin nuorimmat asiakkaat. Uskon, että merkillä on potentiaalia paljon enempään, Diess linjasi. Kunnioitusta löytyy myös vastustajalle. Jo Ferdinand Piech yritti aikoinaan ostaa Alfa Romeon Fiat Chrysleriltä, mutta FCA:n hiljattain menehtynyt pääjohtaja Sergio Marchionne vastasi tuolloin värikkääseen tyyliinsä, että kauppoja ei tehdä ikinä ainakaan hänen valtakaudellaan. Enzo Ferrari kutsui Alfa Romeota "ensirakkaudeksi". Myös Diess muistelee erityistä autovalmistajaa ihaillen. – Meidän ikäisillemme (Diess 59v.) Alfa Romeo on fantastinen brändi, mutta niin kauan kuin muistan Alfalla on mennyt huonosti. Kysy 25–35-vuotiailta Alfasta eivätkä he tiedä, heillä ei ole mitään tietoa mikä Alfa on. Samalla Seatin urheilullinen painotus auttaa pitämään VW-konsernin massamerkit, Škodan ja Volkswagenin, paremmin pois toistensa varpailta. Espanjalaismerkin muutoksen takana on pääjohtaja Luca de Meo, joka loikkasi Seatin leipiin juuri Alfa Romeon ohjaksista. Ensimmäisinä tekoinaan De Meo eriytti Cupran omaksi merkikseen. Seat puolestaan on keskittynyt viime vuosina katumaastureihin, Atecan ja Aronan saadessa pian seuraa isommasta Tarracosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Historian arvo Vuonna 1910 perustettu Alfa Romeo ansaitsi kannuksensa moottoriurheilussa Targa Florion, Mille Miglian ja Le Mansin kaltaisissa kilpailuissa. Tällä hetkellä merkki on edustettuna Sauber-tallin kautta Formula 1:ssä. Alfa Romeo on toipumassa hitaasti vuosien heitteillejätöstä, myyden vain 74 000 autoa viisi vuotta sitten. Tänä vuonna merkki arvioi myyvänsä jo 170 000 autoa, mutta 400 000 auton rajapyykki on jouduttu siirtämään tältä vuodelta aina 2022 saakka. Toisaalta Alfa Romeo on eräs Fiat Chryslerin tukipilareista konsernin uudessa viisivuotissuunnitelmassa. Stelvio-katumaasturin lisäksi Alfa Romeon imagoa on kohentanut Giulia-sedan, tuoden ajamisen riemua tylsistyneeseen autoluokkaan. Seatin toipuminen tappiovuosien jälkeen alkoi 2016 Ateca-katumaasturin esittelyn myötä. Merkki sai alkunsa vuonna 1950 kenraali Francisco Francon Espanjassa, valmistaen Fiatin malleja lisenssillä. Seat siirtyi Volkswagen-ryhmän osaksi vuonna 1986 saksalaiskonsernin tavoiteltua halvempaa työvoimaa ja pääsyä kasvavalle automarkkinoille. Lähde: Automotive News Kuvat: Seat, Alfa Romeo Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?