Ajoneuvot | Uutinen | 10.9.2018

Suviuutuuksia baijerin täydeltä: BMW esitteli X2 M35i:n ja ladattavan X5-hybridin

BMW valmistautuu talveen runsaalla katumaasturikattauksella: kahden päivän aikana yhtiö julkaisi yhteensä neljä uutta malliversiota.

Jaa artikkeli

Suomen kannalta BMW:n uutuuksista kiinnostavin lienee autoverotuksen hellimä ladattava hybridi uudesta X5-mallista. BMW X5 xDrive45e iPerformance yhdistää edeltäjänsä tapaan sähköä ja bensiiniä, mutta muuten resepti on uusittu.

Edellisen kaksilitraisen nelosmoottorin sijaan bensiinivoimaa tarjoilee nyt kolmilitrainen rivikuutonen. Huipputehoksi valmistaja kertoo 286 hevosvoimaa. Sähköenergia taas muuntuu liikkeeksi 112-hevosvoimaisessa sähkömoottorissa. Yhteistehoksi BMW kertoo 394 hevosvoimaa. Sen turvin uutuuden kerrotaan saavuttavan satasen vauhti 5,6 sekunnissa, eli yli sekunnin edeltävää X5 xDrive40 -mallia nopeammin.

Sähköiseksi toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa 80 kilometriä. Yhdistetyksi kulutukseksi tehdas kertoo 2,1 l/100km ja hiilidioksidipäästöiksi 49 grammaa kilometriltä – tosin toistaiseksi BMW kertoo autolle ainoastaan NEDC-mittaustavan mukaiset arvot, jotka on saatu laskennallisesti uuden WLTP-mittaustavan pohjalta.

BMW kertoo X5 xDrive45e:n saapuvan myyntiin ensi vuonna. Hinnat selviävät myöhemmin.

BMW X2 M35i – muutakin kuin cereniumin harmaata

BMW X2 M35i

Täysin toisenlaista katumaasturityyliä edustaa X2 M35i. Mikäli valmistajan lehdistötiedotetta on uskominen, on X2 M35i:n kovin juttu ceriumin harmaalla viimeistellyt munuaiset, ilmanottojen reunukset ja peilit. Myös pakoputken päiden kerrotaan olevan ceriumin harmaalla viimeisteltyjä.

Autoista kiinnostuneita saattaa ceriuminharmaata enemmän kiinnostaa uutuuden moottori. M35i-tunnus viittaa nyt kaksilitraiseen rivineloseen, josta ylipaineistetaan ulos 306 hevosvoimaa. BMW:n mukaan uusi voimanlähde ”asettaa uudet standardit edeltäjiensä yläpuolelle”. Tehdas ei kuitenkaan kerro, mistä edeltäjistä nyt onkaan kyse.

Oli mitä oli, X2 M35i välittää voiman kahdeksanvaihteisen automaatin kautta nelivetojärjestelmälle, jonka etuakseli on varustettu tasauspyörästön luistonrajoittimella. Valmistaja kertoo auton kiihtyvän nollasta sataan 4,9 sekunnissa.

Lisäksi BMW väläytti viikonloppuna kevyesti maskeeratut versiot X3M:stä ja X4M:stä. Niihin palaamme lopullisen julkaisun myötä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW